2 298 läst · 7 svar
2k läst
7 svar
Kan flera ljuskällor/armaturer styras med samma brytare?
Kanske en väl basic fråga i detta forum men behöver få det bekräftat bara.
Ska utrusta ett nytt hus med fasadbelysning, spottar (utomhus) och spottar i altandäcket. kan samtliga dessa kopplas (av elektriker) så att de tänds samtidigt? Jag antar att svaret är ja, men hur är det med dimning? Förutsatt att alla armaturer stödjer dimning kan man då dimma alla samtidigt?
Förstår att det kanske inte blir optimalt då man vill dimma vissa mer än andra men är det teoretiskt möjligt. Tex att dimma upp all fasadbelysning när en rörelsesensor registrerar att någon kommer in på uppfarten (genom smartpuck kopplat till smarta hemmet)?
Ska utrusta ett nytt hus med fasadbelysning, spottar (utomhus) och spottar i altandäcket. kan samtliga dessa kopplas (av elektriker) så att de tänds samtidigt? Jag antar att svaret är ja, men hur är det med dimning? Förutsatt att alla armaturer stödjer dimning kan man då dimma alla samtidigt?
Förstår att det kanske inte blir optimalt då man vill dimma vissa mer än andra men är det teoretiskt möjligt. Tex att dimma upp all fasadbelysning när en rörelsesensor registrerar att någon kommer in på uppfarten (genom smartpuck kopplat till smarta hemmet)?
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 24 375 inlägg
Här börjar det bli besvärligt. För att göra svaret enkelt så be en butik plocka fram en sats som de vet fungerar. Lita inte på ifall de säger att det ska eller borde fungera, utan det skall ha provat att det fungerar.L Lund skrev:
Här blir det än mer komplicerat. Här behövs ett sånt där "smart hem" som dels kan reagera på en rörelse och dels har en kontroller som automatiskt kan dimra upp ett eller flera drivdon mha 0-10 V. Jag vet inte var marknaden erbjuder här.L Lund skrev:
Ledsen om jag var otydlig. Smarta hemmet har jag koll på, kör Home Assistant och kan automatisera sk**en ur detta bara armaturerna går att dimma samtidigt . Har rörelsesensorer och kommer sköta av/på/dimning med en smart puck.
Så det är det som är min fråga, kan olika armaturer dimmas samtidigt eller måste det vara armaturer av samma modell, med samma effekt, fattning på lampan osv?
Så det är det som är min fråga, kan olika armaturer dimmas samtidigt eller måste det vara armaturer av samma modell, med samma effekt, fattning på lampan osv?
Du kan blanda olika ljuskällor ganska friskt.
Själv har jag dekorbelysning som består av små glödlampor, samt en direktmatad 230 LED-strip tillsammans med en downlite på 500mA med eget drivdon, alt kopplat på en PLEJD 01 dimmer.
Det inbyggda astrouret tänder sakta då solen går ner, tynar bort vid midnatt, kommer tillbaka 1/4 i 5 tynar bort vid soluppgång. Har fungerat perfekt sedan våren 2017.
Själv har jag dekorbelysning som består av små glödlampor, samt en direktmatad 230 LED-strip tillsammans med en downlite på 500mA med eget drivdon, alt kopplat på en PLEJD 01 dimmer.
Det inbyggda astrouret tänder sakta då solen går ner, tynar bort vid midnatt, kommer tillbaka 1/4 i 5 tynar bort vid soluppgång. Har fungerat perfekt sedan våren 2017.
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 24 375 inlägg
Jag hävdar motsatsen, att man allmänt inte kan blanda olika ljuskällor fritt. Får man det att fungera så har man tur, det är väl bara att prova... Framför allt ska man undvika den gamla tekniken med att klippa bort en del av sinuskurvan på matningsspänningen 230 V om man inte använder gamla typen av glödljus (halogen). För LED krävs en mer kontrollerad dimringsteknik - ljuskällor med inbyggd dimmer som styrs utifrån typ de "trådlösa lampor" som numera finns, eller centrala drivdon med inbyggd dimmer som driver ett antal konstantströms-LED och som styrs med 0-10 V eller 1-10 V. Sedan är det frågan om det går att kontrollerat dimra trådlösa lampor trådlöst och andra drivdon med 0-10 V. Det är alltså ofrånkomligt med flera dimmers här - frågan är ifall man kan styra dem gemensamt från 0 - 100% ljus. Säkrast är att hålla sig till en o samma teknik, men likartade produkter.
Ja det kan du, dock bör du dela upp belysningen på flera puckar. Exv genom att du kör styrsignalen genom en kontaktor.L Lund skrev:Ledsen om jag var otydlig. Smarta hemmet har jag koll på, kör Home Assistant och kan automatisera sk**en ur detta bara armaturerna går att dimma samtidigt . Har rörelsesensorer och kommer sköta av/på/dimning med en smart puck.
Ska du använda plejd så använd controllern,där kan du sen köra 0-10v också.(använd inte den vanliga dim01 som Leif säger. Den klarar inte av startströmmarna om man startar alla lampor utan dimmig)