Hej,

Det blir första vinter för vårt fritidshus (byggdes på 1990) och nu undrar jag hur låga temperaturer kan man ha i huset.
Huset har LLVP och flera fuktmätare.
Just nu ser jag att fuktmätare visar 38% vid inomhus temperaturen på +12 grader.

Läste att rekommendationer är att ha +15 grader. Men hur stämmer detta vid låg fuktighet?

Får man ha +5 grader inomhus vid låg fuktighet?

Så länge det är några grader varmare inne än ute så ska inte luftfuktigheten vara något problem. Rekommenderationen om 15 grader grundar sig i första hand på att inte vattenledningar ska frysa.

• Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
useless useless skrev:
Så länge det är några grader varmare inne än ute så ska inte luftfuktigheten vara något problem. Rekommenderationen om 15 grader grundar sig i första hand på att inte vattenledningar ska frysa.
Så i teorin om man har låg fuktighet vid låga temperaturer t ex 5 grader inne man ska inte få fuktskador om jag förstår det rätt?

Om man har mindre än 15 grader t ex håller 5-10 grader inne finns det risk att vattenledningar ska frysa?

Vid kall väderlek, många minus, är luften i det närmaste kruttorr utomhus. Har du nån form av ventilation och plusgrader inne så kommer du ha väldigt torr luft inne i huset.

Att vattenledningar (generellt) riskerar att frysa vid vid temperaturer runt 5-10 grader beror på att de ibland ligger i väggar eller bjälklag som är betydligt kallare än luften inomhus.

Jag släpper ner tempen i mitt nybyggda fritidshus till 10 grader ibland om jag inte planerar att besöka det på flera veckor vintertid.

• Gilla
Alex Fritidshus
  • Laddar…
Jag har inget vatten indraget i sommarstugan och kör ett par element på lägsta effekt så det är runt 5 grader varmare än ute. Har aldrig haft några problem med fukt eller "sommarstugelukt".

• Gilla
Alex Fritidshus
  • Laddar…
Tack för era svar!
Jag har vattenledningar i huset, ska försöka hålla inomhustemperaturen runt 10-15 grader.

Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.