F Fridhems skrev:
I en samfällighet krävs ett flertal tillstånd både gällande bygglov samt beslut från årsmötet. Det finns även stadgar som måste beaktas i en fråga som denna.
Mitt förslag är att kontakta kommunens byggnadsnämnd och fråga om råd om vad som gäller just hos er.
Antar att ordförande har valt just den här platsen för att få möjlighet till 3-fas anslutning som normalt saknas vid er normala parkeringsplats.
Att ljuta en betongplatta utan bygganmälan är förbjudet på sin tomt i ett radhusområde/samfällighet.
Eller så vill han bilen inte ska störa de centrala delarna av hans framsida. Han trycker det så långt grannen han kan. Elsladd kan han alltid dra om.
 
Claes Sörmland
Pellegnillot71 Pellegnillot71 skrev:
Jo, i vissa radhusområde är det det. Där min dotter bor finns det garage i båda ändarna, det är 10 km igenom området och det har varit helt bilfritt och barnen har kunnat springa till varann. På grund av de idiotiska reglerna att samfälligheter måste ombildas till stora kostnader hos Lantmäteriet är det många som inte kommer till skott med att installera laddel i garage och på p-platserna utan folk har skapat egna p-platser med laddning på sina minimala tomter, och det är ett konstant flöde med bilar som kör och det går inte att släppa ut barn längre.
Detta visar ju tyvärr på centralplanerade bostadsområdens svaghet över tiden. De funkar några år enligt planerna men den som planerade missade alltid den tekniska utvecklingen och kulturens förändring över tid. Till sist stämmer bostadsområdet inte överens med centralplanerarens idé och riskerar dessutom att falla offer för allmänningens tragedi, det finns ingen som orkar ta ansvar för den kollektiva förvaltningen - det är ett tungt jobb att städa åt andra och ordna för deras bästa utan att ens få ett tack för det. Enklare att smita undan för de flesta.
 
  • Gilla
  • Ledsen
klaskarlsson och 5 till
  • Laddar…
Såhär långt i tråden har jag fortfarande inte förstått vad det faktiska problemet är.
Enligt TS är tomterna åtskilda med plank eller häckar. Det är inte rimligt, imho, att hävda att ens hem är belägrat (sic) för att grannen ställer sin bil på sin tomt. Grannen kunde lika gärna ställt en stor j-a hammock där, eller en gungställning för stojande småbarn, eller något annat som med litet god vilja skulle gå att bli kränkt av.
 
  • Gilla
klaskarlsson och 11 till
  • Laddar…
F falmark skrev:
Samtidigt brinner 19 st bensin/dieseldrivna bilar enligt MSB (Myndigheten för samhällsskydd och beredskap) statistik.
Så är det, men elbilen brinner när den laddas medan dieseln brinner på motorvägen.
 
  • Gilla
Fixarlasse Dalarna och 2 till
  • Laddar…
Ola Smålander Ola Smålander skrev:
VW..🙂🙂
Das auto. Eller el bil eftersom det var en ID.
 
  • Haha
pmd
  • Laddar…
H
D Daniel 109 skrev:
Du får gjuta, asfaltera eller lägga trall om du vill.
Det kan du på en villatomt, inte säkert du får göra detta på en radhustomt då det kan ligga rör i marken som kommunen vill komma åt, rör som påverkar fler eller alla i radhusområdet.
 
Claes Sörmland
S Slottsherren skrev:
Såhär långt i tråden har jag fortfarande inte förstått vad det faktiska problemet är.
Enligt TS är tomterna åtskilda med plank eller häckar. Det är inte rimligt, imho, att hävda att ens hem är belägrat (sic) för att grannen ställer sin bil på sin tomt. Grannen kunde lika gärna ställt en stor j-a hammock där, eller en gungställning för stojande småbarn, eller något annat som med litet god vilja skulle gå att bli kränkt av.
Problemet är väl att TS mamma helt enkelt inte vill att grannen nyttjar sin minimala radhustomt för att parkera och ladda bilar. Eller ens hårdgöra den. D v s ett klassiskt fall när en person vill styra över sin lokalmiljö, trots att hon saknar rådighet över den. Vanligt här på BH. Den där viljan tycks komma med åren och jag kan i ärlighetens namn nog också känna att det kommer krypandes nu när 50 är närmare än 40...
 
  • Gilla
  • Haha
klaskarlsson och 11 till
  • Laddar…
Claes Sörmland
H HEM2121 skrev:
Det kan du på en villatomt, inte säkert du får göra detta på en radhustomt då det kan ligga rör i marken som kommunen vill komma åt, rör som påverkar fler eller alla i radhusområdet.
Det kan ligga samma typ av rör på en villatomt så det är ingen skillnad. Mina grannar har villa och har rör med servitutsrätt på sin tomt t ex.
 
  • Gilla
pmd och 6 till
  • Laddar…
H
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Det kan ligga samma typ av rör på en villatomt så det är ingen skillnad. Mina grannar har villa och har rör med servitutsrätt på sin tomt t ex.
Ja, men då drabbar den grävningen bara dig, dvs. din tomt. Som jag skrev tidigare, i vårt område har flera fått avslag pga den anledningen.
 
Claes Sörmland
H HEM2121 skrev:
Ja, men då drabbar den grävningen bara dig, dvs. din tomt. Som jag skrev tidigare, i vårt område har flera fått avslag pga den anledningen.
Nej det drabbar grannarna eftersom rören leder dit. Återigen, ledningar som ligger med servitut är inget som är unikt för radhusområden det finns också på villatomter.

Och vi kan nog utgå från att grannen har stämt av med samfällighetsföreningen i detta fall. Han är ju trots allt ordförande för styrelsen, d v s den som man normalt stämmer av sådant med.
 
  • Gilla
klaskarlsson och 7 till
  • Laddar…
C Coccodrillo62 skrev:
Frågar åt en förtvivlad mor, snart 90 år:
Hennes granne, som också är ordförande i radhussamfälligheten, har plötsligt bestämt sig för att sätta upp en laddbox till sin elbil på väggen till husets framsida en halvmeter från min mors sovrumsfönster. Han har dessutom låtit gräva undan hälften av sin lilla trädgård för att gjuta en platta att parkera bilen på när den laddas. För att kunna ställa bilen där måste han köra upp på och över trottoaren (kommunens mark) framför husen och ner i sin trädgård/parkeringsplats.
Tilläggas ska att det finns gott om garageplatser och parkeringsplatser bara fem meter bort, tvärs över gatan (där ordföranden redan har ett par platser).
Min mor får alltså en parkeringsplats utanför sitt sovrumsfönster plus ökad brandrisk p.g.a. laddboxen. Värdet på hennes hus dalar ju också när gräsplätten framför husen blir parkeringsplats.
Så jag undrar, vad kan hon göra?
Samfälligheten där hon bor har de sista tjugo åren varit lite ”vilda västern” med små bodar som byggts här och där, ibland på kommunens mark, men det här tilltaget tar det hela till en ny nivå…
Tacksam för råd!
Synd om din gamla mor men inte mycket att göra åt, äldre kvinnors synpunkter och behov står tyvärr inte högt i kurs.
Ni får försöka se det lilla som ändå är positivt.Det är en elbil och inte en bensin/ dieseldriven bil som grannen sedan kör på tomgång 20 minuter innan han åker iväg vilket innebär skadliga avgaser som tränger in. Grannen kommer med största sannolikhet få samma problem utanför sitt sovrumsfönster då andra boende i området säkert kommer ta till sig samma lösning. Kan/ får den ena måste det ju var tillåtet för alla att göra på samma sätt. Och vilken bilägare vill inte kliva direkt ut genom ytterdörren och in i bilen. 🙂
 
  • Gilla
Anna_H och 3 till
  • Laddar…
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Stödet är väglagen, det räcker med att du läser 1 § så förstår du vad väglagen reglerar, allmän väg. Och det andra stödet är PBL som reglerar allmän plats med ändamålet gata. PBL är rörigare att läsa så enklare att läsa Boverkets fina sidor som är lätta att förstå. Se t ex @TypRätt inlägg #127 ovan där han citerar från Boverket.

D v s vägar är uppdelade i tre kategorier i landet

1. Allmän väg (typ landsväg där stat eller kommun driver vägen med stöd av väglagen. Man har vägrätt.

2. Allmän plats med ändamålet gata under kommunalt huvudmannaskap. Man driver vägen efter att marken detaljplanerats med stöd i PBL och sen ställts i ordning av kommunen. Marken har lösts in av kommunen och är ett ägande i form av en gatufastighet.

3. Enskild väg (som också inkluderar allmän plats med ändamålet gata under enskilt huvudmannaskap. Förvaltningsformen är en anläggningssamfällighet eller rent privat av markägaren om en sån inte finns).
Fortfarande inte enskild 😂
 
Redigerat:
M marikristin skrev:
Synd om din gamla mor men inte mycket att göra åt, äldre kvinnors synpunkter och behov står tyvärr inte högt i kurs.
Ni får försöka se det lilla som ändå är positivt.Det är en elbil och inte en bensin/ dieseldriven bil som grannen sedan kör på tomgång 20 minuter innan han åker iväg vilket innebär skadliga avgaser som tränger in. Grannen kommer med största sannolikhet få samma problem utanför sitt sovrumsfönster då andra boende i området säkert kommer ta till sig samma lösning. Kan/ får den ena måste det ju var tillåtet för alla att göra på samma sätt. Och vilken bilägare vill inte kliva direkt ut genom ytterdörren och in i bilen. 🙂
Ja, kanske mamma, 90 år, också ska söka tillstånd att hårdgöra sin tomt och uppsättning av laddare? Hon behöver ju inte göra det i rappet, men om tillstånd finns så höjer det kanske värdet på hennes fastighet vid en framtida försäljning, när en yngre generation med elbil vill köpa?
 
  • Gilla
Roger Fundin och 1 till
  • Laddar…
Claes Sörmland
Johanbogg Johanbogg skrev:
Fortfarande inte enskild 😂
Frågan gällde om väglagens regleringar gäller gata och det gör de alltså inte. Gata är inte allmän väg. Det har inget att göra med om gatan förvaltas av kommunen eller ligger under enskilt huvudmannaskap, alltså är en enskild väg på en allmän plats.
 
  • Gilla
pmd och 2 till
  • Laddar…
C Coccodrillo62 skrev:
Frågar åt en förtvivlad mor, snart 90 år:
Hennes granne, som också är ordförande i radhussamfälligheten, har plötsligt bestämt sig för att sätta upp en laddbox till sin elbil på väggen till husets framsida en halvmeter från min mors sovrumsfönster. Han har dessutom låtit gräva undan hälften av sin lilla trädgård för att gjuta en platta att parkera bilen på när den laddas. För att kunna ställa bilen där måste han köra upp på och över trottoaren (kommunens mark) framför husen och ner i sin trädgård/parkeringsplats.
Tilläggas ska att det finns gott om garageplatser och parkeringsplatser bara fem meter bort, tvärs över gatan (där ordföranden redan har ett par platser).
Min mor får alltså en parkeringsplats utanför sitt sovrumsfönster plus ökad brandrisk p.g.a. laddboxen. Värdet på hennes hus dalar ju också när gräsplätten framför husen blir parkeringsplats.
Så jag undrar, vad kan hon göra?
Samfälligheten där hon bor har de sista tjugo åren varit lite ”vilda västern” med små bodar som byggts här och där, ibland på kommunens mark, men det här tilltaget tar det hela till en ny nivå…
Tacksam för råd!
Det finns regler för vilket håll man får göra en körbar förbindelse med fordon till tomten. Det finns beskrivet i kommunens gällande detaljplan för området. Titta efter den streckade linjen med små cirklar i. Den är illustrerad där körbar förbindelse inte är tillåten. Bild från en gällande detaljplans Plankarta finns bifogat på tomten där jag bor.
Jag vet personer som bor/bott i en förening nära mig som laddade elbil och hade bastustuga och bubbel spabad på föreningens räkning men de får nu istället betala en räkning för den elen de använder så att inte andra grannar ska vara avundsjuka och skaffa sig varsin bastustuga, spabad och elbil på föreningens bekostnad… blir väldigt mycket högre förbrukning i föreningen då 😬
Hoppas mitt tips hjälper er eller någon ute i landet som googlar en liknande frågeställning.
Mvh Kennet
 
  • Svartvit bild, text på svenska om utformning och placering av byggprojekt, symboler, riktlinjer för markanvändning.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Abstrakt karta, geometriska former, svart-vitt med gult, gatunamn, ingen skala, symboler och linjer.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
  • Gilla
DiscoDuck och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.