Jag har en android TV-box från Kina. Den har funkat bra i flera år och via den kollar jag på youtube mest, och tv4 o svt appen. Streamar också film från min NAS. Senaste året är det rätt mycket film som jag inte kan spela upp via appen VLC - även filmer som tidigare fungerat fungerar nu inte. När filmerna listas så har varje fil en symbol av en katalog, men nu också vissa som har en symbol av en kon med ett frågetecken i - och dessa kan jag inte spela upp. Filerna är av olika typ om jag mins rätt när jag för en tid sedan kollade efter. Övriga filmer går att spela.

Googlade o någon skrev att det kan vara specialtecken i filnamnet som är problemet, men det stämmer inte i mitt fall. Boxen har inte fått någon uppdaterat mjukvaruversion sedan jag köpte den, dock har VLC appen uppdateras flera gånger. Kan någon codec ramlat bort från appen vid senare uppdatering? Går det att addera codecs till appen? Det är kanske 15% av filmerna som inte kan spelas upp, senast en MKV-fil. Hur många filmer som tidigare funkat att spela upp o inte nu vet jag ej.

MrJay
Testa med Kodi istället för VLC

Z ZipLock skrev:
Går det att slå på debug-loggar för att få mer info?

[länk]
Testade igår men förstod inte ett skvatt.

MrJay MrJay skrev:
Testa med Kodi istället för VLC
Laddade ner alla möjliga players, inklusive Kodi - men extremt få spelare kan hantera DLNA - vilket underlättar för rmig då jag inte behöver ange adresser o lösenord när jag ska hämta data på NAS. Av alla 10(?) olika spelare så är det bara VLC som fugnerat smidigt. Men jag kanske får sätta mig o mata in access manuellt. Jag kanske är nojig men det känns inget vidare lämna access till min nas på det sättet - men kanske VLC´s DLNA är lika "illa" (?)

MrJay
Samba guest read-only share brukar väl ändå vara standard när man delar ut media över lokala nätverket? Gästkonton kan läsa (inget lösen eller användare behövs) och vill man pilla på filerna så kör man med ett autentiserat konto. Då får du det du är ute efter och slipper DLNA som väldigt få använder

• Gilla
Dracula
  • Laddar…
MrJay MrJay skrev:
Samba guest read-only share brukar väl ändå vara standard när man delar ut media över lokala nätverket? Gästkonton kan läsa (inget lösen eller användare behövs) och vill man pilla på filerna så kör man med ett autentiserat konto. Då får du det du är ute efter och slipper DLNA som väldigt få använder
ska kolla upp om Synology har detta.

Jag tog de filmer som inte kunde spelar upp, flyttade dem från NAS till ett usb-minne, som jag stoppade in direkt i tv-boxen, och då gick det att spela upp via VLC! Det betyder att VLC kan spela upp filerna, men inte från min NAS via nätverket. Om problemet är NAS eller nätverkets kompatibilitet för de aktuella filerna/filmerna vet jag ej.

MrJay
Dracula Dracula skrev:
Jag tog de filmer som inte kunde spelar upp, flyttade dem från NAS till ett usb-minne, som jag stoppade in direkt i tv-boxen, och då gick det att spela upp via VLC! Det betyder att VLC kan spela upp filerna, men inte från min NAS via nätverket. Om problemet är NAS eller nätverkets kompatibilitet för de aktuella filerna/filmerna vet jag ej.
Som jag sa tidigare, det är protokollet och inte NAS eller VLC. Dela ut via Samba så löser du problemet

• Gilla
Dracula
  • Laddar…
MrJay MrJay skrev:
Som jag sa tidigare, det är protokollet och inte NAS eller VLC. Dela ut via Samba så löser du problemet
SMB Service, antar jag är SAMBA? Det är redan aktiverat på min NAS. Vilken mjukvara/app ska jag ha på min android box för att spela upp filmerna? VLC?

MrJay
Dracula Dracula skrev:
SMB Service, antar jag är SAMBA? Det är redan aktiverat på min NAS. Vilken mjukvara/app ska jag ha på min android box för att spela upp filmerna? VLC?
Ja, VLC funkar ypperligt.

• Gilla
Dracula
  • Laddar…
MrJay MrJay skrev:
Ja, VLC funkar ypperligt.
...det är VLC som jag använder sedan flera år tillbaka. Ska kanske istället ladda ner Synologyes egna appar o spela upp via dessa - tror det kan fungera bättre med de filer som inte riktigt vill funka.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.