Hej.
Jag har ett hus som är byggt mitten 90-tal, enligt bygglovsansökan skall det finnas vattenburen golvvärme i hallen på entréplan. Det har alltid varit svinkallt där men så hittade jag en lurig rördragning i krypgrunden med en pump och termostat, kan dessa tillhöra det systemet? Går det att prova själv eller skall jag ta hit en röris?
Rördragning med isolerade rör, två röda ventiler och en pump med termostat i krypgrund väcker frågor om golvvärmesystem.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Tack på förhand!

Det där kan mycket väl vara golvvärmeshunten.

Börja med att rita upp allt.

@
Jag är ingen rörmokare.... Men tycker ändå lösningen ser "så där ut". Tänker att hur mycket värme som måste gå ut i krypgrunden (även om du bor söderut). Någon hemma-fixar-lösning(?)

Det är t.o.m. två slingor, ett avstick nedåt också. Den uteblivna värmen kan ha flera orsaker.
Pumpen går inte, termostaten öppnar inte, flödet fram är för lågt, luft i slingorna.

Demmpa Demmpa skrev:
Det där kan mycket väl vara golvvärmeshunten.

Börja med att rita upp allt.
Tack, ska jämföra ritningar.

@ @ndreas skrev:
Jag är ingen rörmokare.... Men tycker ändå lösningen ser "så där ut". Tänker att hur mycket värme som måste gå ut i krypgrunden (även om du bor söderut). Någon hemma-fixar-lösning(?)
Jag håller med, det mesta är hemmafixat här, så det är lite klurigt att lista ut allt.
P Plutus skrev:
Det är t.o.m. två slingor, ett avstick nedåt också. Den uteblivna värmen kan ha flera orsaker.
Pumpen går inte, termostaten öppnar inte, flödet fram är för lågt, luft i slingorna.
Tack! Den nedre slingan är märklig då det är radiatorer i källaren, dock uppritat på bygglov för golvvärme.

Jag får felsöka termostat och pump till att börja med låter det som. Luftning vet jag inte hur man gör i golvslingor, men det får undersökas.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.