Hej gott folk! nu är det som så att jag håller på och letar hustillverkare som tillverkar stomresta hus, alltså ett tomt skal. För jag ska bygga resten själv. och undrar nu hur man gör en kalkyl på de som behövs för att färdigställa huset, jag tänker på reglar, tapeter, färg, gips, kakel m.m.
Är det någon som har gjort någon kalkyl som man skulle kunna få använda eller se?
Mvh Martin
Är det någon som har gjort någon kalkyl som man skulle kunna få använda eller se?
Mvh Martin
Det är "bara" att gå igenom ritningen byggdel för byggdel, och försöka vara noga att inte missa något skikt . Om man inte har tillgång till ett program som är specifikt för ändamålet, så fungerar Excel utmärkt, då kan det se ut tex så här.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Pm:ar dig excel filen. den saknar säkert poster för just ditt bygge men det är bara att komplettera.
På den här sidan under fliken arbetsinstruktioner finns också beskrivning av arbetsmoment, utrustning och material/ materialhantering.
Det är också därifrån numreringen av arbetsmomenten kommer, det en typ standardnumrering som är vanlig att använda.
http://www.byggai.se/
På den här sidan under fliken arbetsinstruktioner finns också beskrivning av arbetsmoment, utrustning och material/ materialhantering.
Det är också därifrån numreringen av arbetsmomenten kommer, det en typ standardnumrering som är vanlig att använda.
http://www.byggai.se/
Lyckades inte pma filen så jag lägger den här.
Du får själv kolla att de inbyggda formlerna stämmer.
Du får själv kolla att de inbyggda formlerna stämmer.
Liknande trådar
-
Bygga nytt hus, kalkyl
Hustillverkare -
Huawei Sun 2000 - frågor solcells el - övervakning och kalkyler
Solceller, Solfångare, Solenergi -
Solcellskalkyl utan stödtjänster
Solceller, Solfångare, Solenergi -
Hur ska man tänka angående kalkyl på varje del ska kosta på ett nytt hus?
Lösvirke & Timmerhus -
Priskalkyl på renoveringskostnader
Priser, Kalkyler, Fastighetsskatt m m.