554 läst · 13 svar
554 läst
13 svar
Kamin, farligt elda kontinuerligt?
Läste den här artikeln (kanske låst?)
https://www.kristianstadsbladet.se/...da-pa-fel-satt-nar-kylan-kommer-lat-den-vila/
där det står bl.a.
Det sista har jag aldrig förstått varför.
Rimligen är inte värmeutvecklingen kontinuerligt ökande över tid. Rökgaserna håller inte 200 °C första timmen, för att hålla 400 °C efter två timmar och 2000 °C efter tio timmar. Någonstans avtar ökningen av temperaturen i anläggningens ingående delar och därefter bör den variera bara lite med hur mycket man eldar och i vilken fas av inlägget man är i.
Och om anläggningen är dimensionerad och godkänd för dess arbetstemperatur borde den väl ändå klara det i stort sett över oändlig tid. Tekniskt sett är det väl snarare en nackdel att elda upp kaminen i arbetstemperatur för att sedan låta den svalna helt, eftersom material utvidgar och drar ihop sig med temperaturen så slitaget blir större ju större temperaturskillnader man utsätter den för.
Varför ska man då låta kaminen vila? Resonerar jag fel ovan?
Min fråga är här inte alls kopplad till regler i tätbebyggda områden om hur mycket man får elda.
https://www.kristianstadsbladet.se/...da-pa-fel-satt-nar-kylan-kommer-lat-den-vila/
där det står bl.a.
Man blandar i stycket ovan lite ihop två saker, dels hur mycket ved man lägger in men också hur länge man ska elda (det fetstilade). Det här med att tidsbegränsa sin eldning av tekniska skäl är något som återkommer i artiklar och rekommendationer då och då.Kaminen är till för att värma lite – inte mycket.
– Många kaminer, en del äldre men inte minst sådana från senare år, är till för att skapa en trivselbrasa då och då, inte att hålla hela huset varmt. Har man en nyinstallerad kamin kan man läsa i sin bruksanvisning, men man brukar räkna med max tre kilo ved per timme, inte mer än så, och det blir faktiskt inte särskilt många vedträn. Har du eldat i fyra timmar, ja… då kanske du ska låta kaminen vila lika länge.
Risken är annars att skorstenen blir överhettad.
– Att använda för mycket ved är ett ganska vanligt misstag.
Det sista har jag aldrig förstått varför.
Rimligen är inte värmeutvecklingen kontinuerligt ökande över tid. Rökgaserna håller inte 200 °C första timmen, för att hålla 400 °C efter två timmar och 2000 °C efter tio timmar. Någonstans avtar ökningen av temperaturen i anläggningens ingående delar och därefter bör den variera bara lite med hur mycket man eldar och i vilken fas av inlägget man är i.
Och om anläggningen är dimensionerad och godkänd för dess arbetstemperatur borde den väl ändå klara det i stort sett över oändlig tid. Tekniskt sett är det väl snarare en nackdel att elda upp kaminen i arbetstemperatur för att sedan låta den svalna helt, eftersom material utvidgar och drar ihop sig med temperaturen så slitaget blir större ju större temperaturskillnader man utsätter den för.
Varför ska man då låta kaminen vila? Resonerar jag fel ovan?
Min fråga är här inte alls kopplad till regler i tätbebyggda områden om hur mycket man får elda.
Medlem
· Sverige
· 5 330 inlägg
Själva funktionsprincipen i en kakelugn är ju att man så att säga laddar stenmagasinet med värme - den ger inte så mycket värme i början, knappt något alls, men när magasinet blir uppvärmt avges värme. Stenmagasinet får inte bli hur varmt som helst eftersom det då förstörs, dessutom minskar den tekniska verkningsgraden betänkligt när utgående rökgaser blir alltför heta - man tar inte hand om denna värme längre pga att kylningseffekten av rökkanalerna blir för låg. man "eldar för kråkorna".
Så rätt eldning i en kakelugn är en eller ett par ggr per dygn, ordentliga brasor, sedan låta stenmagasinet avge värme under lång tid.
Så rätt eldning i en kakelugn är en eller ett par ggr per dygn, ordentliga brasor, sedan låta stenmagasinet avge värme under lång tid.
Så funkar det även i en 2 ton tung täljstensugn.
Runt nollan dessa veckor.
Eldar f n tallved. När det blir kallare växlar jag till björkved. Som ger betydligt mer värme.
Folk som är vana att dribbla siffror menar på att det är samma energi per kilo ved, oavsett oavsett om det är björk eller tall.
Oavsett så ger samma mängd björk i stället för tall, mindre intensiv eld, brinner upp snabbare, mindre uppvärmning, fler ilägg o s v.
Får hålla på att elda så mycket längre vid eldning, när det är smällkalla vinter.
Enda fördelen med tall, är att det sprakar så mycket mer🤩
Igår kväll eldade jag två timmar.
I dag kl 12, forfarande 21 grader i bostaden med helt öppen planlösning. Ca 130 kvm.
Ugnen förfarande varm.
Eldar några timmar i eftermiddag och nån myseld i kväll.
När man eldar björk, så blir hela ugnen riktigt varm. Har aldrig märkt att den tagit nån skada på 22 år.
Men visst, man brassar inte på för fullt den första timmen.
Behöver vanligtvis inte öppna med typ dragluckan öppen i komplement till förbränningsluft utifrån.
Mätte rökgastemperaturen i skorstenen... Vill minnas att den var 180 grader som högst.
Större delen av värmen sätter av sig i kaminens båda långa rökkanaler.
Inget eldande för kråkorna.
I förra huset rev vi ut en utdömd kakelugn och installerade en ren braskamin, Jötul Peis 17 A.
Den vågade vi aldrig att elda för fullt.
Inget som lagrade värme, förutom gjutjärnet. Blev helt enkelt rödhet.
Och vet att den murade skorstenen utsattes för mycket hög rökgastemperatur.
Men godkändes för normalt eldande av sotaren.
Runt nollan dessa veckor.
Eldar f n tallved. När det blir kallare växlar jag till björkved. Som ger betydligt mer värme.
Folk som är vana att dribbla siffror menar på att det är samma energi per kilo ved, oavsett oavsett om det är björk eller tall.
Oavsett så ger samma mängd björk i stället för tall, mindre intensiv eld, brinner upp snabbare, mindre uppvärmning, fler ilägg o s v.
Får hålla på att elda så mycket längre vid eldning, när det är smällkalla vinter.
Enda fördelen med tall, är att det sprakar så mycket mer🤩
Igår kväll eldade jag två timmar.
I dag kl 12, forfarande 21 grader i bostaden med helt öppen planlösning. Ca 130 kvm.
Ugnen förfarande varm.
Eldar några timmar i eftermiddag och nån myseld i kväll.
När man eldar björk, så blir hela ugnen riktigt varm. Har aldrig märkt att den tagit nån skada på 22 år.
Men visst, man brassar inte på för fullt den första timmen.
Behöver vanligtvis inte öppna med typ dragluckan öppen i komplement till förbränningsluft utifrån.
Mätte rökgastemperaturen i skorstenen... Vill minnas att den var 180 grader som högst.
Större delen av värmen sätter av sig i kaminens båda långa rökkanaler.
Inget eldande för kråkorna.
I förra huset rev vi ut en utdömd kakelugn och installerade en ren braskamin, Jötul Peis 17 A.
Den vågade vi aldrig att elda för fullt.
Inget som lagrade värme, förutom gjutjärnet. Blev helt enkelt rödhet.
Och vet att den murade skorstenen utsattes för mycket hög rökgastemperatur.
Men godkändes för normalt eldande av sotaren.
Redigerat:
Ja för kakelugn men inte för en kamin som ju borde eldas länge när den inte lagrar någon värme.H Harald Blåtumme skrev:Själva funktionsprincipen i en kakelugn är ju att man så att säga laddar stenmagasinet med värme - den ger inte så mycket värme i början, knappt något alls, men när magasinet blir uppvärmt avges värme. Stenmagasinet får inte bli hur varmt som helst eftersom det då förstörs, dessutom minskar den tekniska verkningsgraden betänkligt när utgående rökgaser blir alltför heta - man tar inte hand om denna värme längre pga att kylningseffekten av rökkanalerna blir för låg. man "eldar för kråkorna".
Så rätt eldning i en kakelugn är en eller ett par ggr per dygn, ordentliga brasor, sedan låta stenmagasinet avge värme under lång tid.
Inlägget gäller kamin, jag kunde inte tro att det kunde misstas för kakelugn.H Harald Blåtumme skrev:Själva funktionsprincipen i en kakelugn är ju att man så att säga laddar stenmagasinet med värme - den ger inte så mycket värme i början, knappt något alls, men när magasinet blir uppvärmt avges värme. Stenmagasinet får inte bli hur varmt som helst eftersom det då förstörs, dessutom minskar den tekniska verkningsgraden betänkligt när utgående rökgaser blir alltför heta - man tar inte hand om denna värme längre pga att kylningseffekten av rökkanalerna blir för låg. man "eldar för kråkorna".
Så rätt eldning i en kakelugn är en eller ett par ggr per dygn, ordentliga brasor, sedan låta stenmagasinet avge värme under lång tid.
Den ända orsaken jag skulle kunna tänka mig är att risken för att värme skulle kunna spridas till nån närliggande del, men tror inte det gäller här.
Förr sa man att man inte skulle elda "full fart" kontinuerligt i gamla kaminer/eldstäder för till slut så kunde till skorstenen närliggande virke i bjälklaget bli så varmt att det "självantänder" (torrt virke kan självantända vid så låga temp som runt 100⁰).
Förr sa man att man inte skulle elda "full fart" kontinuerligt i gamla kaminer/eldstäder för till slut så kunde till skorstenen närliggande virke i bjälklaget bli så varmt att det "självantänder" (torrt virke kan självantända vid så låga temp som runt 100⁰).
Jag har en Contura kamin från 90 talet eldade från tidig morgon till sen kväll när det var riktiga sossepriser på el för några vintrar sedan.
En gång gick jag upp på vinden och kände på isoleringen runt skorstenen den gick att ta på utan några problem tror det är "rör i rör" lösning.
Viktiga är att elda lagom laddar jag på för mycket så hör man hur plåten slår sig ibland.
Eldar inte på natten känns som det inte är värt risken även om den är liten.
En gång gick jag upp på vinden och kände på isoleringen runt skorstenen den gick att ta på utan några problem tror det är "rör i rör" lösning.
Viktiga är att elda lagom laddar jag på för mycket så hör man hur plåten slår sig ibland.
Eldar inte på natten känns som det inte är värt risken även om den är liten.
Jag har också funderat på vad detta sk. råd härrör ifrån. Min teori är följande:
Du har en billig plåtburk till kamin med dålig verkningsgrad. Detta leder till att mer värme försvinner upp genom skorstenen. Din skorsten är dessutom en enkel stålskorsten. När du sedan tokeldar under en lång tid så värms hela skorstenen upp så mycket att den till sist antänder angränsande vägg och bjälklag.
Du har en billig plåtburk till kamin med dålig verkningsgrad. Detta leder till att mer värme försvinner upp genom skorstenen. Din skorsten är dessutom en enkel stålskorsten. När du sedan tokeldar under en lång tid så värms hela skorstenen upp så mycket att den till sist antänder angränsande vägg och bjälklag.
Dett är väl självklart att inte rökgaserna ökar exponentiellt, utan att värme flyttas via konduktion över tid så att kan föreligga brandrisk.
Dessutom som med allting så följer man tillverkarens anvisning. Att köra 250km/h med däck specade för 180km/h funkar som oftast men det är ju inte vad tillverkaren dimensionerat för.
Dessutom som med allting så följer man tillverkarens anvisning. Att köra 250km/h med däck specade för 180km/h funkar som oftast men det är ju inte vad tillverkaren dimensionerat för.
Redigerat:
Jag tror också att det där är en gammal tumregel som blivit upphöjd till allmän sanning. Baserat på rejäla murstockar med närhet till trä och att man laddar en rejäl brasa.
Jag har en gjutjärnskamin, fristående stålskorsten med isolering runt och ordentliga genomföringar med plåtar och avstånd till trä. Jag har väldigt svårt att tro att inte skorstenen och dess omgivning nått en jämviktstillstånd inom någon timmes eldande. Jag kan inte se vad som skulle vara bättre med att elda max i kortare perioder med avsvalningsintervaller jämför med att ha en mindre brasa under längre tid. Skorstenen är definitivt varmare efter en kort rejäl eldning än efter en längre eldning med mindre ved.
Jag har en gjutjärnskamin, fristående stålskorsten med isolering runt och ordentliga genomföringar med plåtar och avstånd till trä. Jag har väldigt svårt att tro att inte skorstenen och dess omgivning nått en jämviktstillstånd inom någon timmes eldande. Jag kan inte se vad som skulle vara bättre med att elda max i kortare perioder med avsvalningsintervaller jämför med att ha en mindre brasa under längre tid. Skorstenen är definitivt varmare efter en kort rejäl eldning än efter en längre eldning med mindre ved.
Fast det går nog bra att köra 110 km/h utan att ta däckvilopaus efter två timmar. Så jag tycker inte riktigt det var en jättebra liknelse.G Grannens Häck skrev:
Medlem
· Sverige
· 5 330 inlägg
Beklagar mitt missförstånd, jag läste alltför snabbt. Möjligen beror det på att av de eldstäder jag har så är båda är av typen kakelugn, en ena av klassiskt gammalt snitt och den andra i en modernare tappning men fortfarande samma princip: minst ett ton tungt stenmagasin.T tompaah7503 skrev:
I den modernare varianten är det olivin-sten vet inte vad det är i den gamle. Sedan kanaler upp-ner-upp i detta stenmagasin vilket ger en effektiv avkylning av rökgaserna och därmed hög verkningsgrad och lång värmeavgivning av det uppvärmda tunga stenmagasinet.
I en vanlig kamin är det mest strålningsvärme man får från härden, när den slocknar så avtar värmen mycket snabbt. Där kan jag förstå att man gärna vill elda hela tiden, men som sagt det kan leda till extremt höga temperaturer i systemet och inte minst i skorstenskanalen.
Så rådet att låta kaminen eller kakelugnen vila mellan varven har skilda skäl men båda tycks mig logiska och vettiga.