agsom44 skrev:
kolla vad som står på fakturan om bestridande
kotym är att en faktura ska bestridas senast 8 (eller 10) dagar från fakturadatum
därefter godtas inget bestridande!
Stämmer inte enligt vår advokat. Om en faktura saknar giltighet ö.h.t, dvs inte har någont stöd behöver man inte ens bestrida den. Vi ifrågasatte detta, men han stod på sig och jag tror han vetdå hans erfarenhet är mkt stor.

Godtas, av vem? Företaget får i så fall skicka den till kronofogden och DÄR bör man bestrida såklart
 
Du kan ju alltid bestrida och be honom komma tillbaka med skräpet, avtalet var väl att sätta in ett fönster och inte att köra bort skräp. För var avtalet att sätta in ett fönster så var det just det som gäller inget annat, sedan får man tycka vad man vill om vad som borde ingå.
 
Byggis1976 skrev:
Jo, förvisso. Samtidigt är ju vissa företag så fruktansvärt jobbiga att de stämmer privatpersoner för sånt här, sen går de omkull och då står privatpersonen där med sin självrisk på advokat tex. Så jag skulle väl inte påstå att konsumenten är väldigt skyddad. Om företaget vill så kan se hålla på och djävlas i åratal.......och sen starta nytt, flytta pengar och vara upp and rundning igen. Sjukt!
Extra avgifter är konsumenten väl skyddad mot vilket det var tal om i detta fallet, däremot mot oseriösa företag så är konsument dåligt skyddad.
Därför så bör man välja ett företag med goda referenser, som har varit verksamt länge och helst ett AB.
 
Korvgubbe
bjogul skrev:
Nu är det väl så att de flesta spam-ringarna använder sig av datorer som slår telefonsamtal och när det blir napp kopplar fram samtalet till en säljare. Dvs. det är därför det ofta är tyst i luren när man svarar på ett samtal som kommer från undersökare eller säljare.
Tror alltså inte det funkar med din teori, att du kan trötta ut dem osv.
Jo, precis som du skriver så använder väl de flesta sig av dessa uppringningsprogram, men eftersom de slutar ringa efter ett par dagar så antar jag att programmen är tillräckligt "intelligenta" för att hålla koll på antalet försök för att sedan skicka mitt nummer längst ned i högen gå vidare i listan.
 
Daniel_elab skrev:
Så hur gick det?? För du har väl hört av dig till hantverkaren?
Tack för all aktivitet och alla tips i tråden.
Jo jag skickade totalt 3 mejl där jag ifrågasatte avgiften på 600 kr samt bad om spec för materialet. Fick inget svar. När förfallodagen kom betalade jag endast för arbetet. Dagen efter kom spec på materialet (inskannade kvitton) på mejl utan ett endaste ord i mejlet (sur?), då betalade jag materialet (ett par hundra mindre än i originalfakturan, jag betalade bara in de specade kostnaderna). De 600 kr håller jag inne och han har inte hört av sig om dem ännu. Materialet vet jag inte om jag får självsvådligt dra av de där hundralapparna som han inte specat, men jag känner att han ska inte tjäna på att vägra kommunicera.
 
Måste bara fråga varför du inte bara lyfte på luren och slog han en signal?? Mail i all ära, har man något så angeläget som detta så ringer man väl! Då kan man reda ut det på en gång
 
Börjar det krångla och slira så är det väl bra att ha allting skriftligt?
 
Precis.
Det man lovar över telefon går ju tyvärr att "glömma".
 
agsom44 skrev:
kolla vad som står på fakturan om bestridande
kotym är att en faktura ska bestridas senast 8 (eller 10) dagar från fakturadatum
därefter godtas inget bestridande!
Det där stämmer inte alls. Den där textraden brukar stå på fakturor, men har ingen som helst betydelse.

Man kan bestrida en faktura när som helst. Och inte kan fakturautställaren själv välja om han "godtar" en bestridan eller inte. Det är ju i slutändan tingsrätten som avgör det.
 
Sir Duke skrev:
Precis.
Det man lovar över telefon går ju tyvärr att "glömma".
jag jobbar som sagt var med avtalshantering och beställningar inom ramen för befintliga avtal och när vi kommit överens om något över telefon eller i ett möte så skickar jag alltid ett mail med "bara för att bekräfta vårt samtal så var vi överens om... ...återkom med bekräftelse eller synpunkter på vad som ska ändras". Det är så mycket bättre både för mig och leverantören att lägga ned några få minuter på att få det hela dokumenterat innan arbetet än att lägga ner massor av timmar på att komma överens efteråt.
 
  • Gilla
Jugend och 2 till
  • Laddar…
Sir Duke skrev:
Tack för all aktivitet och alla tips i tråden.
Jo jag skickade totalt 3 mejl där jag ifrågasatte avgiften på 600 kr samt bad om spec för materialet. Fick inget svar. När förfallodagen kom betalade jag endast för arbetet. Dagen efter kom spec på materialet (inskannade kvitton) på mejl utan ett endaste ord i mejlet (sur?), då betalade jag materialet (ett par hundra mindre än i originalfakturan, jag betalade bara in de specade kostnaderna). De 600 kr håller jag inne och han har inte hört av sig om dem ännu. Materialet vet jag inte om jag får självsvådligt dra av de där hundralapparna som han inte specat, men jag känner att han ska inte tjäna på att vägra kommunicera.
Då kanske du drabbats av en mindre bra men ändå hanterbar hantverkare. Han kanske lägger ner o går vidare. Det är ju bra. De " jobbiga" hantverkarna släpper inte, utan driver till 2000% trots att de inte varken har rätt eller har det minsta tillstymmelse att kunna vinna vid en tvist.
 
Korvgubbe skrev:
Enda gången den inte identifierade inkommande samtal var när TV-tjänst ringde och ville veta om jag betalat min licens. :)
Fast de ringer med hemligt nummer och det svarar jag av princip aldrig på...
 
Snuslisa skrev:
Fast de ringer med hemligt nummer och det svarar jag av princip aldrig på...
Inte när de ringer till mig.
 
Byggis1976 skrev:
Då kanske du drabbats av en mindre bra men ändå hanterbar hantverkare. Han kanske lägger ner o går vidare. Det är ju bra. De " jobbiga" hantverkarna släpper inte, utan driver till 2000% trots att de inte varken har rätt eller har det minsta tillstymmelse att kunna vinna vid en tvist.
Kors i taket, i dag hörde chefen för firman av sig:
"Vad gäller avfallshanteringen försökte jag kontakta dej per tfn för att fråga hur vidare ni ville göra med detta då det inte ingår i arbetet.Då jag inte fick svar tog vi han om detta, då vi redan var på plats, vilket är normalt och inte en avsevärd hög kostnad utan endast den tippavgift vi betalar när.

Skulle ni då visa sig i senare skede att ni ville att vi skulle ta hand om avfallet skulle kostnaden bli mycket högre då kostnader för resa och personal skulle tillkomma, de kostnader som vi inte tar ut nu i detta fall.

Sedan fick vi inte fullt betald för material, vi har ett normal praxis på 15% för materialanskaffning då detta är en kostnad för oss att åka och handla.

Hoppas ni förståelse och kan instämma och erlägger en restbetalning om 960,61 sek som kvarstår dagslägget."

Vad svarar man... Jag var ju hemma hela tiden när snickaren var här, så om chefen verkligen ville ha svar och tyckte att jag inte svarade i telefon (jag har mobilen på 24-7) kunde han ju ha ringt snickaren som var hemma hos mig och bett denne fråga mig om avfallet. Hade han sagt "vi kör bort det för 600 kr" hade jag ju svarat "nej tack, jag slänger det bak i bilen och åker 5 minuter bort till tippen och lämnar det gratis".
Sen att de får plussa på på materialet (15 % påslag för anskaffning), ska inte det ingå i priset för arbetet? Eller åtminstone specas på förhand? Är det praxis med påslag och att det inte behöver nämnas? :(
 
Oj. Om det stämmer det du säger så se till att få ner det i skrift. Dvs bekräfta att han ringt och du uppskattar det eftersom du e postat flera ggr. Sen skriv att du varit hemma och tillgänglig på telefon så du anser att du varit väldigt tillgänglig.

Jag tycker inte du ska betala, detta är fyla knep och de kommer inte komma någon vart med detta.

Vad svarade hantverkaren när du sade att du inte ville att de skulle forsla bort materialet?

Har de ringt dig? Du ser väl missade samtal på mobilen?


Fast avtalat pris är fast avtalat, inte 15% mer. Har du däremot fått ett uppskattat pris kan det diffa max 15%.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.