785 läst · 21 svar
785 läst
21 svar
Kan det här räknas som fastighetstillbehör?
Sida 1 av 2
Vi har sålt vårt hus, utan att ha flyttat ut ännu. I carporten står en ibc-container. Den får takets vatten via pvc-rör som har kopplats på hängrännorna, och som hänger löst i bagagestroppar. Det enda som är skruvat är anslutningen till rännorna, där sitter det en slangklämma vid varje ränna.
Är detta att betrakta som fast monterat fastighetstillbehör, och ska stå kvar, eller räknas som något löst som vi ska/får ta med oss? Vi inte pratat alls med köparna om det, jag vet inte ens om de har reflekterat över det.
Är detta att betrakta som fast monterat fastighetstillbehör, och ska stå kvar, eller räknas som något löst som vi ska/får ta med oss? Vi inte pratat alls med köparna om det, jag vet inte ens om de har reflekterat över det.
Produkter som diskuteras: "bagagestroppar"
Bagagestropp bläckfisken 6 armar ETC
För förankning i alla dess former
89 kr inkl moms
Läs mer
Är den fast inkopplad till avvattning skulle jag nog antagit att den kom med.H HenrikTornquist skrev:Vi har sålt vårt hus, utan att ha flyttat ut ännu. I carporten står en ibc-container. Den får takets vatten via pvc-rör som har kopplats på hängrännorna, och som hänger löst i bagagestroppar. Det enda som är skruvat är anslutningen till rännorna, där sitter det en slangklämma vid varje ränna.
Står den bara löst för att samla upp vatten, men avvattningen funakr utmärkt utan den, så är det nog att räknas likadant som en vattentunna. Dom brukar inte listas på saker som ingår.
De gamla stuprören, som bara går rakt ut på marken, finns kvar och är lätta att sätta dit igen.
Spelar ingen roll om det går att återställa, de gör ju det mesta. Det låter som en integrerad del i vattenlösningen. Jag skulle fråga köparen om de vill ha den kvar, nog lika många som tycker att en ful IBC tank är negativt som positivt.
Moderator
· Stockholm
· 52 816 inlägg
Så kan man inte resonera. Lite som att du kan ha en nyinköpt tvättmaskin, men den gamla står kvar i garaget. Lätt att "återtställa" till den gamla innan flytt.H HenrikTornquist skrev:
Dagvattensystemet behöver fungera så som det såg ut vid försäljningen.
Om jag lämnar ibc:n med de anslutande rören, ska i så fall också den elektriska pumpen finnas kvar. Den är bara nedhängd i tanken, med lös kabel till elen.
Moderator
· Stockholm
· 52 816 inlägg
Tjaa.. Hur fungerar det utan pump?
Produkter som diskuteras: "slangvindor"
Väggvinda Auto 40 meter Hozelock
Automatisk indragning
2 179 kr inkl moms
Läs mer
Medlem
· Västra Götaland
· 3 011 inlägg
Fråga köparen om de vill ha det kvar. Om inte ta med det. Tar du med allt "löst" och inte frågar kan du uppfattas som snål och märklig av din omgivning.
Moderator
· Stockholm
· 52 816 inlägg
Husägare
· Småländska höglandet
· 4 116 inlägg
Moderator
· Stockholm
· 52 816 inlägg
Tjaa. Kan man göra det utan att vattnet hamnar på något olämpligt ställe, så kanske det är OK att ta bort pumpen.
Varför fundera så mycket kring juridiska gråzoner? Diskutera frågan med köparen och kom överens om hur ni vill ha det. Även om det skulle kosta dig några kronor, typ värdet av en begagnad pump, är väl värdet av en nöjd köpare betydlig högre?H HenrikTornquist skrev: