Köpt ett nytt hus med värmepump.

Jag upplever att varmvattnet lever lite sitt egna liv, ena dagen finns det så det räcker när man duschar, andra dagar inte. Kan inte se att vi förbrukar varmvatten speciellt mycket så att det är slut tror jag inte.

Upplever också att det är relativt kallt i huset (bor i Uppsala).

Kan någon med kunnande kommentera nedan inställningar i min EcoEl 1800/1550?

Tack på förhand!

• Inställningspanel för EcoEl 1800/1550 värmepump med menyer som visar fjärrstyrning, ute temperatur och fabriksinställningar.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Display på en EcoEl värmepump visar husparametrar; max framledning 45 °C, min framledning 20 °C, huskurva lutning 36 °C, justering 0 °C.
    Skapa konto
  • Display på en EcoEl värmepump som visar olika inställningar och temperaturinformation i ett hus i Uppsala.
    Skapa konto
  • Display med inställningar för värmepump EcoEl 1800/1550, visar språk, produkt, rumsgivare och elpanna max kW.
    Skapa konto
  • Närbild av display på en EcoEl värmepump med inställningar för elpanna, shunt och varmvatten.
    Skapa konto
Innegivare "ja", så jag antar att den styr på innegivaren?

Om jag tolkar innegivaren rätt ser det ut som att det är 21,2 grader i huset och börvärdet är 23?

Du kan ju börja kolla om det stämmer, är det verkligen 21 grader i huset?

Nästa kan vara att kolla innegivarens placering, står den t.ex i ett relativt varmt utrymme? Om den t.ex står/i ett rum ni vistas mycket i, eller sitter för nära ett element, kan det bli att den tycker det är tillräckligt varmt i huset och inte värmer på lika mycket.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.