Ska sätta in en kamin i vardagsrummet. Är dock lite fundersam över vad man kan göra för nåt kul på väggen bakom och på golvet under (som i nuläget är fiskbensparkett). Har varit inne på att göra nån slags skiffervägg ( http://www.byggahus.se/vbimage.php?thumb=&id=12620 )

Eller vad finns det för andra tips?

Hejsan!

Skiffervägg kan var grymt snyggt bak kaminen.

Har ingen kamin i vardagsrummet, utan i gillestugan rakt under, men bifogar två bilder från v-rummet för lite inspiration.
Ska ha samma sten på väggen bak vår Contura, så fort jag är klar med köket...
Tror fabrikatet var Murok - köpte en del på annons och beställde en del genom Woody bygghandel.
Dessa stenar är monterade direkt på murstocken med fästmassa från Ardex, som även fungerar som fog mellan stenarna...

Under är väl lite beroende på underlaget och om du ska behålla fiskbenen eller byta den?
Golvgips med klinker som matchar väggens färger kan väl bli snyggt, om man kan få det i våg med kringliggande golv.
(Min åsikt, då jag är allergisk mot även små nivåskillnader på golv - dom ska vara släta...) :)

//Daniel

• ljust.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • mörk.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Hussein Hodroj
  • Laddar…
Tack för tipset! Ska kolla upp materialet!

DeEss skrev:
Hejsan!

Skiffervägg kan var grymt snyggt bak kaminen.

Har ingen kamin i vardagsrummet, utan i gillestugan rakt under, men bifogar två bilder från v-rummet för lite inspiration.
Ska ha samma sten på väggen bak vår Contura, så fort jag är klar med köket...
Tror fabrikatet var Murok - köpte en del på annons och beställde en del genom Woody bygghandel.
Dessa stenar är monterade direkt på murstocken med fästmassa från Ardex, som även fungerar som fog mellan stenarna...

Under är väl lite beroende på underlaget och om du ska behålla fiskbenen eller byta den?
Golvgips med klinker som matchar väggens färger kan väl bli snyggt, om man kan få det i våg med kringliggande golv.
(Min åsikt, då jag är allergisk mot även små nivåskillnader på golv - dom ska vara släta...) :)

//Daniel
Wow,snygg murstock!!
En liten fråga bara
Om man som jag har en murstock i tegel kan man då klä den med dessa skifferplattor direkt eller måsta man först putsa stocken slät???

J P-A

JPA666 skrev:
Wow,snygg murstock!!
En liten fråga bara
Om man som jag har en murstock i tegel kan man då klä den med dessa skifferplattor direkt eller måsta man först putsa stocken slät???

J P-A
Tack! Kul att kunna hjälpa med lite inspiration...
Dessa stenarna är ganska släta på baksidan, så jag hade nog brett upp ytan med samma fix som man har till stenen.
Det behöver ju inte vara superslätt, då du ändå ska dra på mer fix.

Letade efter säcken med Ardex, men kunde inte hitta resterna, annars kunde jag gett er numret på den också...
Vet att fixen var mörkgrå i färgen och har för mig att den var förstärkt med glasfiber eller ngt liknande...

Här kommer i alla fall mina stenar ifrån: http://www.deryckdecorativestone.be/
Dom kallas "Murok Sierra M44"...

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.