Hej! Har ett byggt ett bord 10 år sen, fick en lokal svetsare sveta samman fyrkantsjärn till ben till det. Nu är tanken att jag vill polera upp dom.
Går det att polera upp till till något blankt liknande krom? Är inte rostfritt stål.
Vad behöver jag för att polera upp dem?
tacksam för tips!
Går det att polera upp till till något blankt liknande krom? Är inte rostfritt stål.
Vad behöver jag för att polera upp dem?
tacksam för tips!
Medlem
· Västernorrland
· 10 924 inlägg
Ja det går utmärkt att polera till spegelblank finish men det kommer ju bli ett hästjobb utan dess like och sen kommer det att bli fult igen ganska fort ändå av fukten i luften.
Jag tror det blir snyggast att lämna in och pulverlacka svart. Det ser nog bättre ut än blanka ben.
Jag tror det blir snyggast att lämna in och pulverlacka svart. Det ser nog bättre ut än blanka ben.
Tusenlappar för krom...alternativet är polera och klarlack. Kan tyvärr inte ge några närmare tips, annat än att det går att polera men utan någon mer behandling blir det ytrost på nåt dygn.
Allvetare
· Västra götaland
· 9 179 inlägg
Framförallt så är ju första steget i att kroma något att polera det...
Jag hade också siktat på pulverlack, om inte vanlig lack duger....
Jag hade också siktat på pulverlack, om inte vanlig lack duger....
Allvetare
· Västra götaland
· 9 179 inlägg
https://demexcoating.se/ralfarger/
Det går nog att hitta en annan färg än svart... 😉
Edit; men ska man gradera kostnaden så gissar jag att sprayburken du lackar själv kostar hundralappar, pulverlacken kostar tusenlappar medans kromning kostar 10-tusenlappar.....
Det går nog att hitta en annan färg än svart... 😉
Edit; men ska man gradera kostnaden så gissar jag att sprayburken du lackar själv kostar hundralappar, pulverlacken kostar tusenlappar medans kromning kostar 10-tusenlappar.....
Allvetare
· Västra götaland
· 9 179 inlägg
Ska det pulverlackas så vill en seriös lackerare blästra dem först....
Alternativt så kan du köra med Scotch-Brite dyna på en ocilerande slipmaskin om du har. Då skulle du kunna få en väldigt fin matt stålyta om inte rosten är mer än lätt ytlig. Ska bordet sedan stå innomhus i uppvärmt utrymme borde en lätt inoljning med vanlig matolja duga fint som rostskydd.
Liknande trådar
-
VVSOutlet.se har nån beställt där och kan berätta?
Vatten & Avlopp -
FTX-installation: Entreprenör vägrar åtgärda ljud utan extra kostnad
Juridik -
Tryckströmställare vatten
Vatten & Avlopp -
Installera uttag, oskyddad jordledare och speciell typ av klämmor
El -
Kallställa sommarstuga, tömma vattenrör
Fritidshus