Vi har ett badrum på ovanvåningen med badkar, handfat, dusch och toalett. Varmvattnet är kopplat direkt till allt (utom toaletten, såklart). Varmvattnet ur dusch och handfat är hett (dvs. helt okej, alltså), men varmvattnet från blandaren är knappt varmare än ljummet. Det är högst märkbart, på gränsen till för kallt när man duschar.
Detta får mig att tro att det är blandaren som spökar. Det är en Gustavsberg logic.

Jag har skruvat upp "temperaturvredet" och försökt vrida standardtemperaturen mot varmare, men det hjälper inte. Det blir inte varmare. Det flyttade bara startpunkten för kallvattnet.

Jag är dessutom ganska säker på att det har blivit ännu kallare än det var förut. När den installerades var vattnet typ ok (fortfarande kallare än övriga blandare), men nu är det alltså ännu kallare än förut.

Vad kan detta bero på? Är det en defekt blandare? Går det att fixa? Någon som känner igen detta?

T tergo skrev:
kan vara smuts i filtren Filter för backventil Leveras i 2 pack - Gustavsberg
Duschblandare - reservdelar för alla modeller - Gustavsberg

stäng vattnet demontera blandaren och rengör filtren eller byta dem
Det låter rimligt. Hur avancerat är det att demontera en duschblandare egentligen? Stänga av inkommande vatten, skruva isär typ allt (enligt sprängskiss på reservdelssidan du länkade)?

du behöver bara lossa blandaren från väggen så ser du troligen filtren där vattnet kommer in i blandaren
stäng av inkommande vatten innan, om jag minns rätt så behöver du en skiftnyckel som klarar 32 mm för att lossa den

Karrock
Var noga med att hålla koll på vad som snurrar när du lossar blandaren. För ett par veckor sedan hade vi en tråd där oturen hade varit framme och tvinnat röret i väggen istället för att lossa/dra åt blandaren.

Detta hjälpte tyvärr inte. Jag skruvade loss och rengjorde filtren (de var ganska rena redan, bara några pyttesmå kopparflisor från rören). Sedan skiftade jag plats på filtren, för att vara säker. Temperaturen är densamma.

Några andra idéer?

kanske termostatinsatsen som behöver rengöras eller bytas (nr 8)
du kan även ställa frågan här Supportforum - Gustavsberg

På många blandare sitter det ännu finare "silar" runt termostatpaketen. Har så gamla rör och sånt hos mig så efter några års regelbundet rengörande så tog jag bort dem helt. Vet inte riktigt vad de tillför. men det kan såklart vara nå fel på termostatdelen också.........

S Stefan1972 skrev:
På många blandare sitter det ännu finare "silar" runt termostatpaketen. Har så gamla rör och sånt hos mig så efter några års regelbundet rengörande så tog jag bort dem helt. Vet inte riktigt vad de tillför. men det kan såklart vara nå fel på termostatdelen också.........
De fina silarna är där just för att hindra skräp att komma in i termostatdelen så att den börjar kärva.

• Gilla
Appendix
  • Laddar…
L lordi skrev:
De fina silarna är där just för att hindra skräp att komma in i termostatdelen så att den börjar kärva.
jo det förstår jag i sak såklart men det är nu ung 15 år sen jag tog bort dom och inget har hänt sen dess............Innan jag tog bort dem så rengjorde jag dem nån gång per år och det var fullt med rödbrunt gegga från järnrör.

Är det en nyinstallation? Kan varm/kallvatten komma in på fel anslutningar?

ådal ådal skrev:
Är det en nyinstallation? Kan varm/kallvatten komma in på fel anslutningar?
Installationen gjordes 2018 av en VVS-firma, så jag hoppas de gjort rätt. Varmvattenröret går in på vänster sida,den sidan "flödesvredet" sitter på. Kallvattenröret går in på höger sida, sidan där du reglerar värmen. Är detta fel?

J Jagheterinteolof skrev:
Installationen gjordes 2018 av en VVS-firma, så jag hoppas de gjort rätt. Varmvattenröret går in på vänster sida,den sidan "flödesvredet" sitter på. Kallvattenröret går in på höger sida, sidan där du reglerar värmen. Är detta fel?
Då är det rätt kopplat, felsökningen får fortsätta!

• Gilla
Jagheterinteolof
  • Laddar…
Jag såg på monteringsanvisningen (i länken jag postade) att det är en grej jag inte har kollat, nämligen "Begränsa temperaturen". Den kanske är inställd fel?

För att förtydliga: Jag har alltså "Justerat temperaturen" enligt anvisningen, men jag har alltså inte kollat den där lilla plastbiten så att den sitter och begränsar temperaturen. Men det förklarar ju inte att vattnet blivit kallare på senare tid (innan jag började pilla på saker)

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.