Hallå!

Jag har nyligen gjort en tillbyggnad till mitt hus och var då tvungen att riva delar av min gamla altan. Nu har jag precis börjat bygga upp den igen samt utöka den kring tillbyggnaden.

Jag sparade alla reglar som var ok och återanvänder dom. Slogs precis av att dom är typ "randiga" av alg- eller svartmögelpåväxt gissningvis där vatten har runnit ner mellan trallbrädorna.

Jag har skruvat klossar (av dessa reglar) i betonggrunden och fäster reglar i klossarna för att ha luft mellan regel och grund. Reglarna slutar under fasaden men trallen (som kommer att vara ny) hamnar någon centimeter över fasadbrädorna men jag lämnar c:a 1 cm glipa för luft.

Algerna är knappast några små skogstroll som hoppar mellan brädorna med finns det risk för att algerna sprider sig till fasaden och bör jag isåfall ta ner och behandla de reglar som jag hittills satt upp?

Tack

• Nybyggd träregel på altan nära svartmålad husvägg, reglarna visar tecken på algpåväxt.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Åsa Lund
Nä, ingen större risk att det smittar just därifrån tror jag. Den sortens sporer finns nog i luften omkring oss överallt. Ta bort det om du tycker det är fult, annars strunt samma

• Gilla
suprapappa
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.