Köpte Korado radiator + Danfoss koppel+ventil + Danfoss termostat med snäppfäste (se bifogad bild) hos Hornbach i september. Rörmokaren har inte lyckats få igång flödet, radiatorn är kall (rumstemperatur). Pinnen fjädrar bra. Returventilen är öppnad, jag har försökt med olika lägen. Radiatorn är fylld med vatten, det kommer (bara) vatten när man luftar den. Det känns som om det kommer varmt vatten dit genom rören (det är en bit från fördelaren där vattnet flödar fritt så det stillastående vattnet svalnar på vägen). Det är existerande rör, det satt en gammal radiator här förut som vi tog bort, denna radiator hade varit avstängd mha termostaten en längre tid. De andra radiatorerna kopplade till samma fördelare fungerar bra. Radiatorn finns i källaren så det borde inte vara något problem med trycket, jag har radiatorer på tredje våningen (vinden) som fungerar utan problem. Det verkar som om man kan justera ventilen, man kan dra ut den yttre stålfärgade ringen och vrida runt.
Ser ut att vara den här ventilen: https://www.danfoss.com/sv-se/produ...mostats/radiator-thermostats/radiator-valves/
Köpte två likadana paket våren 2020, dessa fungerar bra. Samma rörmokare som installerade dem.
Ser ut att vara den här ventilen: https://www.danfoss.com/sv-se/produ...mostats/radiator-thermostats/radiator-valves/
Köpte två likadana paket våren 2020, dessa fungerar bra. Samma rörmokare som installerade dem.
Hur ser fördelaren ut?
Om du stänger returventilen, kommer det då bra med vatten när du luftar?
Om du stänger termostatventilen istället, kommer det då bra med vatten när du luftar?
Är det ettrörsystem eller tvårörssystem? Eller kanske en blandning?
Edit:
Hur är det med förinställningen?
https://www.rskdatabasen.se/infodocs/DOS/DOS_22_4818209.pdf
I följande inlägg finns flera dokument angående injustering av radiatorkrets,
https://www.byggahus.se/forum/threads/dra-ner-bergvaermepannans-elfoerbrukning.437257/#post-4508446
Om du stänger returventilen, kommer det då bra med vatten när du luftar?
Om du stänger termostatventilen istället, kommer det då bra med vatten när du luftar?
Är det ettrörsystem eller tvårörssystem? Eller kanske en blandning?
Edit:
Hur är det med förinställningen?
https://www.rskdatabasen.se/infodocs/DOS/DOS_22_4818209.pdf
I följande inlägg finns flera dokument angående injustering av radiatorkrets,
https://www.byggahus.se/forum/threads/dra-ner-bergvaermepannans-elfoerbrukning.437257/#post-4508446
Redigerat:
Jag tycker det ser ut som Danfoss RA-K-VB-koppel. Skalringen du nämner ger en grundinställning av flödet, där högre siffra (1–7) ger högre flöde och N det högsta.
Det kan hända att övriga radiatorer behöver strypas en del för att den här ska få del av flödet. Något som också kan hämma flödet är om det någonstans på vägen står en luftficka, en oavluftad högsta punkt längs rörstäckan.
Edit: Ja, det har tydligen redan länkats till info om injustering.
Det kan hända att övriga radiatorer behöver strypas en del för att den här ska få del av flödet. Något som också kan hämma flödet är om det någonstans på vägen står en luftficka, en oavluftad högsta punkt längs rörstäckan.
Edit: Ja, det har tydligen redan länkats till info om injustering.
Tvårörssystem. Denna radiator sitter dessutom ensam (såvitt jag vet) på sin slinga efter fördelaren. Jag bifogar en bild på fördelaren.
Jag ska kolla luftningen map ventilerna imorgon.
Jag har snurrat på den där ringen utan resultat. Tror inte att den någonsin varit på MIN-inställning. Nu ställde jag in den på samma sätt som en annan radiator med Danfoss-ventil som fungerar bra - "N"-markeringen uppåt.
Det är inte omöjligt att det är luft i rören. Efter fördelaren går rören upp ca 1.5m till en inspektionslucka, sedan ner till golvnivå igen. Det kan ha kommit in luft när vi kopplade in denna radiator, samtidigt kopplade vi bort en annan (gammal) radiator (fungerade) som satt under ett numera igensatt fönster. Men hur får jag bort eventuell luftficka här? Finns ju ingen luftningsventil i inspektionsluckan, däremot är rören skarvade här.
På andra ställen i huset har jag tvingats till injustering, var tvungen att strypa returen på en radiator så att de två efterföljande radiatorerna skulle bli varma. Men som sagt, de andra radiatorerna på samma fördelare blir varma, tror också att jag ställde in returventilerna på två av dessa radiatorer. På en av slingorna finns det radiator+5m2 golvvärme med pump, kan det ställa det? Radiatorn på samma slinga är OK. Jag prövade att stänga av pumpen men den kalla radiatorn påverkades inte.
Jag ska kolla luftningen map ventilerna imorgon.
Jag har snurrat på den där ringen utan resultat. Tror inte att den någonsin varit på MIN-inställning. Nu ställde jag in den på samma sätt som en annan radiator med Danfoss-ventil som fungerar bra - "N"-markeringen uppåt.
Det är inte omöjligt att det är luft i rören. Efter fördelaren går rören upp ca 1.5m till en inspektionslucka, sedan ner till golvnivå igen. Det kan ha kommit in luft när vi kopplade in denna radiator, samtidigt kopplade vi bort en annan (gammal) radiator (fungerade) som satt under ett numera igensatt fönster. Men hur får jag bort eventuell luftficka här? Finns ju ingen luftningsventil i inspektionsluckan, däremot är rören skarvade här.
På andra ställen i huset har jag tvingats till injustering, var tvungen att strypa returen på en radiator så att de två efterföljande radiatorerna skulle bli varma. Men som sagt, de andra radiatorerna på samma fördelare blir varma, tror också att jag ställde in returventilerna på två av dessa radiatorer. På en av slingorna finns det radiator+5m2 golvvärme med pump, kan det ställa det? Radiatorn på samma slinga är OK. Jag prövade att stänga av pumpen men den kalla radiatorn påverkades inte.
Bästa svaret
Det går att ”lufta” slangarna som går uppåt å väder,
Stäng alla termostatventiler på alla radiatorer förutom på den slinga du vill ”lufta”,
Vrid upp hastigheten på cirkulationspumpen.
Nu bör luften som finns i slingan tryckas bort.
Fortsätt med nästa slinga, osv.
Stäng alla termostatventiler på alla radiatorer förutom på den slinga du vill ”lufta”,
Vrid upp hastigheten på cirkulationspumpen.
Nu bör luften som finns i slingan tryckas bort.
Fortsätt med nästa slinga, osv.
Jag stängde av radiatorer och golvvärme på de tre andra slingorna på fördelaren. Måste lista ut hur man styr cirkulationspumpen i bergvärmepumpen (IVT Greenline C9). Det går ju också att stänga av fler slingor, väntar lite och ser om det behövs.
Det gjorde susen, radiatorn är varm nu. Temperaturen verkade sjunka lite (mätt med IR-kamera) när jag slog på de andra slingorna men det gör inte så mycket, det här är en gillestuga/extra sovrum i källaren.
Vart luften tog vägen vet jag inte, kom ingen luft när jag luftade radiatorn. Luft brukar samlas i en av radiatorerna på vinden, jag får kolla där om någon dag.
Vart luften tog vägen vet jag inte, kom ingen luft när jag luftade radiatorn. Luft brukar samlas i en av radiatorerna på vinden, jag får kolla där om någon dag.
Jag har haft problem med den här golvvärmepumpen som finns på samma fördelare, tre andra radiatorer på samma slinga blev tappade värme när pumpen installerades. Var tvungen att flytta två av dessa radiatorer till en annan slinga (samt justera flödena mha returventilerna). Då fick jag alla tre radiatorer att bli ordentligt varma.
Min lekmanna-misstanke är att denna golvvärmepump har för stort flöde och "stjäler" flöde från radiatorer i närheten. Pumpen står inte på max och termostaten är också inställd på att strypa så att golvtemperaturen inte blir för hög. Kanske finns det en returventil på pumpen som kan behöva justeras?
Bifogar en bild på pumpen. Känns som hål för en insexnyckel längst ner under termostaten.
Min lekmanna-misstanke är att denna golvvärmepump har för stort flöde och "stjäler" flöde från radiatorer i närheten. Pumpen står inte på max och termostaten är också inställd på att strypa så att golvtemperaturen inte blir för hög. Kanske finns det en returventil på pumpen som kan behöva justeras?
Bifogar en bild på pumpen. Känns som hål för en insexnyckel längst ner under termostaten.
Flödet i golvvärmeslingan ska normalt vara hög, det ska bara skilja någon grad mellan framledningstemperaturen & returtemperaturen, detta för att golvet ska kännas jämnvarmt.
Sen sitter det en bypass i golvvärmeshunten som gör att flödet i golvvärmeslingan kan cirkulera fastän det inte behöver tillföras någon värme.
Normalt så är det inte på returventilerna man justerar grundflödet genom radiatorer/golvvärmeslingor utan det är via förinställningen som finns i vissa termostatventiler.
Byter man tex storlek/typ på radiatorer, utökar antalet, byter till golvvärme så kan man behöva justera förinställningen på en/flera enheter.
Sen sitter det en bypass i golvvärmeshunten som gör att flödet i golvvärmeslingan kan cirkulera fastän det inte behöver tillföras någon värme.
Normalt så är det inte på returventilerna man justerar grundflödet genom radiatorer/golvvärmeslingor utan det är via förinställningen som finns i vissa termostatventiler.
Byter man tex storlek/typ på radiatorer, utökar antalet, byter till golvvärme så kan man behöva justera förinställningen på en/flera enheter.
Liknande trådar
-
Var skall tappvatten och matning för radiatorer dras i platta?
Värme allmänt -
Inget kallvatten till handfatet
Vatten & Avlopp -
Tips på fläktkonvektor / konvektorradiator av god kvalitet för värme i källare?
Värme allmänt -
Justera vattenburna radiatorer källare
Värme allmänt -
Hjälp att förstå vårt hus FJV system (radiatorsystemet kallt/ljummet)
Fjärrvärme & Gas