Vårt hus med självdrag är byggt ca 1930, det finns en murstock där det går åtminstone en imkanal och en kanal från den tidigare pelletspannan (insatsrör). Vi har badrumsfläkt i duschrummet som finns på nedre plan, och vi har såklart köksfläkt. Det är de enda mekaniska frånluften som vi har. Friskluftventiler finns i alla rum (vardagsrum/matrum på bottenvåningen och i fyra sovrum på övervåningen). I Vardagsrummet har vi ett spjäll in till murstocken/ventilationskanal. Vi har dock dålig luft på övervåningen för att det helt enkelt saknas ventilationsöppning där, finns varken badrum eller öppning till murstocken. Från gamla foton har jag sett att det har funnits en öppning, som jag idag letade fram och sågade upp igen med förhoppning att jag skulle se en tydlig kanal innanför, men det jag såg var att det var murat med tegelsten en bit in. Vad har jag stött på för något?

• Närbild av ett öppnat hål i en vägg som avslöjar tegelstenar bakom, del av undersökningen av ventilation i ett gammalt hus.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Troligtvis en eldstad funnits vid byggåren som tagits bort och pluggats

Claes Sörmland
Ja. Det var fult murat så nån pluggning. Hugg upp och se vad som finns bakom.

Hugg med järn i fogen så kommer de ut. Är det för bra bruk så kan man kosta på sig att borra ett antal hål i fogen och sen gå på med järnet.

Det är ju lätt att mura igen om det skulle visa sig att kanalen används för annat.

P P_T_K skrev:
Vårt hus med självdrag är byggt ca 1930, det finns en murstock där det går åtminstone en imkanal och en kanal från den tidigare pelletspannan (insatsrör). Vi har badrumsfläkt i duschrummet som finns på nedre plan, och vi har såklart köksfläkt. Det är de enda mekaniska frånluften som vi har. Friskluftventiler finns i alla rum (vardagsrum/matrum på bottenvåningen och i fyra sovrum på övervåningen). I Vardagsrummet har vi ett spjäll in till murstocken/ventilationskanal. Vi har dock dålig luft på övervåningen för att det helt enkelt saknas ventilationsöppning där, finns varken badrum eller öppning till murstocken. Från gamla foton har jag sett att det har funnits en öppning, som jag idag letade fram och sågade upp igen med förhoppning att jag skulle se en tydlig kanal innanför, men det jag såg var att det var murat med tegelsten en bit in. Vad har jag stött på för något?
De kan va så att den igenmurade kanalen går på samma som köksfläkten. Kan även va så att pannans kanal gått på samma som nått annat. Kolla hur många kanaler skorsten har.

Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.