Jag köpte ett hus i somras med vvb i garaget som tas in till huset via en kulvert, ca 15 m lång. Problemet är att varmvattnet kallnar väldigt fort, och det tar ofta 30-60 sek min att få varmt vatten i kranen trots att det inte är så länge sedan vv spolades. Verkar detta rimligt? Jag förstår att vv kallnar i kulverten, men detta verkar lite extremt?

Jag har fått tips om att antingen cirkulera varmvattnet i kulverten, men det kräver väl förmodligen att gräva upp tomten och lägga ny slang, inte så roligt. Alternativet är en elvvb i huset som matas med det "kalla" kulvertvattnet. Helst vill jag inte ha någon elvvb i huset, men annars verkar detta kanske ok. Dock känns det som en onödig kostnad att alltid fylla kulverten med varmt vatten och sedan låta det kylas. Borde bli en hel del pengar med tiden (har luft-värme pump i garaget + elpanna).

Några idéer eler tips?
 
DG skrev:
Jag har fått tips om att antingen cirkulera varmvattnet i kulverten....
Alternativet är en elvvb i huset som matas med det "kalla" kulvertvattnet........ Dock känns det som en onödig kostnad att alltid fylla kulverten med varmt vatten och sedan låta det kylas. Borde bli en hel del pengar med tiden

Kanske inte svar på din fråga, men att cirkulera vattnet ger större förluster då det cirkulerande vattnet hela tiden kyls och behöver värmas på nytt. Du får göra en uppskattning på dessa förluster och jämföra med kostnaden att värma vattnet med direktverkande el istället för värmepumpen. Förmodligen tror jag att det blir billigare att sätta en elberedare i serie.

Kyls vattnet i kulverten snabbt så kanske den har så dålig isolering att det är ide att byta den, speciellt ifall du även har radiatorvatten i kulverten. Även här borde du få en del förluster. På radiatorvattnet kan du mäta temp in resp ut ur kulverten, och härigenom dra en slutsats om hur välisolerd den är.

Tompa
 
Det låter bekant även om det inte löser ditt problem. Jag har en termostat i huset och en dusch i bastun och det är bara några meter mellan men jag hade samma problem. Det visade sig att när jag slutade duscha klart så stängde blandningsventilen (termostat) och sedan tog det tid innan den öppna igen när nästa skulle duscha varvid det blev bara kallvatten. Lösningen var att flytta termostaten till duschen.
 
Tack båda för svar.
Jag har inte full koll på radiatorvattnet, men om jag minns rätt har jag sett att det tappar 2-3 grader (ut från panna jämför med retur till panna) om det håller 30 grader när det går ut, samt bortåt 8 grader om det håller 40 grader när det går ut. Detta cirkulerar ju iofs runt i alla radiatorer också. Vad kan vara acceptabelt för en välisolerad kulvert?

Gällande blandaren, förstår jag dig rätt att det kan sitta en blandare mellan vvb och kranarna i huset?

Ett förtydligande. Jag har en värmepump med kompletterande elpatron som matar en vvb för att få extra vv mängd, och sedan går vv genom kulverten upp till huset.
 
"Gällande blandaren, förstår jag dig rätt att det kan sitta en blandare mellan vvb och kranarna i huset? "
Vid vvberdaren sitter en termostat som blandar kallt vatten med varmt för att undvika skållning.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.