Nej, det är verkligen inte som en del tycks påstå, att det räcker att svara Jaha på något som hantverkaren slänger ur sig och vips har man ingått ett nytt avtal utan att själv veta om det.

Sådana här saker är inte ovanligt förekommande, och många betalar för att dom inte orkar bråka. Ett fult sätt som vissa hantverkare använder sig av för att först snyta åt sig jobben och sedan öka intäkten.
 
Inget har någonsin nämnts om bortforsling förrän i fakturan.

Varför skriver man avtal?
 
Sir Duke skrev:
Inget har någonsin nämnts om bortforsling förrän i fakturan.

Varför skriver man avtal?
Sa du inte att ni inte hade skriftligt avtal?
 
Nimajneb skrev:
Eftersom det var ett fast pris ex material och bortforsling så verkar hantverkaren uppfattat det som att du ville han skulle ta med sig skräpet.
Jag vet inte hur du tänker nu, men om det muntliga avtalet de hade var exkl. bortforsling, så är ju inte det en anledning för hantverkaren att uppfatta det som att kunden ville att han skulle ta skräpet med sig. Tvärtom har ju kunden i så fall uttryckt att han inte ville det. Men, som jag förstår TS så har det inte sagts något om bortforsling av material i samband med att man ingick det muntliga avtalet. Så vill hantverkaren utöka med mer arbete till ökad kostnad får han nog allt se till att de kommer överens om ev. tilläggsarbete, vad och kostnad.
 
Muntliga avtal gäller ju, men det bilr så mycket svårare att peka på. Fast nu har ju priset även konfirmerats per e post, då är det det som gäller om det inte finns epost på tilläggsarbeten som kunden godkänt. Tycker jag.
 
thomasx skrev:
Jag vet inte hur du tänker nu, men om det muntliga avtalet de hade var exkl. bortforsling, så är ju inte det en anledning för hantverkaren att uppfatta det som att kunden ville att han skulle ta skräpet med sig. Tvärtom har ju kunden i så fall uttryckt att han inte ville det. Men, som jag förstår TS så har det inte sagts något om bortforsling av material i samband med att man ingick det muntliga avtalet. Så vill hantverkaren utöka med mer arbete till ökad kostnad får han nog allt se till att de kommer överens om ev. tilläggsarbete, vad och kostnad.
Uppenbarligen gick TS med på att snickarn tog med sig skräpet utan att detta var avtalat. Om du nu menar att TS uttryckligen sagt nej till detta så är ju läget jättekonstigt. I så fall ska ju TS driva att snickaren stal skräpet men något sådant har ju inte framkommit.
 
O
Nu börjar det bli hår klyverier, men TS beställde ett jobb, för en summa, som TS fick specad. Om nu hantverkaren tar med sig avfallet så ingår det i den fasta summan som TS kommit överrens med säljaren om inget kosntigt.
Såvida det inte står städning och bortforsling tillkommer...
TS har inte beställt den tjänsten extra, att svara jaha på ett påstående är inte samma sak som att beställa.
 
Nej han SA (inte frågade) att han skulle städa, det var ingen diskussion, hade jag inte råkat stå bredvid hade han gjort det ändå.
Jag fattar inte hur man kan argumentera för att vi då skulle ha ingått ett för mig hemligt avtal
 
Städning ska alltid ingå, däremot bortforsling brukar specas separat.
Så fokusera enbart på att han tog med sig skräpet och hur detta var överenskommet. Fanns det ingen muntlig överenskommelse för denna extratjänst ska du inte betala.
Risken är väl att snickarn frågade om han skulle ta med sig skräpet och fick det att låta som det var i all vänlighet och naturligtvis i sann hantverkaranda underhöll prislappen........
 
Är det någon som har erfarenhet, hur brukar det gå om man sätter sig emot?
 
Ibland så köper dom argumenten o stryker posten
ibland vill dom jämka
ibland hamnar man i tingsrätten

har varit med om alla varianterna
 
Sir Duke skrev:
Är det någon som har erfarenhet, hur brukar det gå om man sätter sig emot?
Det mest sannolika är att han sväljer och stryker den kostnaden och aldrig mer vill höra ifrån dig. Skulle du ringa i framtiden så lär han och hans ev samarbetspartners vara upptagna i all framtid när det gäller jobb åt dig.

Du bör som sagt bestrida kostnaden och hävda att du aldrig beställt bortforsling för en extra kostnad.
 
kinglolle skrev:
Det mest sannolika är att han sväljer och stryker den kostnaden och aldrig mer vill höra ifrån dig. Skulle du ringa i framtiden så lär han och hans ev samarbetspartners vara upptagna i all framtid när det gäller jobb åt dig.

Du bör som sagt bestrida kostnaden och hävda att du aldrig beställt bortforsling för en extra kostnad.
Ja, jag håller med kinglolle här, och även om en del skickar krav och inkasso och hotar med kronofogde, så brukar det nog oftast stanna någonstans längs den vägen.

Och att dessa hantverkare inte vill jobba åt kunder som man inte kan lura ska man bara se som något positivt. ;)
 
kinglolle skrev:
Det mest sannolika är att han sväljer och stryker den kostnaden och aldrig mer vill höra ifrån dig. Skulle du ringa i framtiden så lär han och hans ev samarbetspartners vara upptagna i all framtid när det gäller jobb åt dig.

Du bör som sagt bestrida kostnaden och hävda att du aldrig beställt bortforsling för en extra kostnad.
Otroligt att man kan bete sig så som professionell hantverkare. Att bara slänga ut sig en fråga till sin kund (som i sin tur är kopplad till en ganska saftig extrakostnad) utan att tydligt påtala detta är anser jag på gränsen till bondfångeri. Tjänster utöver vad som är avtalat skall tydligt och klart påtalas för kund så att denne får ta ställning till om den vill betala för extraarbetet. Och städning ska inte kosta extra, det ska ingå i de avtalade timmarna.
Hade omständigheter i arbetet gjort att det var fråga om en omfattande sanering (ex man hittade asbest) då får man ju ta detta med kunden, i annat fall om denne vägrar så är det ju bara till att avbryta arbetet.

Nej jag hade blivit mycket irriterad om det hade dykt upp dylika poster på fakturan som jag inte ens visste om att jag hade beställt. Det påminner om ett samtal med en telefonförsäljare jag hade för ett tag sen, där denne först förklarade tjänsten, därefter sa jag något i stil med "okej" för att bekräfta att jag förstod vad tjänsten innebad, och strax efter började hon fråga om namn, personnummer etc, så jag fick stoppa henne och fråga vad hon sysslade med. Då svarade hon "ja men du ville ju beställa". Att stressade telefonförsäljare kör såna billiga knep är en sak, men proffesionella hantverkare... det är riktigt lågt.

/S - Som själv har jobbat mot kund i många år och har lärt sig att tydlighet mot kund varar längst
 
  • Gilla
WaldenWoods och 1 till
  • Laddar…
Steve5432: du resonerar som en vettig, intelligent, ärlig person som inte har för avsikt att luras......det är inte alla i byggbranchen som resonerar så. :)
 
  • Gilla
Kanelen
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.