Hej
Har googlat runt lite och fått information som jag inte helt begriper.
Helt plötsligt nu när det blev kallt ute igen så blev elementen fortsatt kalla, trots att vi höjde i pannan. Det har gått 3 dagar sen vi höjde och sovrummen har en temp på 17 grader. 20 grader i kök/vardagsrum, säkert för att man befinner sig där mestadels.
Vi har boyta på 135 kvm + källare på 130 kvm
2 cirkulationspumpar sitter i systemet.
Ingen rumsgivare är ansluten.
Har läst lite om lutning och justering men inte blivit klokare.
Info om pannan som är en CTC ecoel med ecoair ansluten
Lutning 50
Justering +5
Aktuell driftinfo
Panna 62 (60)
Framledning 40 (41)
Panna nedre 43 (46)
Hetgas 10
Kompr från
Fläkt från
Laddpump från
VP in/ut 33/38
Ute VP 4
Radiatorpump till
Shuntventil öppnar
Nån som kan hjälpa?
//Linda
Har googlat runt lite och fått information som jag inte helt begriper.
Helt plötsligt nu när det blev kallt ute igen så blev elementen fortsatt kalla, trots att vi höjde i pannan. Det har gått 3 dagar sen vi höjde och sovrummen har en temp på 17 grader. 20 grader i kök/vardagsrum, säkert för att man befinner sig där mestadels.
Vi har boyta på 135 kvm + källare på 130 kvm
2 cirkulationspumpar sitter i systemet.
Ingen rumsgivare är ansluten.
Har läst lite om lutning och justering men inte blivit klokare.
Info om pannan som är en CTC ecoel med ecoair ansluten
Lutning 50
Justering +5
Aktuell driftinfo
Panna 62 (60)
Framledning 40 (41)
Panna nedre 43 (46)
Hetgas 10
Kompr från
Fläkt från
Laddpump från
VP in/ut 33/38
Ute VP 4
Radiatorpump till
Shuntventil öppnar
Nån som kan hjälpa?
//Linda
Kanske fel på värmebärarpumpen som ska pumpa ut värmevattnet i rören till de olika delarna av huset. På de lite äldre modellerna sitter ett skruvlock i mässing som man lossa och se om motoraxeln där under snurrar. Annars kan man prova hjälpstart med en skruvmejsel i spåret på axeln.
Skruven i mitten är en avluftningsskruv för pumpen om luft finnes som hindrar att den kan pumpa, det kommer att sippra ut vatten där om man lossar den.L LindaQuezada87 skrev:
Måste jag stänga av pannan innan jag skruvar på den?
Men då blir det ju svårt att se om rotorbladen snurrar, tänker jag...
Men då blir det ju svårt att se om rotorbladen snurrar, tänker jag...
Locket sitter stenhårt och går inte att skruva loss, hur hårt vågar man dra?J Josth skrev:
J Josth skrev:
Den borde inte sitta så hårt att man förstör spåret. Har du provat att försöka lossa åt båda hållen. Tänker om denna modell av cirkulationspump roterar moturs jämfört med andra som roterar medurs kanske det skiljer på gängan till skruvlocket??
Provat åt båda hållen och vill ju inte förstöra gängan, blir nog till att ringa nån expert som får kika på allt.
Elementen har vi luftat flertalet gånger i tron att det ibland varit det när andra grejer strulat. Så det var det första vi gjorde även nu. Men ingen luft där inte.
Vi lyckades få upp centrumskruven på pumpen och det pyste med vatten. Inne i hålet satt det något som såg ut som en skruv så vi snurrade lite på den fram och tillbaka. Satte tillbaka centrumskruven och hörde hur pumpen började brumma.J Josth skrev:
Så förhoppningsvis är problemet löst, elementen närmast blev varma direkt. Tack för hjälpen
Det verkade gå lätt, vi visste ju inte riktigt vad vi pysslade med utan skruvade bara lite. Det rann mer vatten i vissa lägen när man snurrade på den, vi stannade vid ett läge när det sipprade ut lite fint och satte dit centrumskruven
Hej,
Hur gick det med pumpen, fortsatte den gå några år till ?
har samma problem själv.
Får en känsla av att den börjar gjort sitt när den är varm så man knappt kan hålla i den.
Snurrade och på våran och då gick den igång.
MVh
Hur gick det med pumpen, fortsatte den gå några år till ?
har samma problem själv.
Får en känsla av att den börjar gjort sitt när den är varm så man knappt kan hålla i den.
Snurrade och på våran och då gick den igång.
MVh