H HenrikHuslöse skrev:
Det är ingen brandrisk. Släpp det. Det krävs inget tillstånd för att parkera på sin egen tomt.

Bodar på kommunens mark däremot kan kommunen förelägga att de ska tas bort.
Vad har du fått det ifrån. Sluta sprida det sverigefientligga miljöpartiets grova lögner kommna från indohtrinerade personer med noll kunskap.
Naturligftvis ska ni gå vidare med det här, det minskar ju bostadens värde.
 
  • Gilla
  • Wow
  • Haha
Fixarlasse Dalarna och 3 till
  • Laddar…
C Coccodrillo62 skrev:
Jag tror inte grannen tänkt det som en utfart - han kan ju inte göra nåt åt den upphöjda trottoaren (som är kommunens) utan har tänkt köra upp på den och vidare in till laddplatsen i trädgården. Om det skulle klassas som utfart skulle det glädja många…
Tack för input!
Vi har haft planer på att flytta våran in och utfart till vårat hus från en gata till en annan, kontaktade kommunen och man behövde iallafall inga tillstånd för det här, ev avrundning av trottoarkanten med asfalt fick man bekosta själv om man villa ha det då.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 3 till
  • Laddar…
Claes Sörmland
Johanbogg Johanbogg skrev:
Det där får du gärna visa stöd för, enligt min vetskap är all väg som kommunen eller staten äger allmän väg. Enskild väg är det definitivt inte då enskild väg betyder privata ägare (samfälligheter, företag, BRF:er).
Stödet är väglagen, det räcker med att du läser 1 § så förstår du vad väglagen reglerar, allmän väg. Och det andra stödet är PBL som reglerar allmän plats med ändamålet gata. PBL är rörigare att läsa så enklare att läsa Boverkets fina sidor som är lätta att förstå. Se t ex @TypRätt inlägg #127 ovan där han citerar från Boverket.

D v s vägar är uppdelade i tre kategorier i landet

1. Allmän väg (typ landsväg där stat eller kommun driver vägen med stöd av väglagen. Man har vägrätt.

2. Allmän plats med ändamålet gata under kommunalt huvudmannaskap. Man driver vägen efter att marken detaljplanerats med stöd i PBL och sen ställts i ordning av kommunen. Marken har lösts in av kommunen och är ett ägande i form av en gatufastighet.

3. Enskild väg (som också inkluderar allmän plats med ändamålet gata under enskilt huvudmannaskap. Förvaltningsformen är en anläggningssamfällighet eller rent privat av markägaren om en sån inte finns).
 
  • Gilla
pmd och 4 till
  • Laddar…
C Coccodrillo62 skrev:
Frågar åt en förtvivlad mor, snart 90 år:
Hennes granne, som också är ordförande i radhussamfälligheten, har plötsligt bestämt sig för att sätta upp en laddbox till sin elbil på väggen till husets framsida en halvmeter från min mors sovrumsfönster. Han har dessutom låtit gräva undan hälften av sin lilla trädgård för att gjuta en platta att parkera bilen på när den laddas. För att kunna ställa bilen där måste han köra upp på och över trottoaren (kommunens mark) framför husen och ner i sin trädgård/parkeringsplats.
Tilläggas ska att det finns gott om garageplatser och parkeringsplatser bara fem meter bort, tvärs över gatan (där ordföranden redan har ett par platser).
Min mor får alltså en parkeringsplats utanför sitt sovrumsfönster plus ökad brandrisk p.g.a. laddboxen. Värdet på hennes hus dalar ju också när gräsplätten framför husen blir parkeringsplats.
Så jag undrar, vad kan hon göra?
Samfälligheten där hon bor har de sista tjugo åren varit lite ”vilda västern” med små bodar som byggts här och där, ibland på kommunens mark, men det här tilltaget tar det hela till en ny nivå…
Tacksam för råd!
C Coccodrillo62 skrev:
Frågar åt en förtvivlad mor, snart 90 år:
Hennes granne, som också är ordförande i radhussamfälligheten, har plötsligt bestämt sig för att sätta upp en laddbox till sin elbil på väggen till husets framsida en halvmeter från min mors sovrumsfönster. Han har dessutom låtit gräva undan hälften av sin lilla trädgård för att gjuta en platta att parkera bilen på när den laddas. För att kunna ställa bilen där måste han köra upp på och över trottoaren (kommunens mark) framför husen och ner i sin trädgård/parkeringsplats.
Tilläggas ska att det finns gott om garageplatser och parkeringsplatser bara fem meter bort, tvärs över gatan (där ordföranden redan har ett par platser).
Min mor får alltså en parkeringsplats utanför sitt sovrumsfönster plus ökad brandrisk p.g.a. laddboxen. Värdet på hennes hus dalar ju också när gräsplätten framför husen blir parkeringsplats.
Så jag undrar, vad kan hon göra?
Samfälligheten där hon bor har de sista tjugo åren varit lite ”vilda västern” med små bodar som byggts här och där, ibland på kommunens mark, men det här tilltaget tar det hela till en ny nivå…
Tacksam för råd!
I en samfällighet krävs ett flertal tillstånd både gällande bygglov samt beslut från årsmötet. Det finns även stadgar som måste beaktas i en fråga som denna.
Mitt förslag är att kontakta kommunens byggnadsnämnd och fråga om råd om vad som gäller just hos er.
Antar att ordförande har valt just den här platsen för att få möjlighet till 3-fas anslutning som normalt saknas vid er normala parkeringsplats.
Att ljuta en betongplatta utan bygganmälan är förbjudet på sin tomt i ett radhusområde/samfällighet.
 
P Pin skrev:
[bild]
Anekdotiskt, men här är en WV ID i grannskapet som brinner upp och huset samt två grannhus brinner ner.
Samtidigt brinner 19 st bensin/dieseldrivna bilar enligt MSB (Myndigheten för samhällsskydd och beredskap) statistik.
 
  • Gilla
Anna_H och 3 till
  • Laddar…
Claes Sörmland
F Fridhems skrev:
I en samfällighet krävs ett flertal tillstånd både gällande bygglov samt beslut från årsmötet. Det finns även stadgar som måste beaktas i en fråga som denna.
Mitt förslag är att kontakta kommunens byggnadsnämnd och fråga om råd om vad som gäller just hos er.
Antar att ordförande har valt just den här platsen för att få möjlighet till 3-fas anslutning som normalt saknas vid er normala parkeringsplats.
Att ljuta en betongplatta utan bygganmälan är förbjudet på sin tomt i ett radhusområde/samfällighet.
Varför tror du detta? Det är helt felaktigt om inte själva radhusen är samfällda och de är de inte i trådens fall. Det är enskilt ägande så respektive radhusägare har då full rådighet över sitt eget radhus. Inte samfälligheten som förvaltar andra saker, t ex gator, grönytor och VA-ledningar utanför radhusfastigheten.

(Sen finns det ju upplägget att t ex att hela taket på en radhuslänga är en samfälld gemensamhetsanläggning, då beslutar samfällighetsföreningens styrelse om åtgärderna för taket, de har rådighet.)

Byggnadsnämnden har ingen kunskap alls om en enskild samfällighet, de kan och får inte ge några råd om detta.
 
  • Gilla
JustDoIt och 6 till
  • Laddar…
Bananskalare Bananskalare skrev:
skitsnack? kanske fb sysslar med?
pbl har inga sådana krav. Det är inte lämpligt med massa skarvsladdar och ett vanligt vägguttag. Där har olyckor. Men inga skarvsladdar och ett nytt vägguttag är risken liten eller väldigt liten för brand. men en godkänd laddstation? Inte större än om man har en vanlig bensinbil.
Skitsnack??
Det händer även att elbilar som inte ens är kopplade på laddning självantänder , sug på den du!!
 
C Coccodrillo62 skrev:
Frågar åt en förtvivlad mor, snart 90 år:
Hennes granne, som också är ordförande i radhussamfälligheten, har plötsligt bestämt sig för att sätta upp en laddbox till sin elbil på väggen till husets framsida en halvmeter från min mors sovrumsfönster. Han har dessutom låtit gräva undan hälften av sin lilla trädgård för att gjuta en platta att parkera bilen på när den laddas. För att kunna ställa bilen där måste han köra upp på och över trottoaren (kommunens mark) framför husen och ner i sin trädgård/parkeringsplats.
Tilläggas ska att det finns gott om garageplatser och parkeringsplatser bara fem meter bort, tvärs över gatan (där ordföranden redan har ett par platser).
Min mor får alltså en parkeringsplats utanför sitt sovrumsfönster plus ökad brandrisk p.g.a. laddboxen. Värdet på hennes hus dalar ju också när gräsplätten framför husen blir parkeringsplats.
Så jag undrar, vad kan hon göra?
Samfälligheten där hon bor har de sista tjugo åren varit lite ”vilda västern” med små bodar som byggts här och där, ibland på kommunens mark, men det här tilltaget tar det hela till en ny nivå…
Tacksam för råd!
Kolla upp vad detaljplanen tillåter! I den finns svaret på din fråga.
 
  • Gilla
DiscoDuck och 1 till
  • Laddar…
M maxmsm skrev:
Skitsnack??
Det händer även att elbilar som inte ens är kopplade på laddning självantänder , sug på den du!!
Fast det förekommer även att besinbilar börjar brinna spontant, när de är parkerade, och då syftar jag inte på fall där någon eldar upp dem med uppsåt.
 
  • Gilla
Anna_H och 6 till
  • Laddar…
A AuroraFia skrev:
Kolla upp vad detaljplanen tillåter! I den finns svaret på din fråga.
Japp. Där kan det exempelvis stå att in/utfart ej får anläggas, eller helt enkelt att parkering ej får anläggas.
 
Det kanske är irrelevant i detta fall då det inte är BRF, men i min gamla förening försökte vi anlägga platser intill en trottoar men fick nej från kommunen för att platserna var för nära en skola. Därav skulle infart och utfart till platserna ske över en trottoar för nära inpå skolan.
 
Pellegnillot71
klaskarlsson klaskarlsson skrev:
Fast att parkera sin bil och ladda den på sin tomt är väl inget konstigt?
Jo, i vissa radhusområde är det det. Där min dotter bor finns det garage i båda ändarna, det är 10 km igenom området och det har varit helt bilfritt och barnen har kunnat springa till varann. På grund av de idiotiska reglerna att samfälligheter måste ombildas till stora kostnader hos Lantmäteriet är det många som inte kommer till skott med att installera laddel i garage och på p-platserna utan folk har skapat egna p-platser med laddning på sina minimala tomter, och det är ett konstant flöde med bilar som kör och det går inte att släppa ut barn längre.
 
  • Gilla
Mabs
  • Laddar…
kisumisu
Mabs Mabs skrev:
Ingen laddbox enligt grannarna. Enligt en inringare så tog det ca 30 innan räddningstjänsten kom.
Chuckoladdning från dåliga uttag/skarvsladdar med maxeffekt så går det så.
 
  • Gilla
Anna_H och 4 till
  • Laddar…
BirgitS BirgitS skrev:
Men är det inte så att det krävs tillstånd för att anlägga en utfart från ens tomt till vägen?
I alla fall i Stockholm behövs tillstånd från kommunen för att
Anna_H Anna_H skrev:
Är det en riktig väg då? Eller är det bara asfalterad mark, typ GC-bana och "tillträde med fordon vid behov"?
Oavsett vilket har man rätt till tillfart till sin fastighet.

Vad gäller garage och parkeringar undrar jag om det verkligen går att koppla in en laddbox där, och om det går att debitera elen på enskilda brukare? Vanligtvis krävs det större elarbete för att lösa det, i synnerhet om flera vill ha elbilar.

Tråkigt med utsikten från sovrumsfönstret, men det hade nog varit värre om han satt upp en badtunna istället? 😉
BirgitS BirgitS skrev:
Men är det inte så att det krävs tillstånd för att anlägga en utfart från ens tomt till vägen?
BirgitS BirgitS skrev:
Men är det inte så att det krävs tillstånd för att anlägga en utfart från ens tomt till vägen?
I alla fall i Stockholm är det så, tillstånd behövs för att göra eller flytta infart till ens tomt.
 
Bananskalare Bananskalare skrev:
skitsnack? kanske fb sysslar med?
pbl har inga sådana krav. Det är inte lämpligt med massa skarvsladdar och ett vanligt vägguttag. Där har olyckor. Men inga skarvsladdar och ett nytt vägguttag är risken liten eller väldigt liten för brand. men en godkänd laddstation? Inte större än om man har en vanlig bensinbil.
IF har detta krav, 6 meter från bostadshuset.
 
  • Gilla
maxmsm
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.