Borde inte behövas alltför mycket - se till att taket är helt och att det inte växer in saker för nära inpå.

• Gilla
Roger Fundin och 2 till
  • Laddar…
blade122222 blade122222 skrev:
Hej! Det är ekonomibyggnaderna jag tänker mest på…hur ser ert underhåll av dessa ut? Vi vill nog inte ha nån verksamhet alls i dessa och vill nog göra minimum för att det inte ska se ut som skit…
Självklart önskar jag att allt skulle vara i toppskick men man får ju prioritera. Några av byggnaderna är viktigare än andra. Jag har sett till att taken är täta och att vattnet rinner iväg på ett bra sätt. Väggarna blev rödmålade strax innan vi tog över vilket är skönt.

Men ekonomibyggnaderna är ju enkla konstruktioner och går att laga. Oroa dig inte för mycket. 😀

• Gilla
Roger Fundin och 2 till
  • Laddar…
Vi har nästan exakt den situationen. Lämnade storstan och flyttade till en ort med ungefär lika många invånare, lite längre till större ort bara.
Egentligen enda nackdelen som jag ser det är de långa jobbpendlingsresorna. Drygt en timme enkel resa blir dyrt eftersom det inte fungerar att åka kommunalt. Det blir inte mycket tid hemma heller när man jobbar 10-12 timmar per dag.
Men har ni jobb på närmare håll är ju inte det nåt problem.
Annars tycker jag det är skönt att bo lite för sig själv.
Vi bryr oss inte om att tex kök och badrum är omodernt.
Vi har också eget vatten och avlopp, vilket väl är en liten stressfaktor eftersom avloppet är gammalt och kommer att behöva fixas rätt vad det är, men det får väl lösa sig när den dagen kommer.

• Gilla
Roger Fundin
  • Laddar…
Jag köpte en gård på ca 4 ha själv för ca 10 år sedan, har inte ångrat det en minut. Men det är klart det är mer jobb än att bo i ett radhusområde. Det kräver ju lite att man typ ser trädgård, renovering etc som sin hobby. Hade innan köp budgeterat för vissa större renoveringar, badrum, borra brunn etc, men resten har fixats pö om pö när tid och pengar funnits. Nu är typ alla ytskikt i huset utbytta. Ska dock inte sticka under stol med att jag har en händig pappa som hjälpt mig massa, hade inte haft råd att leja in hjälp för allt. Plus då att mitt hus inte kostade såpass mycket som det ni kikar på, men iofs delat på 2 personer ligger ni nog på typ samma summa per person.
För mig var nyckeln i att hantera "gårdsstressen" att inte se det som en gård utan ett helt vanligt bostadshus med extra stor tomt. Har en liten prydlig trädgård runt huset som jag sköter, resten får gräs och träd växa på. Håller efter mindre uthus/bodar etc nära huset, men den enorma gamla ladan som kom med gården gör jag inget med annat än att hålla efter sly runtom.
Flyttade dock nyligen hem min häst till gården från att ha haft den inackorderad, så numer är det väl kanske typ en gård på riktigt 😄

En sista sak är ju att alla konstiga trådar om grannfejder etc här på BH verkligen har lärt mig att det är guld värt att ha en rejält stor tomt mellan sig och grannarna. Att äga sin utsikt genom 3-4 ha mark är ju ovärderligt.

• Gilla
Roger Fundin och 1 till
  • Laddar…
komakino komakino skrev:
Jag köpte en gård på ca 4 ha själv för ca 10 år sedan, har inte ångrat det en minut. Men det är klart det är mer jobb än att bo i ett radhusområde. Det kräver ju lite att man typ ser trädgård, renovering etc som sin hobby. Hade innan köp budgeterat för vissa större renoveringar, badrum, borra brunn etc, men resten har fixats pö om pö när tid och pengar funnits. Nu är typ alla ytskikt i huset utbytta. Ska dock inte sticka under stol med att jag har en händig pappa som hjälpt mig massa, hade inte haft råd att leja in hjälp för allt. Plus då att mitt hus inte kostade såpass mycket som det ni kikar på, men iofs delat på 2 personer ligger ni nog på typ samma summa per person.
För mig var nyckeln i att hantera "gårdsstressen" att inte se det som en gård utan ett helt vanligt bostadshus med extra stor tomt. Har en liten prydlig trädgård runt huset som jag sköter, resten får gräs och träd växa på. Håller efter mindre uthus/bodar etc nära huset, men den enorma gamla ladan som kom med gården gör jag inget med annat än att hålla efter sly runtom.
Flyttade dock nyligen hem min häst till gården från att ha haft den inackorderad, så numer är det väl kanske typ en gård på riktigt 😄
Får man fråga hur ladan ser ut efter 10 år? Okej skick? Jag vill tro att om de har stått där i 100 år ska de väl kunna stå ett par decennier till utan större ingrepp😅 men jag har som sagt ingen erfarenhet. Huset och trädgården hade vi älskar att sköta men ladorna not so much…

Får man fråga hur ladan ser ut efter 10 år? Okej skick? Jag vill tro att om de har stått där i 100 år ska de väl kunna stå ett par decennier till utan större ingrepp😅 men jag har som sagt ingen erfarenhet. Huset och trädgården hade vi älskar att sköta men ladorna not so much…
Den är från 50-talet, halva med murad nedervåning, byggnaden är kanske typ 10x40 meter totalt. Den ser ju ut som skit då den har ett mossigt eternittak och den o-murade delen satt sig lite en gång i tiden så den är lite sned. Men så har den liksom sett ut sen jag köpte gården, tror sättningen är typ 30 år gammal. Rent estetiskt stör det ju mig att ladan är stor och ful, men jag är inte särskilt orolig att den ska rasa imorgon. Det största problemet är ju eternittaket, mest då det medför extrakostnader vid ev. rivning. I övrigt är den ju bra att ha, skulle aldrig ha råd att bygga en lada i den storleken själv.

• Gilla
Roger Fundin
  • Laddar…
komakino komakino skrev:
Den är från 50-talet, halva med murad nedervåning, byggnaden är kanske typ 10x40 meter totalt. Den ser ju ut som skit då den har ett mossigt eternittak och den o-murade delen satt sig lite en gång i tiden så den är lite sned. Men så har den liksom sett ut sen jag köpte gården, tror sättningen är typ 30 år gammal. Rent estetiskt stör det ju mig att ladan är stor och ful, men jag är inte särskilt orolig att den ska rasa imorgon. Det största problemet är ju eternittaket, mest då det medför extrakostnader vid ev. rivning. I övrigt är den ju bra att ha, skulle aldrig ha råd att bygga en lada i den storleken själv.
Så utseendet har varit i stort sett oförändrat sen du flyttade dit? Låter bra för mig i så fall haha😄

Så utseendet har varit i stort sett oförändrat sen du flyttade dit? Låter bra för mig i så fall haha😄
Ja, strukturellt har inget hänt på 10 år, de byggde ju rätt stadigt förr i tiden. Nu har jag börjat fixa lite med den, bytt ut fönster etc, men det är ju enbart för att jag numer har hästar hemma och därför vill använda byggnaden.

• Gilla
Roger Fundin och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.