Avslag för vad?
 
  • Gilla
antett och 2 till
  • Laddar…
Claes Sörmland
K Kentakungen skrev:
Det finns regler för vilket håll man får göra en körbar förbindelse med fordon till tomten. Det finns beskrivet i kommunens gällande detaljplan för området. Titta efter den streckade linjen med små cirklar i. Den är illustrerad där körbar förbindelse inte är tillåten. Bild från en gällande detaljplans Plankarta finns bifogat på tomten där jag bor.
Jag vet personer som bor/bott i en förening nära mig som laddade elbil och hade bastustuga och bubbel spabad på föreningens räkning men de får nu istället betala en räkning för den elen de använder så att inte andra grannar ska vara avundsjuka och skaffa sig varsin bastustuga, spabad och elbil på föreningens bekostnad… blir väldigt mycket högre förbrukning i föreningen då 😬
Hoppas mitt tips hjälper er eller någon ute i landet som googlar en liknande frågeställning.
Mvh Kennet
Missa inte detta inlägg som tydligt exemplifierar att planregleringar kan hindra utfart längs viss fastighetsgräns. Man måste således kolla sin detaljplan om det finns en sådan reglering som hindrar utfart innan man skrider till verket och anlägger utfarten. Om man anlägger en utfart som strider mot planen så har kommunens byggnadsnämnd möjlighet att förelägga fastighetsägaren att ta bort utfarten. Möjligheten preskriberas efter tio år.
 
  • Gilla
Nötegårdsgubben
  • Laddar…
C Coccodrillo62 skrev:
Frågar åt en förtvivlad mor, snart 90 år:
Hennes granne, som också är ordförande i radhussamfälligheten, har plötsligt bestämt sig för att sätta upp en laddbox till sin elbil på väggen till husets framsida en halvmeter från min mors sovrumsfönster. Han har dessutom låtit gräva undan hälften av sin lilla trädgård för att gjuta en platta att parkera bilen på när den laddas. För att kunna ställa bilen där måste han köra upp på och över trottoaren (kommunens mark) framför husen och ner i sin trädgård/parkeringsplats.
Tilläggas ska att det finns gott om garageplatser och parkeringsplatser bara fem meter bort, tvärs över gatan (där ordföranden redan har ett par platser).
Min mor får alltså en parkeringsplats utanför sitt sovrumsfönster plus ökad brandrisk p.g.a. laddboxen. Värdet på hennes hus dalar ju också när gräsplätten framför husen blir parkeringsplats.
Så jag undrar, vad kan hon göra?
Samfälligheten där hon bor har de sista tjugo åren varit lite ”vilda västern” med små bodar som byggts här och där, ibland på kommunens mark, men det här tilltaget tar det hela till en ny nivå…
Tacksam för råd!
Det finns säkert en detaljplan som reglerar var det ska vara parkering och det är inte omöjligt att agerandet från grannen bryter mot detaljplanen. Kontakta kommunen och red ut frågan.
Mvh Roland Jonsson
 
C Coccodrillo62 skrev:
Frågar åt en förtvivlad mor, snart 90 år:
Hennes granne, som också är ordförande i radhussamfälligheten, har plötsligt bestämt sig för att sätta upp en laddbox till sin elbil på väggen till husets framsida en halvmeter från min mors sovrumsfönster. Han har dessutom låtit gräva undan hälften av sin lilla trädgård för att gjuta en platta att parkera bilen på när den laddas. För att kunna ställa bilen där måste han köra upp på och över trottoaren (kommunens mark) framför husen och ner i sin trädgård/parkeringsplats.
Tilläggas ska att det finns gott om garageplatser och parkeringsplatser bara fem meter bort, tvärs över gatan (där ordföranden redan har ett par platser).
Min mor får alltså en parkeringsplats utanför sitt sovrumsfönster plus ökad brandrisk p.g.a. laddboxen. Värdet på hennes hus dalar ju också när gräsplätten framför husen blir parkeringsplats.
Så jag undrar, vad kan hon göra?
Samfälligheten där hon bor har de sista tjugo åren varit lite ”vilda västern” med små bodar som byggts här och där, ibland på kommunens mark, men det här tilltaget tar det hela till en ny nivå…
Tacksam för råd!
Det finns säkert en detaljplan som reglerar var det ska vara parkering och det är inte omöjligt att agerandet från grannen bryter mot detaljplanen. Kontakta kommunen och red ut frågan.
Mvh Roland Jonsson
 
H HEM2121 skrev:
Radhuslängor är ju inte detsamma som en villa tomt. Skriver om det som jag vet som kommunen har gett avslag på i detta området med motivering att det ligger rör i marken som alla i radhuslängan/radhuslängorna är berörda av.
Det är faktiskt ingen som egentlig skillnad. Småhus som småhus.

Däremot är det vanligare med både servitut mellan radhus och andra ägandeformer än ett hus–en fastighet, men det är en annan sak. Ett egenägt radhus på friköpt tomt följer samma lagar och regler som fristående villor.
 
  • Gilla
Anna_H och 5 till
  • Laddar…
Claes Sörmland
T Torsbyroland skrev:
Det finns säkert en detaljplan som reglerar var det ska vara parkering och det är inte omöjligt att agerandet från grannen bryter mot detaljplanen. Kontakta kommunen och red ut frågan.
Mvh Roland Jonsson
Det är lite knepigt att i detaljplan förbjuda parkering på kvartersmark för en- och tvåbostadshus. Planens regleringar kommer ju endast till bruk när lov ska prövas och eftersom ingen lovprövning sker så aktualiseras aldrig planregleringen.

Men som har angivits ovan så kan kommunen reglera bort möjligheten till utfart över viss gräns i detaljplanen. Det förbjuder ju inte parkering på tomtarken men väl att väghållaren tillåter en ny utfart där.
 
Jo, det är alltid tillåtet att anlägga parkering på en fastighet med in/utfart om inte detaljplan anger annat. Däremot en väg på fastigheten kräver tillstånd för anslutning till kommunal väg.


T TypRätt skrev:
Nu är det väl inte en BRF efter som TS skriver samfällighet men samfälligheten brukar ju beröra gemensamhetsytor samt parkering och inte själva radhusen?
Det är inte tillåtet att anlägga nya infarter till sin fastighet utan tillåtelse ej heller tillåtet att köra bil på eller över trottoar hur som helst. Är det så att det idag är tillåtet att parkera längs med gatan riskerar han ju att antingen hamna i bråk med någon som stänger för hans "infart" eller att han beslagtar goda platser för att ingen vill hamna i bråk med honom. Är det så att det på andra sidan gatan är parkeringsplatser (som det låter på TS) får man antaget inte stå längs med trottoaren vilket då gör att det inte finns någon direkt negativ inverkan av att han gjort en till parkering på sin tomt. Snarare borde det ju frigöra parkering (om de inte är enskilda) för andra och gäster. Tror det bara är att lugna din mor med att det antaget inte är lönt att bråka om så vida hans korsande av trottoaren inte kan utgöra en fara för gående eller cyklande barn.

Dock kan det ju vara värt att kolla detaljplanen, finns ju områden som i detalj beskrivs där det kan stå att parkering löses gemensamt och att det inte är tillåtet att anlägga parkering på den enskilda tomten.
 
Detaljplanen kan inte reglera detta. Det är tillåtet att parkera på tomten.
 
  • Gilla
Anna_H
  • Laddar…
C Coccodrillo62 skrev:
Frågar åt en förtvivlad mor, snart 90 år:
Hennes granne, som också är ordförande i radhussamfälligheten, har plötsligt bestämt sig för att sätta upp en laddbox till sin elbil på väggen till husets framsida en halvmeter från min mors sovrumsfönster. Han har dessutom låtit gräva undan hälften av sin lilla trädgård för att gjuta en platta att parkera bilen på när den laddas. För att kunna ställa bilen där måste han köra upp på och över trottoaren (kommunens mark) framför husen och ner i sin trädgård/parkeringsplats.
Tilläggas ska att det finns gott om garageplatser och parkeringsplatser bara fem meter bort, tvärs över gatan (där ordföranden redan har ett par platser).
Min mor får alltså en parkeringsplats utanför sitt sovrumsfönster plus ökad brandrisk p.g.a. laddboxen. Värdet på hennes hus dalar ju också när gräsplätten framför husen blir parkeringsplats.
Så jag undrar, vad kan hon göra?
Samfälligheten där hon bor har de sista tjugo åren varit lite ”vilda västern” med små bodar som byggts här och där, ibland på kommunens mark, men det här tilltaget tar det hela till en ny nivå…
Tacksam för råd!
När det är en samfällighet får man inte göra som man vill. Om det inte finns parkeringsplats innan på tomterna tror jag inte det är tillåtet. Vi får tex inte ens köpa fönster utan spröjs! Kolla vad som står i stadgarna! O gå med i villaägarna o få hjälp därifrån.
 
Eftersom laddning av batteri ökar batteriets vikt (även om det är knappt mätbart) skulle man väl kunna hävda att det faller under begreppet pålastning av gods, och då är det inte parkering utan väldigt långsam pålastning... 😉
 
  • Haha
Mirkan och 2 till
  • Laddar…
"Grannen väljer nu att gräva upp sin trädgård för att ställa bilen där, trots att han har garageplats och parkeringsplats på spottavstånd. Vad blir nästa steg? Båtplats?Pariserhjul?"

Tja på 70-talet när jag bodde hemma hos föräldrarna hade grannarna såväl båt som husvangn och skrotbilar på tomterna. + annat skräp. Tror faktiskt det är lite bättre nu än då.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 1 till
  • Laddar…
Om det är en samfällighet så kolla anläggningsbeslutet från när samfälligheten bildades. Den styr vad föreningen tillåts göra…
 
  • Gilla
Claes Sörmland
  • Laddar…
M mrBlade skrev:
Om det är en samfällighet så kolla anläggningsbeslutet från när samfälligheten bildades. Den styr vad föreningen tillåts göra…
Nu är det ju sedan länge klarlagt att det rör en privat tomt så...
 
  • Gilla
Anna_H och 3 till
  • Laddar…
C Coccodrillo62 skrev:
Orsaken till förtvivlan är tyvärr 15 års erfarenhet av grannens byggprojekt och ibland ganska gränslösa beteende. Men jag håller med dig - man måste kunna släppa vissa saker och gå vidare, vilket ju blir svårare ju äldre man är. Särskilt om man upplever sig belägrad i sitt hem. 😟
Bara knalla in på kommunen och prata med bygglovsavdelningen och ifrågasätt hur brandskyddet är tänkt att fungera mellan bostäderna.. Handläggare kan/får inte rycka på axlarna åt det. BBR 5:1.
 
N NL12345 skrev:
Bara knalla in på kommunen och prata med bygglovsavdelningen och ifrågasätt hur brandskyddet är tänkt att fungera mellan bostäderna.. Handläggare kan/får inte rycka på axlarna åt det. BBR 5:1.
Vad är regelvidrigt i detta fall menar du?
 
  • Gilla
Dilato och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.