Hej,

Har en tv och ett utdragbart (ca: 60 cm) väggstativ som jag skulle vilja ha på väggen. Lägenheten jag bor i är ett hus från 30-talet med vassväggar fick jag förklarat för mig av fastighetsvärden.

Provade dumt nog att borra innan jag fick reda på var det var för vägg. Trodde det var gips eller råspont... Hur som... borren gick rakt igenom på en halv senkund och materialet verkar poröst som maräng.

Hur ser väggen ut, nån som vet? Finns det reglar eller plank bakom? Går det att fästa i direkt i väggen? Stativet väger väl runt 10 kg och led-tv'n runt 10 kg. Dessutom har jag en tanke på att sätta upp en tv-bänk på¨samma vägg. Den väger runt 40 kg.

All hjälp vore väldigt uppskattat!!!

Mvh
/simich_86

Det är väl bara de tre små grisarna som bor i en vasshydda. Du har säkert en plankvägg eller en tegelvägg innanför. Att bara fästa ngt i det putsade är inteatt rekommendera. Vi hade stora delar som "ramlade" ner när vi bara tog bort några tapeter.

Japp. För att förtydliga, putsen är kalkputs satt på vassmatta. Antagligen är det plankvägg bakom (man behöver inte vassmattan om det är tegel, putsen fäster ändå), men tegel (eller lersten) är väl inte omöjligt. Plankvägg är helt enkelt kraftiga vertikala plankor som brukade putsas.

Jag bor i ett hus från 1936 och där är innertaken puts + vassmatta på ett innertak av trä. De icke bärande innerväggarna är puts på lättbetong och de bärande är extremt porös tjock puts på tegelsten.

Skruva i det som finns bakom putsen. Testa med en träskruv och känn om den äter sig inåt efter någon cm = trävägg. De plankväggar jag har stött på brukar vara tämligen rejäla och borde bära din TV utan problem.

Slutar den att dra är det tegel (knappast troligt) och då får du borra vilket kan krångla lite om putsen vill släppa. Borra utan slag i början och borra med ett litet borr först och utöka tills du får i pluggen.

Lycka till!

I en lägenhet kan det mycket väl vara något annat än plank bakom vass och puts. Det är t.ex vanligt mes slaggblock eller tegel.

Borra ett hål i väggen för att se vad det är för material. Rött damm ur väggen = tegel. Svart damm = slaggblock. Mät hur tjock väggen är och ta till den längsta skruv som inte går rakt igenom. Sätt plugg i tegelväggen och dra grov träskruv direkt i slagg väggen (det kan gå väldigt trögt men sitter bättre än pluggat).

Att stativet går ut 60 sm gör att du får en väldig brytkraft i väggen. Är det en tunn slagg vägg kan det vara svårt att få det att sitta framförallt om du tänkt att röra på stativet ofta.

Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.