D
Hej,

Hoppas någon kan hjälpa mig.

Jag bor i ett hus från 2019, har golvvärme på nedervåning och radiatorer på övervåning. Jag har en NIBE f730 frånluftsvärmepump med öl golvvärmesystem. Det finns bara ett klimatsystem i pumpen, och den är inställd för att köra golvvärmen, men mina radiatorer på övervåningen är nästan alltid kalla (jag har avluftat dem). Någon gång ibland så märker jag att dem är varma, men extremt sällan. Detta gör så att det blir så dåligt värmekomfort på övervåningen, och nästan alltid kallt. Jag förstår inte varför radiatorerna inte blir varma när värmepumpen kör värme.

Bifogar en bild på fördelarskåpet om det kan hjälpa till något.

Tacksam för hjälp

• Fördelarskåp med flera ventiler och rör för golvvärmesystem med frånluftsvärmepump, numrerade etiketter synliga på ventilerna.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Bild av ett fördelarskåp för golvvärme med rör, ventiler och kopplingar i ett hus med frånluftsvärmepump, uppvisade plomber och dosor.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Eftersom du har en gv-shunt mellan FLVPn och gv-slingorna och att gv-shunten är kopplad på radiatorkretsen så måste FLVPn ställas in för att ge högre framledningstemperatur så att radiatorerna får rätt (framlednings)temperatur.

D
Det där vart lite överkurs för mig 😅

I med att pumpen bara har ett klimatsystem och det är inställt för golvvärmen, så blir ju det inte så mycket varmare än golvvärmen behöver. Men när radiatorerna väl blir varma kan det vara när pumpen kör varmvatten?

För höjer jag framledningen på pumpen så blir det ju för hög framledning på golvvärmen gissar jag?

D Dallejr skrev:
För höjer jag framledningen på pumpen så blir det ju för hög framledning på golvvärmen gissar jag?
Om gv-shunten är rätt injusterad så ska den justera ner värmen till gv-slingorna, det är det den ska göra, det är "enda" anledningen till att gv-shunten finns, att sänka hög temperatur till låg temperatur.

• Gilla
mrPersson67 och 1 till
  • Laddar…
D
Demmpa Demmpa skrev:
Om gv-shunten är rätt injusterad så ska den justera ner värmen till gv-slingorna, det är det den ska göra, det är "enda" anledningen till att gv-shunten finns, att sänka hög temperatur till låg temperatur.
Så då behöver jag höja framlednings temperaturen helt enkelt. Och då strypa flödet på shunten för att golvvärmen inte blir för varm. I med att kurvan jag har idag så är det ju varm och skönt där jag har golvvärme men kallt på övervåningen med radiatorerna.

Är det svårt att få till själv eller bör man ta hit någon?

Det är relativt enkelt.

Börja med att skriva ner hur inställningarna är idag, ändra sedan i små steg och vänta minst ett dygn.
Ändra kurvlutningen först.

• Gilla
Tom Stone och 1 till
  • Laddar…
Som jag tolkar det är det anslutningarna till elementen uppe till höger ? I så fall kanske det kan vara så att golvvärmen tar allt som kommer i och med att den har en extra cirkulationspump.
Jag skulle testa att öka på pumpen på värmepumpen.

D
Jag kollade i grannens hus, exakt likadana hus och system. Han har lägre kurva men med varma radiatorer och bekväm temp inne. Vad jag kunde se så hade vi samma inställningar i pumpen. Så vad kan det vara för fel då? Jag har ställt upp hastigheten på pumpen i pumpen. Den fick på typ 9% när värmen körde. Provade att ställa upp den på 50% för att se om det gör någon skillnad. Annars vet jag fasiken inte vad jag ska hitta på.

• Gilla
Karl-Ove Qvarfordt
  • Laddar…
D
Karl-Ove Qvarfordt Karl-Ove Qvarfordt skrev:
Som jag tolkar det är det anslutningarna till elementen uppe till höger ? I så fall kanske det kan vara så att golvvärmen tar allt som kommer i och med att den har en extra cirkulationspump.
Jag skulle testa att öka på pumpen på värmepumpen.
Det verkade lösa det problemet, nu blev radiatorerna varma, men nu ställer jag mig frågan. Det måste gå att ha pumpen i autoläge på något sätt, för jag gissar att det på något sätt påverkar ditt delta.

Kan man strypa flödet in till golvvärmen på något sätt så den inte tar allt så att säga? Och skulle det påverka annat?

• Gilla
Karl-Ove Qvarfordt
  • Laddar…
Hej
Som Demmpa skriver bör inställning på vp vara radiatorsysten ( dvs högre framledningstemperatur) och sedan ska gv-shunten sköta rätt temp till gv.
MEN om nu installatören inte justerat efter detta finns det fog att tro att allt inte är korrekt injusterat.
Kolla i din driftpärm vilka inställningar som gjorts.
Du kommer nog inte få tillräckligt hög framledningstemp till radiatorerna när det blir lite kallare ute.

Det är enkelt att prova med att ställa upp kurvan och se vilken temp som går ut på golvvärmen ( då ser du så det inte går ut för varmt på den)
/ Björkskär

D Dallejr skrev:
Det verkade lösa det problemet, nu blev radiatorerna varma, men nu ställer jag mig frågan. Det måste gå att ha pumpen i autoläge på något sätt, för jag gissar att det på något sätt påverkar ditt delta.

Kan man strypa flödet in till golvvärmen på något sätt så den inte tar allt så att säga? Och skulle det påverka annat?
Vad kör grannen pumpen på? 9 eller 50 %.
Jag tycker 9 låter lågt.

D
Karl-Ove Qvarfordt Karl-Ove Qvarfordt skrev:
Vad kör grannen pumpen på? 9 eller 50 %.
Jag tycker 9 låter lågt.
Han har auto så den går upp och ner maxar ungefär på 70%. Enligt loggen så gick min pump på 70% ibland men sen ner under 10% i ca 4 timmar. Under den tiden så är då mina radiatorer iskalla. Vet inte hur intervallen borde vara på pumpen.

D Dallejr skrev:
Jag kollade i grannens hus, exakt likadana hus och system. Han har lägre kurva men med varma radiatorer och bekväm temp inne. Vad jag kunde se så hade vi samma inställningar i pumpen. Så vad kan det vara för fel då? Jag har ställt upp hastigheten på pumpen i pumpen. Den fick på typ 9% när värmen körde. Provade att ställa upp den på 50% för att se om det gör någon skillnad. Annars vet jag fasiken inte vad jag ska hitta på.
Det med att värmen till elementen är lite tunnt, beror på att pumpen i VP inte orkar ge ett tryck ut som behövs. GV stjäl flödet från elementen, det finns inget kvar till dom. Att då ha pumpen i VP på auto, gör att VP tycker sig att nu är det rätt värme mot ute och sänker farten ( bara skit ) då får inte elementen eller det som är längst bort vad dom behöver. Du har nu fast fart om 50%, så då kan det klara sig kanske och inte något som 9 %, som är alldeles får lågt. Maxfart ska var kvar.

• Gilla
Dallejr och 1 till
  • Laddar…
D
J jonaserik skrev:
Det med att värmen till elementen är lite tunnt, beror på att pumpen i VP inte orkar ge ett tryck ut som behövs. GV stjäl flödet från elementen, det finns inget kvar till dom. Att då ha pumpen i VP på auto, gör att VP tycker sig att nu är det rätt värme mot ute och sänker farten ( bara skit ) då får inte elementen eller det som är längst bort vad dom behöver. Du har nu fast fart om 50%, så då kan det klara sig kanske och inte något som 9 %, som är alldeles får lågt. Maxfart ska var kvar.
Tack för hjälpen! Blivit mycket bättre!

• Gilla
Karl-Ove Qvarfordt
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.