Hej!

Vi skall utöka vår sommarstuga med ett Attefallshus och jag undrar nu hur vi skall tänka runt kallvattnet och vattenberedare till det huset.

Vi har borrad brunn och Attefallaren kommer att ligga i en slänt ca 10 - 15 meter ovanför hydroforen som ligger i en utbyggnad längre ned på tomten. Vad behöver man tänka på om man vill ha tillgång till vatten i Attefallaren även vintertid, men förmodligen endast vid enstaka tillfällen? Vi kommer dock att ha någon form av underhållsvärme på för att hålla fukten på lämplig nivå.

Men hur gör man för att säkerställa att vattnet inte fryser i rören? Behöver man lägga ned värmekabel? Eller tömma systemet på något sätt när man inte är där? Eller räcker det med att förlägga rördragningen från hydroforen upp till Attefallshuset på frostfritt djup?

Sedan frågan om varmvattenberedare. Eftersom huset mer sällan kommer att utnyttjas kan jag tänka mig att det är slöseri att ha den påslagen fullt ut. Men finns det i så fall någon varmvattenberedare som man kan slå på på distans, eller öka på värmen i, eller som har något slags ganska "svalt" grundläge för att då och då köra något slags legionellaprogram? Eller är det bättre att installera någon variant av genomströmningsvärmare för varmvattnet eftersom huset inte används så ofta?

Tack på förhand för goda råd!

Frostfritt djup och lite isolering för att vara på säkra sidan BÖR räcka, om man gör det ordentligt. Vanligaste misstaget är väl att det blir fel precis i början och slutet av rördragningen, t.ex går ut genom grunden snett nedåt precis så att första 1-1,5 metrarna egentligen inte ligger frostfritt.

Jag skulle säga sätt någon liten genomströmningsvärmare om det inte används så mycket. Ska det till någon fjärrstyrd VVB låter det som att det blir väldit hög kostnad sett till vilket problem man löser.

• Gilla
BORNER
  • Laddar…
torparavgrund torparavgrund skrev:
Frostfritt djup och lite isolering för att vara på säkra sidan BÖR räcka, om man gör det ordentligt. Vanligaste misstaget är väl att det blir fel precis i början och slutet av rördragningen, t.ex går ut genom grunden snett nedåt precis så att första 1-1,5 metrarna egentligen inte ligger frostfritt.

Jag skulle säga sätt någon liten genomströmningsvärmare om det inte används så mycket. Ska det till någon fjärrstyrd VVB låter det som att det blir väldit hög kostnad sett till vilket problem man löser.
Tack!

Rickard.
Förlusterna av en VVB är ren värme så förutom på sommaren när man absolut inte vill ha varmare så är förlusterna rätt försumbara även med ett effektivare värmesystem än direktverkande el.

Jag tycker att lämna påslaget på minst 60⁰ eller stäng av och töm är dom två rimliga alternativen.

• Gilla
BORNER
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.