Hej

Håller på att slutföra mitt lösvirkes hus men har en fråga som någon kanske kan svara på.
Har köpt en kamin, camina art etoile, har dock inte fått den ännu. Men efteersom tillluften till kaminen skall tas utifrån och detta går genom väggen så mste jag ta tag i detta innan jag tapetar.

Fick av försäljaren en sk kondensstruma till anslutningen. Detta var i praktiken en folie med ståltråd inuti. Den kan bli en ca 70-80 cm lång. Problemet är bara hur man går vidare. Hur skarvar man på ett rör på en foliebit?? Ringde camina för att höra vad de rekomederade. Till min häpnad visade det sig att de hade ingen uppfattning om hur jag skulle göra. Hitta på nåt i samråd med en plåtslagare gav de som enda tips... Jättebra att en tillverkare av kaminer som rekomenderar tillluft av uteluft inte kan ha ett system eller lösning för detta???

Någon som har grejjat detta?

\jonas
 
använd spirorör, det finns med en mängd böjar och annat.
om Du nödvändigt vill använda den biten du har, kan du trä den över ett spirorör och fästa med en slangklämma. Själv brukar jag "säkra" skarvarna med några varv byggtejp.
 
Hej!

Har tyvärr inget svar på din fråga men jag undrar var du köpt din Art Etoile?

Tack på förhand!

Martin Johansson
 
Hmm.. förstår inte detta med att vissa verkar anse att endast utomhusluft är fullvärdig. Fråga din sotare, förmodligen klarar du dig utmärkt med inomhusluften. Jag har aldrig ägt en kamin som mått dåligt av detta. Snarare är det vettigare att tillföra 20-gradig inomhusluft till en några-hundra-grader-varm kamin än kall uteluft.
 
Antagligen är det för att elden fordrar mycket syre, och det har Du i luften du hämtar från utsidan, dessutom går det åt mycket luft för att erhålla en godtagbar brasa som värmer. Naturligtvis kan du ha ett fönster öppet eller flera ventiler för att förse elden med syre/luft från insidan av bostaden, men då är liksom vitsen med en braskamin/öppen spis = noll. ;D ;D ;D
 
Hej. det kan ju beror på hur man ser det, om man ex, har en torpargrund så är det ypperligt att ta luften från grunden samtidigt som du eldar då det blir bättre luftflode där då..

//Goerana
 
vitsen som jag förstått det hela med uteluft är två. Det ena är att inomhusluften inte blir så torr om kaminen inte suger den luften (saningshalten där vet jag inget om.. ) Den andra orsaken är ju ekonomi. Varför använda en kamin för att värma redan värmd luft ??? Man vill ju ta kall luft och värma så energibesparingen blir maximal.

Min Etoile (stavningen... ) köpte jag via en återförsäljare i Uddevalla. Bilden Immobil postade är den avsedda.

\jonas
 
Om man skall eller inte skall ta luften utifrån beror helt på vilken typ av ventilation du har. Själva har vi nu, och bygger hus med självdrag kombinerat med fläkt i kök och badrum. Följdaktligen är vår spis en del i ventilationssystemet och tar därför luften från rummet. Ny luft sugs då in via ventilerna. I ett hus med slutet ventilationssystem är huset tätt och luften kommer in kontrollerat varför spisen kan få för lite luft och därmed röka in eller så kan spisens luftbehov störa ventilationssystemet. Sedan kan man ju stänga spjället när man eldat klart så blir inte värmeförlusterna så stora. I en braskamin spelar det ju inte så stor roll men i en värmelagrande kamin som kakelugn eller täljstensspis ska man ju inte låta kall luft cirkulera efter det att man eldat klart för då kyls ju spisen av.
 
Inte att rekommendera p.g.a. koloxidfaran. Det gjorde man också förr och en hel del dog av det.
Inte vet jag vad du Byggaren har för definition på att ha eldat klart men min är när all glöd slocknat (rör om och kolla). Under tiden man eldar skall man ju skjuta spjället lite grann efter att brasan kommit igång och ännu lite till när det bara glöder annars kommer man att elda sönder sin spis. Att många dog av koloxidförgiftning förr tror jag är mest snack då man var mycket van vid att hantera brasor förr när man gjorde det för att inte frysa ihjäl till skillnad mot dagens nöjeseldare.
 
Jag har installerat en Jötul 18 (stor rackare) och tar förbränningsluft via spirorör som jag lagt i mellanbjälklaget. Vid övergången från spiro till kamin har jag flexibel slang av samma typ som man har inuti skorsten. Slangen är nog onödigt dyr och det finns billigare varianter av aluminiufolie som nog duger. Skarvar mellan spiro och slang samt vid stosen på kamin är tätade med eldfast kitt.
Det som jag har märkt är att skyddsgallret med insektsnät som sitter på fasaden troligtvis stryper kamin lite, men när man väl fått igång brasan kan man stänga luckan och luften räcker till. Alltså välj ett lite större galler än spiroröret. Jag skulle ju kunna ta bort nätet men då finns det risk att man får getingbo i röret.
 
någon mer som har erfarenhet när det gäller tilluftsanslutningar. Huruvida man skall stänga spjället eller inte på natten tillhör inte ämnet riktigt. Fast intressant ändå.
 
goerana skrev:
Hej. det  kan ju beror på hur man ser det, om man ex, har en torpargrund så är det ypperligt att ta luften från grunden samtidigt som du eldar då det blir bättre luftflode där då..

//Goerana
Ypperligt är det nog inte för alla då det är att jämföra med mekanisk tillluft i torpagrunden vilket man varnar för.

Henrik
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.