Hus, byggnads år 1947, påbyggnad med kallvind, byggnadsår ca. början på 50-talet.
Köpte huset för 3 år sedan, bott i huset permanent sedan 2 år.
Anticimex har varit där efter köpet och säger att huset är i mycket bra skick, ingen röta eller allvarliga mögel/fukt-problem.
Men på senare tiden har kallvinden fått problem med det som på norska heter "blåmann" (ja, är norrbagge), ett mögel som förorsakar blå/svart färg men utan att trävirket försämras, samt att denna vinter har det också blivit vitmögel på några platser samt att "blåmann-angreppet blivit värre.
Påväxten befinner sig vid takfoten som har glipa som ventilering.
Förra ägaren har stoppat igen ventileringen med trasor och skumgummi, något som jag tog bort för ett tag sedan på några platser.
På en plats har det blivit isbildning i takfotens glipa.
Taket har klarat sig bra, minimalt med påväxt.
Under kallvinden befinner ett vardagsrum sig, mellanrummet mellan yttervägg och innervägg (råspont) är isolerat med hyvelspån.
Detta rum är renoverat efter att den gamla tapeten togs bort. Här var råsponten frisk och fin, ingen tecken på fuktskador eller mögel.

Ja, nu kan man fundera.
Fuktig luft kan komma från två platser: -Från inne i huset, eller från utsidan.
Jag undrar på om fukten kommer från utsidan igenom ventilationsglipan i takfoten.
När det blir oväder står vind, snö och regn i regeln från den kanten där det finns mest mögelangrepp och fukt.
Om det nu var så att fukten kommer från inne i huset och upp igenom golvet så går jag ut i från att all luft på kallvinden ville ha haft jämn fukthalt vilket ville kondenserats också i taket.
Det verkar som att kondensering bara händer i området vid takfoten, med andra ord lokalt.
Antingen kommer det fuktig luft från utsidan, eller så har huset ett övertryck som gör att den fuktiga luften från inne i huset inte kondenseras för än den passerar den kalla takfoten på väg ut.
Värmepumpen i köket har snurrat konstant hela denna vintern, och den kan ju möjligtvis skapa ett sådant övertryck i huset.
Det blir ingen renovering och isolering för än jag har hittat orsaken till fuktproblemet.

Har satt dit en temp/fuktmätare. +11 grader och 23% relativ fuktighet mitt i kallvinden. Utetemp är några plusgrader.
Verkar ju inte som att inomhusluften är överdrivet fuktig. Indikerar detta att fukten kommer från utsidan?

Har placerat en avfuktare på vinden så får vi se om den producerar mycket kondensvatten eller inte.

-Vad tycker folket på detta forum?

Hus från 1947 och påbyggnad från 50-talet, vit fasad, markerade delar som representerar byggåren.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Schematisk ritning av en väggsektion som visar isolering av hyvelspån och mögelpåväxt vid takfoten.
Skapa konto

Takfot med svart mögelpåväxt och isolerade rör, synlig glipa och spärrat utrymme med trasor.
Skapa konto

Äldre husets takfot med isbildning, stoppad ventilation med skumgummi och tecken på mögel.
Skapa konto

Mögelangrepp på träpaneler och konstruktion i en kallvind med synliga isoleringsskivor och trasor.
Skapa konto

Edit: -Fuktmätaren verkar förändra värde mycket långsamt.
Några timmar senare visade den 63% relativ fuktighet mitt i kallvinden.
Det är alltså 63% som är det korrekta värdet.

janwide
Min gissning är att fukten kommer inifrån bostadsutrymmet och ut på kallvinden. När den fuktiga luften kyls ned vid takfoten kondenserar den på de kalla ytorna och du har ditt mögelproblem. Men möglet borde inte tillta så mycket nu när det är relativt kallt så analysen är inte solklar.

Ofta får man höra att lösningen på mögelproblem på vinden är mer ventilation. I ditt fall verkar ju problemet ha uppkommit då du öppnade upp i takfoten, så jag skulle satsa på att täppa igen takfoten igen och ser hur det påverkar möglet.

janwide
Tänkte också på att du ställt upp en avfuktare. En vanlig kondensavfuktare gör inte mycket nytta vid så låga temperaturer. I så fall ska du ha en absorptions avfuktare. Dock tror jag att det är helt meningslöst med tanke på att du har öppet i takfoten.

Kan tillägga att jag inte på något sätt är någon expert på detta område. Har dock egen vind där jag haft lite mögelproblem. Jag löste det genom att bygga klimatvind men det är ju en ganska stor grej att göra.

Nu har en snickare som håller på med renovering av gamla hus just varit här.
Det första han säger när han kommer in i huset är: "Här står luften stilla, här behövs ventilation".
Uppe på kallvinden tittar han och säger att det inte finns någon öppning alls vid takfoten och att så som det ser ut så är det typiskt tecken på att det fattas ventilation.
Han rekommenderar att såga bort en bit av toppen på ytterväggens brädor med en multisåg och sätta dit en ventil i nocken samt dubbelt insektsnät för att inte snö skal blåsa in genom glipan.
Det han säger om stillastående luft tycker jag att jag känner igen varje gång man befinner sig på kallvinden.
I den varma årstiden kan man knappt andas där uppe.
Jag kommer mäta fukthalten i virket vid takfoten nu och så öppna ett par meter och så mäta på ny där efter ett par veckor så får man se om snickarens åsikt var korrekt eller inte.
Antingen är ju fukthalten mindre, den samma eller mera.

jag har själv ett hus från samma tid.
Några saker, hur menar du att värmepumpen skapar övertryck? Hur ventileras huset idag?
Har du satt in konstant frånluft från badrum, tvättstuga och helst kök? Det sista har jag inte själv gjort ännu, men har i badrum/tvättstuga.
Var i landet är det?
Ang rekommendationen att ventilera mera. De flesta brukar nuförtiden förorda att inte ha för mycket ventilation på vinden. Jag har själv ibland mögelproblem på vinden, men tänkt lösa det med fläktar i gavlarna, som jag kan starta när totala fuktmänden ute, är lägre än inne. Sedan möjligen även fläktar för cirkulation på vinden. Samt stänga alla glipor så gott det går. Om inte det räcker, funderar jag på någon form av värmeslinga i utkanterna av vinden. Klimatvind har jag också tänkt på. Får se vad det blir i slutänden.

• Gilla
svengblad
  • Laddar…
Värmepump: -Har sett flera som menar att en värmepump skapar övertryck. -Ingen aning om det stämmer.
Hus är ju som att fråga om hur träbåtar skall behandlas,-like många åsikter som antalet personer man frågar.
Huset ventileras inte alls, -ingen frånluft, vilket gjorde att snickaren rekommenderade ventiler, inte bara på kallvinden men på strategiska platser i huset.
Huset befinner sig i Norrbotten ute vid kusten.

Då takfoten inte är ventilerad verkar den rätta åtgärden vara att prova något annorlunda, nämligen att öppna lite.
Varje hus är unikt med tanke på sina behov och problem så man får experimentera så gott det går.
Om jag öppnar lite i takfoten för vårvärmen kommer så får jag ju snabbt nog se om takfoten torkar upp eller inte.

Det enda jag kan tänka mig i så fall är att man när man har luftvärmepump, behöver ha rätt öppen planlösning, och när man ej kan stänga dörrar, och på så sätt stänga in värmen i varje rum, finns väl risken att värmen stiger upp och skapar övertryck överst i huset.
Om ni inte har utsugsfläktar i våtutrymmen så skulle jag säga att det absolut är första åtgärden. När huset byggdes duschade man tex inte som man gör idag. Och om ni inte eldar(?) så värmer ju inte heller längre skorstenen vinden. Sedan kanske inte ens något mera behövs? Norrland bör ju vara mindre fuktigt och ni kanske snabbare får en rejäl vinter än en utdragen höst som det ofta är längre söderut? Kust kanske dock gör det lite mera fuktigt? Kyla gör ju att mögel inte växer: Och det gör kanske också att råd som gäller i söder inte gäller för dig. Men annars säger många att klimatförändringarna med långa fuktiga och varma vintrar gör att man inte bör vädra in den fukten på vinden.
Och visst har du rätt att olika hus fungerar på olika sätt. Och just nu på våren så torkar säkert mer ventilation ut. Vår är ju ofta en torr period, då temperaturen hela tiden stiger och därför kan svälja mera fukt. Problemen kommer nog först till hösten, eller sommaren om den blir fuktig. Så du behöver logga hela året. Och olika år ser ju ofta dessutom helt olika ut.

Har en gammal panna med elpatroner och ved, men det eldas inte i vedpannan så murstocken värms inte upp.
Vintrarna brukar vara kalla.
Vinden skal förr eller senare isoleras och jag funderar på att skaffa en fuktmätare från Woods.
Det är den enda mätaren jag har hittat som har sensoren i ändan av en lång sladd.
Då kan sensoren placeras inuti väggen och displayen vara tillgänglig i rummet.
Jag tror den också kan logga mätvärden.
Fläkt på badrummet får bli första prio.

• Gilla
Lilllen
  • Laddar…
Ok, ja den mätaren ser ju inte så dyr ut heller. Jag bygger egna mätare för att kunna göra samma sak. Köpt billiga sensorer och ”Arduino” från Kina.

Med Arduino kan man meka ihop vad som helst.
Om inte Woods mätaren fanns så hade jag köpt en med sensoren inuti, lödat bort sensoren och satt dit en sladd imellan, om då inte sensoren vore byggt in i et chip.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.