1 205 läst · 3 svar
1k läst
3 svar
Kan husets värde ligga till grund för nytt bolån?
Hej, har en nuvarande villa med min sambo som värderas 4.5 miljoner kronor pch kvarstående (lån 2.1 miljoner kvar). Min särbo och jag äger villan tillsammans. Nu vill hon köpa en villa som är värd 2.2 miljoner. Finns det någon möjlighet att hon huset vi har och värdet den innehar kan ligga till grund för nytt bolån?
Grundstött
· Halland
· 28 355 inlägg
Nja, eftersom det nuvarande huset är belånat är det väl ingen särskilt bra grund för banken att ge ett nytt bolån?D Daniel112209 skrev:
Hur är förresten ekonomin i övrigt för särbon, som skall köpa hus?
Moderator
· Stockholm
· 52 420 inlägg
Men vad skulle anledningen vara att belåna det bef. huset, och inte det nya huset?
Husägare
· Småländska höglandet
· 3 986 inlägg
Nu utgår jag (kanske helt fel?) ifrån att det är fråga om 2 olika personer. Risken finns att sambon måste godkänna att särbon pantsätter huset för ytterligare belåning.
Är de samma person är det ändå ett lite märkligt upplägg. Det är dock OK att göra så, och jag antar att det beror på att du ska vara med på ett hörn och underlätta kreditprövningen och KALP-kalkylen. Om det är så smart att göra så är en annan fråga. Ert gemensamma hus är säkerhet för lånet, medan halva lånet går till att finansiera en annan fastighet. Det kan leda till oönskade effekter när ägandet och finansieringen skiljer sig åt.
Är de samma person är det ändå ett lite märkligt upplägg. Det är dock OK att göra så, och jag antar att det beror på att du ska vara med på ett hörn och underlätta kreditprövningen och KALP-kalkylen. Om det är så smart att göra så är en annan fråga. Ert gemensamma hus är säkerhet för lånet, medan halva lånet går till att finansiera en annan fastighet. Det kan leda till oönskade effekter när ägandet och finansieringen skiljer sig åt.
Liknande trådar
-
Ökar solceller husets värde? Troligtvis, men …
Bloggkommentarer -
Bygga nytt för gamla husets värde.
Priser, Kalkyler, Fastighetsskatt m m. -
Högre bolån än husets marknadsvärde?
Köpa & Sälja hus -
Höjer verkligen en tillbyggnad husets värde lika mycket som bygget kostar?
Utbyggnad och tillbyggnad -
Hur mycket höjs husets värde av fönsterbyte?
Fönster & Dörrar