169 läst · 1 svar
169 läst
1 svar
Kan en Matter-enhet prata med en Smart Things Controller via WiFi?
Hej!
Vi har ett antal separata huskroppar på landet som kommer att knytas ihop via ett WiFi-mesh-nätverk (exempelvis TP-Link Deco) där router och övriga acesspunkter i mesh-nätverket kommer att vara trådbundna till en switch. Detta gör att vi får WiFi i varje huskropp.
Nu undrar jag vad som händer om man i den ena huskroppen har en Aeotech Smart Things Controller v3 som behöver "prata" med en Matter-enhet (exempelvis en Eltako serie 62-IP-inbyggnadspuck) och som sitter i en annan huskropp?
Har jag förstått det hela rätt om alla Matter-enheter man installerar då kan nå varandra via detta WiFi-nätverk?
Vi har ett antal separata huskroppar på landet som kommer att knytas ihop via ett WiFi-mesh-nätverk (exempelvis TP-Link Deco) där router och övriga acesspunkter i mesh-nätverket kommer att vara trådbundna till en switch. Detta gör att vi får WiFi i varje huskropp.
Nu undrar jag vad som händer om man i den ena huskroppen har en Aeotech Smart Things Controller v3 som behöver "prata" med en Matter-enhet (exempelvis en Eltako serie 62-IP-inbyggnadspuck) och som sitter i en annan huskropp?
Har jag förstått det hela rätt om alla Matter-enheter man installerar då kan nå varandra via detta WiFi-nätverk?
Diversearbetare
· Göteborg
· 9 954 inlägg
Ja, om IPv6 är rätt konfigurerat på det lokala nätverket. Matter går enbart på IPv6. Rekommenderat är att köra med inställning typ ”Automatisk” om du inte är en fena på att routa IPv6.
Klicka här för att svara
Liknande trådar
-
Sungrow smartmätare som ska kunna styra batteriladdning efter prisnivå
Solceller, Solfångare, Solenergi -
Inkoppling av smart elmätare
El -
Vi måste prata om bandsågsblad
Verktyg, Maskiner & Fordon -
Undersökning om smarta hem – Hjälp gärna till!
Villalarm & Hemautomation -
Smart styrning av elpatron? (vedpanna, elpatron, ack-tank)
Värme allmänt
Senaste från startsidan
Populärt i forumet
-
Elmätare, H1-port / P1-port / HAN-port (många namn verkar florera)
Renovering pågår — vad ska jag göra åt belysningen? HA finns.
Larminstallation Siemens SPC, LARMSKOLA!?
Shelly – allmänna diskussioner
Home Assistant
Villalarm & Hemautomation