13 337 läst · 51 svar
13k läst
51 svar
Kan en gammal brödrost göras välfungerande och säker?
När jag såg brödrostarna på den här länken med art deco-brödrostar (länk) blev jag helt förälskad.
Om jag köper en sådan, går den överhuvudtaget att renovera så att den blir säker att använda och finns det någonstans jag kan lämna in den för att få hjälp med det?
Här finns ännu lite fler fina brödrostar: länk
Om jag köper en sådan, går den överhuvudtaget att renovera så att den blir säker att använda och finns det någonstans jag kan lämna in den för att få hjälp med det?
Här finns ännu lite fler fina brödrostar: länk
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Snygga, men designade för USA och 110V. Det blir nog lite väl varmt om du kopplar till 230V.
Förutom en trafo kommer jag inte på något bra sätt att plocka ner spänningen. Som bonus får du i och för sig med en fulltrafo komplett isolering och därmed ökad elsäkerhet. Det förtar dock lite av utseendet att behöva ha en fet trafo bredvid
Förutom en trafo kommer jag inte på något bra sätt att plocka ner spänningen. Som bonus får du i och för sig med en fulltrafo komplett isolering och därmed ökad elsäkerhet. Det förtar dock lite av utseendet att behöva ha en fet trafo bredvid
Kan jag ha en trafo som jag sätter en bit ifrån brödrosten, vid vägguttaget? I så fal kan jag dölja den så det skulle funka. Jag funderar också lite på såna saker som jordning och om brödrostarna brukade innehålla asbest t.ex.?tommib skrev:Snygga, men designade för USA och 110V. Det blir nog lite väl varmt om du kopplar till 230V.
Trafon som behövs till en brödrost är inte någon liten "väggvårta". Det är mer den här sorten http://www.airlinktransformers.com/...roidal_transformers_standard_range/CM2000170/ Notera att den väger in på bitiga 12 kg. Sen ska den byggas in också. Om du skulle använda en trafo behöver du inte jorda (och ska inte jorda) brödrosten. Den blir galvaniskt frånskiljd från nätet.
Att en rost från 20- eller 30-talet skulle innehålla asbest är inte alls omöjligt. Man får titta på isoleringen i den. Å andra sidan, så länge du inte bearbetar den är asbesten säker (men kanske en dålig idé).
Jag är helt med dig på att art deco är fantastiskt, men det kanske är lite mer jobb än vad som är rimligt att fixa till en sån brödrost...
Att en rost från 20- eller 30-talet skulle innehålla asbest är inte alls omöjligt. Man får titta på isoleringen i den. Å andra sidan, så länge du inte bearbetar den är asbesten säker (men kanske en dålig idé).
Jag är helt med dig på att art deco är fantastiskt, men det kanske är lite mer jobb än vad som är rimligt att fixa till en sån brödrost...
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 24 466 inlägg
Det är bra att du funderar på skyddsjordning av en sådan tingest, det skulle även jag göra. Men om du vill kosta på dig en transformator så kan du välja en fulltransformator med skilda lindningar, ännu bättre isolationstransformator. Då får du ett jordfritt system som grillen kan anslutas till. De flesta 230 -> 115 V som säljs är spartransformatorer som du ska undvika.
https://www.elfa.se/sv/stroemfoerso...-43863?q=*&filter_productFamilyCode=cat-43863
https://www.elfa.se/sv/stroemfoerso...-43863?q=*&filter_productFamilyCode=cat-43863
Skulle inte den jag länkade till fungera då? En brödrost lär ju dra över 1kW så en toroidtrafo är att föredra eftersom den blir mindre. Man får sätta en startströmsbegränsare bara, eller byta till D-säkring
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 24 466 inlägg
Jodå, såg inte ditt inlägg.
OM du verkligen tycker det är värt besväret och kostnaden kan du linda om den till 230V. Det kräver naturligtvis att man har full koll på OHMs lag så att man tex kan räkna fram vilken tråd man behöver och hur man gör för att få apparaten att bli säker. På bla Elfa har dom motståndstråd.
Ps
Lejer du bort jobbet till tex en lindarverkstad så skulle jag gissa att det kostar en eller en par tusen.
Ps
Lejer du bort jobbet till tex en lindarverkstad så skulle jag gissa att det kostar en eller en par tusen.
...och om du tycker det är värt några tusen, så kan du köpa denna istället https://bagarenochkocken.se/koksmas...brodrost-classic-2-skivor-original-rostfritt/
Vi har en sån. Den är helt orimligt stor men den är fin Inte riktigt art deco men nästan...
Vi har en sån. Den är helt orimligt stor men den är fin Inte riktigt art deco men nästan...
12 kg låter mycket, hur stor tror du att den är?tommib skrev:Trafon som behövs till en brödrost är inte någon liten "väggvårta". Det är mer den här sorten [länk] Notera att den väger in på bitiga 12 kg. Sen ska den byggas in också. Om du skulle använda en trafo behöver du inte jorda (och ska inte jorda) brödrosten. Den blir galvaniskt frånskiljd från nätet.
Går det att hitta en som redan är inbyggd?
Håller med om att dualiten är snygg, men lite för stor för mig och inte riktigt samma coola "antika" känsla ändåtommib skrev: