S
Hallå,
Jag har dessa tilluftsdon i sovrummen. De är ju inte supermoderna så jag undrar om det finns någon som har förslag på vad man skulle kunna ersätta dessa med? Anslutningen sitter alltså i taket.

• Gammalt tilluftsdon i vit färg monterat på en takyta, med synliga horisontella spjäll.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
S stefan991 skrev:
Hallå,
Jag har dessa tilluftsdon i sovrummen. De är ju inte supermoderna så jag undrar om det finns någon som har förslag på vad man skulle kunna ersätta dessa med? Anslutningen sitter alltså i taket.
Hej Stefan!
Har du lyckats ersätta dina don? Hur gjorde du? Vad ersatte du dem med?
Mvh

S
JHKlippan JHKlippan skrev:
Hej Stefan!
Har du lyckats ersätta dina don? Hur gjorde du? Vad ersatte du dem med?
Mvh
Jag har inte gjort något alls tyvärr, de är precis lika tråkiga. Har inte hittat något alternativ helt enkelt!

Utan att byta ut den rektangulära kanalen som kommer från vinden? till ett cirkulär finns det nog inte mycket att hämta på marknaden.
Möjligtvis någon form av golvventil för ventilerade golv, men det blir iofs typ lika det som det som sitter där.
Ett alternativ kan ju vara att försöka montera ner det och lackera det i samma kulör som väggen för att få det att smälta in bättre.

Jag plockade ner donen vid ommålning. Såhär ser det ut bakom. Är det fortfarande svårt att sätta några andra smidiga lösningar uppe i taket?

• Ventilationsrör i taket syns efter borttagning av don vid ommålning, omgiven av vit och träfärgad list.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
stefan991
  • Laddar…
Det ser lite tight ut mot väggen för att få plats med en takspridare oavsett typ och modell.
Om det är snygghetsfaktorn du är ute efter vill du antagligen inte heller bygga en låda över dörren som man då skulle kunna montera något i.
Det du skulle behöva göra om du önskar ett tilluftsdon typ swegons SDK eller liknande är att flytta in kanalen minst 150mm i rummet, samtidigt byter du den flexibla slangen till en plåtkanal.
För nyfikenhetens skull finns det något fabrikat eller så angivet på baksidan av dina don?

Hittar tyvärr inte någon märkning på dem. Men årgång 79 är det iallafall.

Tack för bra svar! Då får vi behålla en retro-look tills dess att det ska ske större förändringar i ventilationssystemet i allmänhet.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.