Har köpt nybyggd lgh till vår dotter.Lgh ligger på 3 vån och har radiatorer i alla rum utom badrum. Vi köpte lgh efter sista datum för att göra tillval av komfortvärme, och det finns ingen annan värmekälla i badrummet,, dock förberett för handdukstork. Lägenheten har mkt bra ventilation, och trots brist på värme i badrummet torkar tvätten bra. Det är dock väldigt kallt på klinkergolvet och när man duschat.
När vi köpte lgh av samma byggföretag för 20 år sedan var det standard med komfortvärme, och de sa åt oss att alltid ha värmen på litet grann för att undvika fukt. Nu motiverar man avsaknad av komfortvärme med att det ger ett mindre klimatavtryck. Men kan inte det i längden bli på bekostnad av sjuka hus, fuktiga badrum? Eller är den bättre FTX-ventilationen som nu finns där tänkt att garantera en frisk fuktfri bostad? Jag märker i alla fall att det är kallt på golvet och immar, och det är en besvikelse då bostaden är nybyggd. Vad säger ni som är byggtekniskt bevandrade?

Vad är det för handdukstork det är förberett för? El antar jag?
En handdukstork är ju i princip en radiator i ett annat format så visst kan det ge varmare badrum, men det är ju trist om det är med el istället för vattenburen värme, jag skulle också gissa att golvvärme ger mer upplevd värme än en handdukstork.

Vi har i våra badrum bytt ut vattenburna radiatorer till vattenburen handdukstork med elpatron, dvs kan sätta på värmen på den även när radiatorerna inte är varma, tycker det funderar bra.

P pjkw skrev:
Vad är det för handdukstork det är förberett för? El antar jag?
En handdukstork är ju i princip en radiator i ett annat format så visst kan det ge varmare badrum, men det är ju trist om det är med el istället för vattenburen värme, jag skulle också gissa att golvvärme ger mer upplevd värme än en handdukstork.

Vi har i våra badrum bytt ut vattenburna radiatorer till vattenburen handdukstork med elpatron, dvs kan sätta på värmen på den även när radiatorerna inte är varma, tycker det funderar bra.
Tack för svar!
Tror nog det är för el. Ja, komfortvärme vore det bästa, men går ju inte nu, så vi får nog installera handdukstork ändå. Får kolla med brf eller byggföretaget hur man går tillväga, godkänd installatör mm.

BirgitS
Men vare sig en handdukstork eller en radiator gör att klinkergolv inte känns kalla, utan de påverkar temperaturen i luften. Det som hjälper mot kalla klinkergolv är badrumsmattor och tofflor. Inuti en dusch brukar det bli varmt av det varma vattnet på någon minut.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.