Hej,

I vårt relativt nyligen renoverade badrum har vi en tjusig men ganska ovanlig takfönsterlösning; en ganska lång, fyrkantig, hemmasnickrad ljustunnel med tillhörande Velux-takfönster. Själva bågen är från 70-talet kan jag tänka mig, men glaset är sprillans nytt. Tanken har varit att fixa till även bågen så att den ser lite fräschare ut, för att när/om vi lägger om taket byta ut även denna.
Med glasburen som gjordes för ett tag sedan så var förhoppningen att bli av med det kallras som försämrar komforten i badrummet. Men icke, problemet kvarstår.
Frågan är då:
- uppkommer kallraset från själva bågen eller själva fönstret,
-eller kan det vara så att själva ljustunneln är dåligt isolerad? (Löper genom kallvind). Uppskattningsvis 15 cm iso runt tunnelbygget.

Vi har mekanisk frånluft, d.v.s en fläkt som drar luft hela tiden.
Ljustunneln för även med sig ett annat problem , och det är ånga från dusch och badkar som letar sig upp i tunneln. Frånluftsventilationen ”hinner” inte riktigt fånga upp all ånga. Frågan är då:
- kan jag installera en typ Pax-fläkt bredvid (eller i?) tunneln för att mer effektivt få ut ånga? Eller sabbar jag då den befintliga ventilationen?

Tacksam för svar,
/Christofer Ljus tunnel med ett fyrkantigt takfönster som löper upp genom taket i ett nyrenoverat badrum.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Hej!

Man kanske kan sätta ett glas i nivå med taket i badrummet?
Då kan ju inte den fuktiga luften leta sig upp och det kanske hjälper mot kallraset också.

Mvh
 
Stefan , ja det kan vara lösningen på det hela. Det var faktiskt så det var löst från början, innan vi renoverade hela badrummet. Får tänka till om hur det kan göras på ett snyggt sätt.
Tack för ditt svar!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.