Har idag öppnat upp golv på övervåningen och konstaterat att det är till dryg hälften fyllt med kutterspån (radhus, byggt ~65). Om det är ca 30 cm djupt bjälklag så är det kutterspån till 15-20 cm nånting, och så ser det ut även vid ytterväggarna. Har det alltid sett ut så, eller har det en gång i tiden varit helt fyllt? Golvet upplevs kallt vintertid, så jag tänker att kall luft läcker in från ytterväggen och kyler ner utrymmet mellan spån och undergolv, och funderar över hur man kan isolera bättre. Kan jag krafsa undan spånet den yttersta biten och stoppa ner typ mineralullsskivor mot ytterväggen (i själva golvkonstruktionen alltså), eller ska jag skaffa mer spån (eller kanske ekofiber) och fylla upp (ända upp till undergolv) de yttersta delarna? När man läser på olika forum och annat så verkar det ju väldigt vanskligt att peta i konstruktionen på gamla hus med självdrag och isolering som 'andas'.

Jag tycker gott du kan göra som du tänkt. Skotta undan spånet i facket närmast ytterväggarna och isolera med mineralull 60cm runt om. Spånet du får över i yttersta facken kan du bara fylla ut med i resterande fack. Har svårt att tro att du riskerar något med denna åtgärd.
Gjorde själv så på vår övervåning när den renoverades med mycket gott resultat.

• Gilla
claesv
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.