C Coccodrillo62 skrev:
Frågar åt en förtvivlad mor, snart 90 år:
Hennes granne, som också är ordförande i radhussamfälligheten, har plötsligt bestämt sig för att sätta upp en laddbox till sin elbil på väggen till husets framsida en halvmeter från min mors sovrumsfönster. Han har dessutom låtit gräva undan hälften av sin lilla trädgård för att gjuta en platta att parkera bilen på när den laddas. För att kunna ställa bilen där måste han köra upp på och över trottoaren (kommunens mark) framför husen och ner i sin trädgård/parkeringsplats.
Tilläggas ska att det finns gott om garageplatser och parkeringsplatser bara fem meter bort, tvärs över gatan (där ordföranden redan har ett par platser).
Min mor får alltså en parkeringsplats utanför sitt sovrumsfönster plus ökad brandrisk p.g.a. laddboxen. Värdet på hennes hus dalar ju också när gräsplätten framför husen blir parkeringsplats.
Så jag undrar, vad kan hon göra?
Samfälligheten där hon bor har de sista tjugo åren varit lite ”vilda västern” med små bodar som byggts här och där, ibland på kommunens mark, men det här tilltaget tar det hela till en ny nivå…
Tacksam för svar.
Sitter boxen på grannens vägg eller samma vägg som din mors fönster? En del som bor i radhuslängor har fått för sig att "alla väggar jag mot min garageinfart är mina", så är det inte. Vi har ett ganska stort radhusområde i samhället jag bor i och där är med jämna mellanrum kontroverser om vad som gäller med olika väggar. Har även där gällt laddboxar vid ett par tillfällen. Brandrisken behöver du inte vara orolig över, en elbil går ju dessutom väldigt tyst men det finns ofta kommunala regler ang parkering i denna typ av områden, man har ofta parkeringsytor och det är de som gäller. Det är inte alls säkert att han får parkera sin bil där, även om det är hans tomt.
 
Cheesen
BirgitS BirgitS skrev:
Det är inte direkt ovanligt att det går att ladda bilen i garage och på parkeringar som tillhör BRF. Vanligast är väl schablondebitering. Naturligtvis krävs det en del elarbete för att det ska fungera.
D Daniel 109 skrev:
Det finns inga brandskyddskrav som kräva avstånd mellan byggnad och parkerad bil. Så det är inget att tjafsa om.
Nu är det väl så att elbilsladdning i garage troligen blir ett minne blott. Det är nya brandskyddskrav på gång som stipulerar avstånd ifrån byggnader. Man kommer att följa försäkringsbolagens rekommendationer.
Senaste jag råkades läsa om, var att laddare behöver sättas skiljt från fasaden (d.v.s. stolpe) just för att det sker så många bränder vid laddning.
 
Cheesen Cheesen skrev:
Nu är det väl så att elbilsladdning i garage troligen blir ett minne blott. Det är nya brandskyddskrav på gång som stipulerar avstånd ifrån byggnader. Man kommer att följa försäkringsbolagens rekommendationer.
Senaste jag råkades läsa om, var att laddare behöver sättas skiljt från fasaden (d.v.s. stolpe) just för att det sker så många bränder vid laddning.

Säkerhetsföreskrifter​

Laddning av el- och hybridbilar ska ske på annan plats än i produktions- eller i tillhörande lagerbyggnad. Anordning för laddning ska placeras 6 meter eller längre ifrån sådan byggnad.

https://www.if.se/foretag/forsakrin...akring/brandsakerhet/elbil-hybridbil-laddning
 
D Daniel 109 skrev:
Nej, det krävs inte tillstånd för att bygga parkeringsplatser på tomten för bostadens behov.
Korrekt, däremot krävs det oftast tillstånd för att anlägga en ny infart till tomten och där kan det uppstå problem. Detaljplanen kan nämligen anslå att parkering ska ske på för ändamålet anlagd plats, i radhusområden brukar det oftast (notera oftast) parkeringplatser och garagelängor. Om detaljplanen ej tillåter infarter till husområdet kommer kommunen inte tillåta infarten, oavsett om det är kommunens eller en samfällighets väg, det är detaljplanen som styr. I detta fallet gissar jag att mannen som anlägger en parkeringsplats kommer ha en fin parkeringsplats men ingen laglig möjlighet att nå den, detta baserat på hur det oftast ser ut med detaljplan kring radhusområden.

Om det ändå skiter sig finns det ingenting för ts mamma som hindrar henne från att smälla upp ett plank så hon slipper se skiten, givetvis efter ansökan om bygglov gått igenom.
 
C Coccodrillo62 skrev:
Frågar åt en förtvivlad mor, snart 90 år:
Hennes granne, som också är ordförande i radhussamfälligheten, har plötsligt bestämt sig för att sätta upp en laddbox till sin elbil på väggen till husets framsida en halvmeter från min mors sovrumsfönster. Han har dessutom låtit gräva undan hälften av sin lilla trädgård för att gjuta en platta att parkera bilen på när den laddas. För att kunna ställa bilen där måste han köra upp på och över trottoaren (kommunens mark) framför husen och ner i sin trädgård/parkeringsplats.
Tilläggas ska att det finns gott om garageplatser och parkeringsplatser bara fem meter bort, tvärs över gatan (där ordföranden redan har ett par platser).
Min mor får alltså en parkeringsplats utanför sitt sovrumsfönster plus ökad brandrisk p.g.a. laddboxen. Värdet på hennes hus dalar ju också när gräsplätten framför husen blir parkeringsplats.
Så jag undrar, vad kan hon göra?
Samfälligheten där hon bor har de sista tjugo åren varit lite ”vilda västern” med små bodar som byggts här och där, ibland på kommunens mark, men det här tilltaget tar det hela till en ny nivå…
Tacksam för råd!
Det krävs förmodligen bygglov för parkeringsplatsen, det beror på hur fastigheten är utformad.

Se

https://www.boverket.se/sv/PBL-kuns...ikt/bygglovbefriade-atgarder/parkeringsplats/

och sök på radhus på den sidan så får du mer förklarat.
 
D Daniel 109 skrev:
Nej, det krävs inte tillstånd för att bygga parkeringsplatser på tomten för bostadens behov.
Mest troligt gör det nog det i detta fallet, ändå.

Se

https://www.boverket.se/sv/PBL-kuns...ikt/bygglovbefriade-atgarder/parkeringsplats/

och sök på radhus på den sidan. Skrev ett annat svar till dig och efter jag postade det kände jag att nä, du har nog inte rätt i ditt påstående. Mycket riktigt var min magkänsla rätt.
 
Kanske redan föreslaget… men, plantera en björk en halvmeter in på din mors tomt bredvid hans nya fina parkeringsplats.
 
H HEM2121 skrev:
Det kan du på en villatomt, inte säkert du får göra detta på en radhustomt då det kan ligga rör i marken som kommunen vill komma åt, rör som påverkar fler eller alla i radhusområdet.
Det får du göra ändå, men du kan inte räkna med att få ersättning om det behöver grävas. Nu finns det inget som indikerar servitut på den här ytan vad jag sett.
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
H HEM2121 skrev:
Ja, men då drabbar den grävningen bara dig, dvs. din tomt. Som jag skrev tidigare, i vårt område har flera fått avslag pga den anledningen.
Avslag på vad? Det behövs ju inget tillstånd.
 
  • Gilla
Anna_H och 2 till
  • Laddar…
roland53 roland53 skrev:
Ja, kanske mamma, 90 år, också ska söka tillstånd att hårdgöra sin tomt och uppsättning av laddare? Hon behöver ju inte göra det i rappet, men om tillstånd finns så höjer det kanske värdet på hennes fastighet vid en framtida försäljning, när en yngre generation med elbil vill köpa?
Det behövs inga tillstånd för det.
 
  • Gilla
saltis99 och 3 till
  • Laddar…
C chrillelundmark skrev:
Mest troligt gör det nog det i detta fallet, ändå.

Se

[länk]

och sök på radhus på den sidan. Skrev ett annat svar till dig och efter jag postade det kände jag att nä, du har nog inte rätt i ditt påstående. Mycket riktigt var min magkänsla rätt.
Var i tråden framgår det det att radhuset inte ligger på en egen fastighet?
 
  • Gilla
Anna_H och 5 till
  • Laddar…
Claes Sörmland
C chrillelundmark skrev:
Det krävs förmodligen bygglov för parkeringsplatsen, det beror på hur fastigheten är utformad.

Se

[länk]

och sök på radhus på den sidan så får du mer förklarat.
Det som du tar upp är inte aktuellt här eftersom radhuslängan inte ligger på en enda gemensam fastighet. Tvärt som så har TS beskrivit att radhusen ligger på enskilda fastigheter och då gäller bygglovsundantaget för att ordna en parkeringsplats för en- eller tvåbostadshus.
 
  • Gilla
Anna_H och 6 till
  • Laddar…
C chrillelundmark skrev:
Det krävs förmodligen bygglov för parkeringsplatsen, det beror på hur fastigheten är utformad.

Se

[länk]

och sök på radhus på den sidan så får du mer förklarat.
Nej det gör det inte, eftersom det är enskilda fastigheter. Boverkets exempel på när det kan krävas bygglov i sådana häf fall är när det är gemensam fastighet, alltså i praktiken BRF eller hyresrätt.

”/…/när en radhuslänga ligger på en och samma fastighet. /.../ I dessa fall krävs bygglov eftersom undantaget är kopplat till fastighet.”

Edit: Fyra! 🤣
 
  • Gilla
saltis99 och 3 till
  • Laddar…
Cheesen Cheesen skrev:
Nu är det väl så att elbilsladdning i garage troligen blir ett minne blott. Det är nya brandskyddskrav på gång som stipulerar avstånd ifrån byggnader. Man kommer att följa försäkringsbolagens rekommendationer.
Senaste jag råkades läsa om, var att laddare behöver sättas skiljt från fasaden (d.v.s. stolpe) just för att det sker så många bränder vid laddning.
C chrillelundmark skrev:
Mest troligt gör det nog det i detta fallet, ändå.

Se

[länk]

och sök på radhus på den sidan. Skrev ett annat svar till dig och efter jag postade det kände jag att nä, du har nog inte rätt i ditt påstående. Mycket riktigt var min magkänsla rätt.
Jag får en massa träffar på radhus, men parkering ser jag inget om.
 
  • Gilla
saltis99 och 1 till
  • Laddar…
H
D Daniel 109 skrev:
Avslag på vad? Det behövs ju inget tillstånd.
Radhuslängor är ju inte detsamma som en villa tomt. Skriver om det som jag vet som kommunen har gett avslag på i detta området med motivering att det ligger rör i marken som alla i radhuslängan/radhuslängorna är berörda av.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.