Hej!
Har ett väldigt märkligt fel i mitt värmesystem.
1 element är sen några månader tillbaka kallt men returen är varm. Elementet ligger långt bort i slingan men alla andra element som
Borde vara före och efter är varma som de ska.
Har provat:
Lufta (flera gånger)
Spola systemet på 2 håll (bergvärmen byttes nyligen)
Slå på piggen under termostaten,
Knacka på kopplingen
Motionera piggen
Minska returen på elementet som jag misstänker är före det aktuella elementet
Jag blir inte klok på vad felet är.
Har någon en idé om vad det kan vara?
Har ett väldigt märkligt fel i mitt värmesystem.
1 element är sen några månader tillbaka kallt men returen är varm. Elementet ligger långt bort i slingan men alla andra element som
Borde vara före och efter är varma som de ska.
Har provat:
Lufta (flera gånger)
Spola systemet på 2 håll (bergvärmen byttes nyligen)
Slå på piggen under termostaten,
Knacka på kopplingen
Motionera piggen
Minska returen på elementet som jag misstänker är före det aktuella elementet
Jag blir inte klok på vad felet är.
Har någon en idé om vad det kan vara?
Ja men då känns det orimligt att den fungerat tidigare?
Kan den ha gått på fel håll hela tiden menar du?
Kan den ha gått på fel håll hela tiden menar du?
Ja om returen är varmare än tilloppet så går ju flödet åt fel håll och det lär inte ha kopplat om sig själv.J Johannest1991 skrev:
Om du däremot med "kallt men returen är varm" menar att radiatorn är kall och returen är varm, men inte så varm som tilloppet så skulle det ju tyda på att något hindrar flödet inuti radiatorn så att flödet går direkt från tillopp till retur i stället för att flöda jämnt över hela radiatorn.
Ja radiatorn är kall men returen är väldigt varm och tilloppet är lika kallt som elementet.B Bigfoot skrev:Ja om returen är varmare än tilloppet så går ju flödet åt fel håll och det lär inte ha kopplat om sig själv.
Om du däremot med "kallt men returen är varm" menar att radiatorn är kall och returen är varm, men inte så varm som tilloppet så skulle det ju tyda på att något hindrar flödet inuti radiatorn så att flödet går direkt från tillopp till retur i stället för att flöda jämnt över hela radiatorn.
Provade däremot igår att stänga flera radiatorer tidigare på slingan en stund för att sen dra på igen och vill nog påstå att radiatorn blev något mindre kall i alla fall.
Känns som att det antingen ligger skit på tilloppet (trots att hela systemet spolades på 2 håll för några dagar sen) eller stopp i ventilen?
Klicka här för att svara