A
Hmmm, för vissa hantverkares frågor och påståenden kanske kunderna måste börja ställa en motfråga:
- HV: Jag städar lite här. Kund: Kostar det extra?
- HV: Jag drar på lunch nu. K: Kostar det extra?
- HV: Då ringer jag dig sen då? K: Kostar det extra?
- HV: Jag skickar fakturan redan imorgon som du bad om. K: Kostar det extra?
 
  • Gilla
Globetrot
  • Laddar…
Hehehe....ja onekligen.

Sen kanske man som kund vid slutet yrka på att dra av 350 SEK för att man bjudit på kaffe 10 ggr, 50 kr avgår pga användande av kundens toalett inköp av toapapper, 200 kr för att hantverkaren lånat köket och använt kaffekopp. Sen, självfallet eftersom det normalt sett aldrig ingår, RESEersättning för inköp av kaffe o toapapper 3h * 450 kr per timme plus 20 kr / mil

Dvs dra av ca 2000sek OCH eftersom du pratar med ett företag menar du självfallet ex moms.........
 
  • Gilla
ichigo och 8 till
  • Laddar…
Byggis1976 skrev:
Steve5432: du resonerar som en vettig, intelligent, ärlig person som inte har för avsikt att luras......det är inte alla i byggbranchen som resonerar så. :)
Tack, jo, men sen har jag ju för mig att det finns lite lagar och annat som förbjuder näringsidkare att luras... ;)

Jag hade i alla fall inte sett det som något negativt om hantverkaren i fråga inte ville ha med mig att göra mer, snarare hade jag bett denne dra åt pepparn och avrått alla jag känner från att ha med dennes företag att göra. Dålig reklam är ett reellt hot för många näringsidkare, lika väl som att bra reklam är guld värt. En bekant drev en zoo-affär för några år sedan. Det fanns två zoo-affärer i stan, och den andre körde med reklam varje vecka i diverse tidiningar och på radio, min bekante hade aldrig lagt en krona på reklam. Ändå flockades kunderna hos m in bekante just pga att han var 1) Ärlig 2) Trevlig att ha att göra med 3) Gav bra service och tips. Den andre hade rykte om att vara både otrevlig och mycket svår att ha att göra med (sa de kunder som hade varit där).
Djungeltelegrafen kan både hjälpa och själpa.

Det finns gott om hantverkare där ute, jag skulle inte gråta om en otrevlig lurendrejare inte ville komma och hjälpa mig, för jag skulle aldrig få för mig att ringa tillbaka...

Sen ett tips till alla ni som har haft folk hemma på diverse jobb, är ni nöjda, ring och säg det, hantverkarna blir så glada! Jag ringde upp målaren vi hade och tackade för ett jättesnyggt jobb. Han sa då att han först trodde nåt gått fel, för folk ringer alltid upp efter jobb för att klaga, jag var tydligen den första som ringde för att tacka för väl utfört jobb.

/S
 
Mikael_L
steve5432 skrev:
Sen ett tips till alla ni som har haft folk hemma på diverse jobb, är ni nöjda, ring och säg det, hantverkarna blir så glada! Jag ringde upp målaren vi hade och tackade för ett jättesnyggt jobb. Han sa då att han först trodde nåt gått fel, för folk ringer alltid upp efter jobb för att klaga, jag var tydligen den första som ringde för att tacka för väl utfört jobb.

/S
Bra tips.
Jag har förvisso inte ringt upp efteråt och berättat hur nöjd jag varit. Men väl redan när jobbet precis stått klart och vi ska skiljas åt och jag bara har att vänta på fakturan, så har jag berömt det jag ser eller som har blivit gjort.
Ja sen då när jag ringer nästa gång för att återigen anlita samma kille, så har jag ju börjat med att "smöra" lite.
Typ, "Det blev ju jättebra förra gången och jag blev så nöjd, så nu tänkte jag kolla med dig först av alla om du har en lucka för ett till jobb."

Nu har jag inte anlitat så många än. (Och en var jag inte det minsta nöjd med, ja tyvärr riktigt missbelåten, så han fick ingen feedback.)
 
Mikael_L skrev:
Bra tips.
Jag har förvisso inte ringt upp efteråt och berättat hur nöjd jag varit. Men väl redan när jobbet precis stått klart och vi ska skiljas åt och jag bara har att vänta på fakturan, så har jag berömt det jag ser eller som har blivit gjort.
Ja sen då när jag ringer nästa gång för att återigen anlita samma kille, så har jag ju börjat med att "smöra" lite.
Typ, "Det blev ju jättebra förra gången och jag blev så nöjd, så nu tänkte jag kolla med dig först av alla om du har en lucka för ett till jobb."

Nu har jag inte anlitat så många än. (Och en var jag inte det minsta nöjd med, ja tyvärr riktigt missbelåten, så han fick ingen feedback.)
Hade en kund som en kväll ringde säljaren som tidigare samma dag gett honom en sprillans ny maskin, en av de första av bandet. Säljaren blev alldeles kallsvettig när han såg vem som ringde så sent, och inte blev det bättre när kunden sa -F-n vicken j-vla maskin du gav mig. Men det lättade lite när kunden följde upp med -Den är ju helt otroligt jäkla bra, jag har aldrig varit med om maken. Kunden var så till sig i trasorna över hur bra den nya maskinen var att han kört hela kvällen och bara var tvungen att ringa och berätta :) Sånt händer inte så ofta, men när det händer minns man det i all evighet :) Vi fick några stycken liknande reaktioner från olika ställen runt om i världen :)

Men negativ feedback kan vara bra också. En annan kund spydde galla konstant i två timmar över samma maskin. Man kan inte vinna alla, men det gav en hel del bra feedback på kommande förändringar och förbättringar, några var redan på gång, några infördes direkt, några planerades för framtiden och på några punkter hade han helt fel, i alla fall om man ska tro så gott som alla andra kunder. Så kan det vara :) Men han blev lyssnad på och hans information togs till vara, det är det viktiga.
 
steve5432 skrev:
Tack, jo, men sen har jag ju för mig att det finns lite lagar och annat som förbjuder näringsidkare att luras... ;)
/S
Jo. Men det hindrar inte en del kan jag säga av egen erfarenhet. Vi håller just nu på att trilskas med ett företag som försöker envetet hitta en advokat som vill driva deras fall mot oss.....flera advokater har passerat o min gissning är att alla avrått dem från att driva utifrån att de har fel, vi har ett avtal som vi följer ( inte de), Elbesiktningsmannen har brottsanmält dem o Skatteverket skall nog starta bedrägeri åtal....men....ÄNDÅ skickar de ogiltiga fakturor till kronofogde, djävlas maximalt. Lite tröttsamt är det även om de inte kommer någonvart. Man måste ju hålla på o bestrida alla knasiga krav. Snart kommer de nog stämma oss över att det regnade när projektet pågick. :)
 
Hemmakatten
Vi har NIX men det händer ändå att en del företag ringer som inte borde. Dessutom får företag, eller deras dotterföretag, som man själv är kund hos ringa. Det har hänt att jag utökat en tjänst hos ett fösäkringsbolag vi är kunder hos. Men, jag ber alltid att de ska ringa till min mobil iställlet, (skyller på att det hörs dåligt/dålig mottagning i fasta telefonen). I mobilen har jag nämligen laddat ner en (gratis)app som automatiskt spelar in alla samtal,både de man ringer själv och de man tar emot. Mycket behändigt att ha om man har problem med försäljare eller hantverkare eller myndigheter eller vad det nu kan vara., Alla samtal man inte vill spara rensar jag ut regelbundet. Finns säkert många sådana appar, den jag använder heter AllCallRecorder.
 
Redigerat:
  • Gilla
fia_mstd
  • Laddar…
Bra att du bestrider de 600 kr:na. Det är mycket tråkigt hur det har blivit kutym i branschen att försöka lura folk. Om hantverkaren var ärlig skulle han ju ha frågat om du ville ha borttransport av avfall, städning etc mot en viss kostnad.
Ang materialkostnader: De skall vara skäliga enligt lagstiftningen men automatisk rätt till inköpspriser mar man ej.
 
Korvgubbe
Hemmakatten skrev:
Vi har NIX men det händer ändå att en del företag ringer som inte borde. Dessutom får företag, eller deras dotterföretag, som man själv är kund hos ringa. Det har hänt att jag utökat en tjänst hos ett fösäkringsbolag vi är kunder hos. Men, jag ber alltid att de ska ringa till min mobil iställlet, (skyller på att det hörs dåligt/dålig mottagning i fasta telefonen). I mobilen har jag nämligen laddat ner en (gratis)app som automatiskt spelar in alla samtal,både de man ringer själv och de man tar emot. Mycket behändigt att ha om man har problem med försäljare eller hantverkare eller myndigheter eller vad det nu kan vara., Alla samtal man inte vill spara rensar jag ut regelbundet. Finns säkert många sådana appar, den jag använder heter AllCallRecorder.
Låter som en användbar app, värt att kolla upp!
Annars kan jag rekommendera appen "vem ringde?", den kombinerar telefonkatalogen med användarbaserade uppgifter för att kunna visa vem som ringer innan man svarar. Helt underbart att se att det är en telefonförsäljare som ringer, trycka bort ljudet och låta det "ringa ut", de brukar oftast försöka i tre-fyra dagar och sen ger de upp i att försöka få tag i en. Trycker man bort samtalet direkt däremot så verkar det som att de registrerar aktivitet på linjen och fortsätter att ringa.
Enda gången den inte identifierade inkommande samtal var när TV-tjänst ringde och ville veta om jag betalat min licens. :)
 
Korvgubbe skrev:
appen "vem ringde?", den kombinerar telefonkatalogen med användarbaserade uppgifter för att kunna visa vem som ringer innan man svarar. Helt underbart att se att det är en telefonförsäljare som ringer, trycka bort ljudet och låta det "ringa ut", de brukar oftast försöka i tre-fyra dagar och sen ger de upp i att försöka få tag i en.
Nu är det väl så att de flesta spam-ringarna använder sig av datorer som slår telefonsamtal och när det blir napp kopplar fram samtalet till en säljare. Dvs. det är därför det ofta är tyst i luren när man svarar på ett samtal som kommer från undersökare eller säljare.
Tror alltså inte det funkar med din teori, att du kan trötta ut dem osv.
 
Anna_H skrev:
Eftersom du svarade jaha istället för att fråga om det ksotade nåt när han sade att han skulle städa är avgiften enligt min mening skälig, "alla" vet ju att det kostar pengar för företag att lmäna till tippen. Jag säger alltid ifrån att vi kan städa själva, har vakrn lust att betala timpenning för städtiden elelr avgift för tippnign, när jag som sagt gör det gratis själv, jag tar ju in hantverkare för att göra det jag inte klarar på egen hand.
Läs konsumenttjänstlagen så ser du att ett ja inte ens hade haft betydelse. Hantverkaren är skyldig att skydda din egendom och städa efter sig. Om han inte specat en avgift för detta i offerten kommer han aldrig kunna vinna en sån fråga. Konsumenten är väldigt skyddad när det gäller extra utgifter.
 
Så hur gick det?? För du har väl hört av dig till hantverkaren?
 
thomasx skrev:
Hade en kund som en kväll ringde säljaren som tidigare samma dag gett honom en sprillans ny maskin, en av de första av bandet. Säljaren blev alldeles kallsvettig när han såg vem som ringde så sent, och inte blev det bättre när kunden sa -F-n vicken j-vla maskin du gav mig. Men det lättade lite när kunden följde upp med -Den är ju helt otroligt jäkla bra, jag har aldrig varit med om maken. Kunden var så till sig i trasorna över hur bra den nya maskinen var att han kört hela kvällen och bara var tvungen att ringa och berätta :) Sånt händer inte så ofta, men när det händer minns man det i all evighet :) Vi fick några stycken liknande reaktioner från olika ställen runt om i världen :)

Men negativ feedback kan vara bra också. En annan kund spydde galla konstant i två timmar över samma maskin. Man kan inte vinna alla, men det gav en hel del bra feedback på kommande förändringar och förbättringar, några var redan på gång, några infördes direkt, några planerades för framtiden och på några punkter hade han helt fel, i alla fall om man ska tro så gott som alla andra kunder. Så kan det vara :) Men han blev lyssnad på och hans information togs till vara, det är det viktiga.

Om du inte är nöjd: Tala om det för oss.
Om du är nöjd: Tala om det för alla andra.
 
djurgardare skrev:
Läs konsumenttjänstlagen så ser du att ett ja inte ens hade haft betydelse. Hantverkaren är skyldig att skydda din egendom och städa efter sig. Om han inte specat en avgift för detta i offerten kommer han aldrig kunna vinna en sån fråga. Konsumenten är väldigt skyddad när det gäller extra utgifter.
Jo, förvisso. Samtidigt är ju vissa företag så fruktansvärt jobbiga att de stämmer privatpersoner för sånt här, sen går de omkull och då står privatpersonen där med sin självrisk på advokat tex. Så jag skulle väl inte påstå att konsumenten är väldigt skyddad. Om företaget vill så kan se hålla på och djävlas i åratal.......och sen starta nytt, flytta pengar och vara upp and rundning igen. Sjukt!
 
kolla vad som står på fakturan om bestridande
kotym är att en faktura ska bestridas senast 8 (eller 10) dagar från fakturadatum
därefter godtas inget bestridande!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.