Hej, har en nuvarande villa med min sambo som värderas 4.5 miljoner kronor pch kvarstående (lån 2.1 miljoner kvar). Min särbo och jag äger villan tillsammans. Nu vill hon köpa en villa som är värd 2.2 miljoner. Finns det någon möjlighet att hon huset vi har och värdet den innehar kan ligga till grund för nytt bolån?

D Daniel112209 skrev:
Finns det någon möjlighet att hon huset vi har och värdet den innehar kan ligga till grund för nytt bolån?
Nja, eftersom det nuvarande huset är belånat är det väl ingen särskilt bra grund för banken att ge ett nytt bolån?
Hur är förresten ekonomin i övrigt för särbon, som skall köpa hus?

Men vad skulle anledningen vara att belåna det bef. huset, och inte det nya huset?

Nu utgår jag (kanske helt fel?) ifrån att det är fråga om 2 olika personer. Risken finns att sambon måste godkänna att särbon pantsätter huset för ytterligare belåning.

Är de samma person är det ändå ett lite märkligt upplägg. Det är dock OK att göra så, och jag antar att det beror på att du ska vara med på ett hörn och underlätta kreditprövningen och KALP-kalkylen. Om det är så smart att göra så är en annan fråga. Ert gemensamma hus är säkerhet för lånet, medan halva lånet går till att finansiera en annan fastighet. Det kan leda till oönskade effekter när ägandet och finansieringen skiljer sig åt.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.