Hej,

Nyligen köpt hus där en och samma byggherre gjort massvis med grejor, är själv ingen kille som kan alla regler osv och Google sade mig inte så mycket.

Är en tillbyggnad på ca 15 kvm där man målat grundmuren grå. På resterande del av huset ser man tydligen en liten kant av kallasfalt i nederkant men ser inte det på nya delen? Är det inget krav eller man gör helt enkelt inte det längre? Huset är byggt 2006. Finns det kanske andra sätt att förhindra fukt idag än 2006 eller är detta något jag ska kontakta byggherren om?

Mvh
 
Under eller ovan mark? Tror det var många år sedan man använde kallasfalt. Finns det ett problem?
 
Man ser ju att delarna från 2006 är strukna med det under mark, men klart det sticker upp lite. Men nya delen ser bara målad ut. Upptäckt en del slarv så vill mest försäkra mig på om det är ett krav idag på krypgrunden eller om det bara gäller källare tex.
Har inga problem än så länge, men det är gjort 2021 denna utbyggnad!
 
Är det en isolerad grund?
 
Man brukar som sagt inte använda asfallt längre. Det finns lite olika alternativ. Men ofta sätts istället en platonmatta, Den tätar, men är även ventillerad på "insidan".
 
Grunden är inte isolerad, utan ser ut som man målat den på nya utbyggnaden medans den är mer "rå" på resterande del av huset med asfalt längst ner kan man se.
Jag undrade mest för att en och samma byggherre har gjort de mesta på huset och hittat en del slarv, så klart man blir skeptiskt därefter ..
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.