Hej! Har ett byggt ett bord 10 år sen, fick en lokal svetsare sveta samman fyrkantsjärn till ben till det. Nu är tanken att jag vill polera upp dom.

Går det att polera upp till till något blankt liknande krom? Är inte rostfritt stål.
Vad behöver jag för att polera upp dem?

tacksam för tips!

• Bord av trä med fyrkantiga metallben av svetsat järn på ett trägolv, med en modern stol i bakgrunden.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Ja det går utmärkt att polera till spegelblank finish men det kommer ju bli ett hästjobb utan dess like och sen kommer det att bli fult igen ganska fort ändå av fukten i luften.
Jag tror det blir snyggast att lämna in och pulverlacka svart. Det ser nog bättre ut än blanka ben.

• Gilla
Putte G... och 1 till
  • Laddar…
ok, men OM jag vill gära de stålfärgade men ej krom-blanka, vad behöver jag?

alternativt vad ligger en förkromning på ungefär? pratar vi hundralappar eller tusenlappar?

Tusenlappar för krom...alternativet är polera och klarlack. Kan tyvärr inte ge några närmare tips, annat än att det går att polera men utan någon mer behandling blir det ytrost på nåt dygn.

Framförallt så är ju första steget i att kroma något att polera det...

Jag hade också siktat på pulverlack, om inte vanlig lack duger....

• Gilla
Pysslarn
  • Laddar…
jo, men vill inte ha svarta ben, så det tipset är ju onödigt...

https://demexcoating.se/ralfarger/

Det går nog att hitta en annan färg än svart... 😉

Edit; men ska man gradera kostnaden så gissar jag att sprayburken du lackar själv kostar hundralappar, pulverlacken kostar tusenlappar medans kromning kostar 10-tusenlappar.....

Ja, och gissar man kan spara lite om man kör några varv med stålborsten och får bort all ytrost innan man ger det till målaren...

Ska det pulverlackas så vill en seriös lackerare blästra dem först....

• Gilla
Putte G...
  • Laddar…
Efter polering - klarlack kanske?

Jag gillar en lite ruffigare yta på stål, så jag hade kört med stålborste på skruvdragaren istället för att polera.

Alternativt så kan du köra med Scotch-Brite dyna på en ocilerande slipmaskin om du har. Då skulle du kunna få en väldigt fin matt stålyta om inte rosten är mer än lätt ytlig. Ska bordet sedan stå innomhus i uppvärmt utrymme borde en lätt inoljning med vanlig matolja duga fint som rostskydd.

RoTe
Slipa och lacka och sluta övertänk saker.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.