För drygt 1 år sedan installerade jag en luft/vatten-anläggning till vår villa. Årlig förbrukning (inkl allt) före installation var ca 32000 kWh.
Kalkylen pekade på en årlig besparing på drygt 15000 kWh - utfallet blev en besparing på knappt 8800 kWh.

Installatör och tillverkare (IVT) är måttligt intresserade av frågeställningen. Installatören (samma som gjorde kalkylen) hänvisar till en bister vinter (Skåne). Förvisso sant, men motsvarar det skillnaden ...hmm... ?
Då jag tillskriver IVT finns noll, absolut noll, intresse av att diskutera/ förmedla erfarenheter/ ha synpunkter i ärendet. Glättiga broschyrer och Nöjd Kund-garanti till trots.

Skall jag vara "nöjd" med utfallet av besparingen? Är det så det "brukar" se ut? Vilka erfarenheter finns?
 
Om det beror på den kala vintern eller ej, är svårt att svara på, men en luft/vatten anläggning är ju ytterst känsligt för just kalla vintrar så det är inte omöjligt.

annat som spelar in är ju hur kraftig anläggning du köppt, samt hur väl dimensionedarade radiatorer du har.
 
Just luft/luft och även då luft/vatten är ju de värmepumpsformer som får sämst verkningsgrad när det blir extra kyla jämfört med normalvinter vilket troligtvis kalkylen är gjord på.
Så om jag får gissa så krävde ditt hus i den vinter som varit mera än de 32000kwh, samtidigt som den starkare kylan gjorde att pumpen fick en sämre verkningsgrad. Så om ditt hus detta året totalt behövde, gissar 36000kwh pga av lägre vintertemperaturer, speciellt eftervinter jan-mars 2010, och att vi även haft en kallare förvinter i år, oktober-november 2010 fram tills nu så är det inte så konstigt.
Med dessa antaganden så kanske det "bara diffar" på 2000kwh, vilket även det kan finnas inom felmarginal.
Så det är för tidigt att säga om det finns någon feldimensionering.
Och jag misstänker att de 32000kwh kommer från åren 2009 och tidigare då vi hade mildare vintrar.

Så ge inte upp med normala förhållanden så kan det mycket väl bli riktigt.
 
Man kan jämföra temperatur perioder på http://www.temperatur.nu/malmo-jamfor_egen_period.html

Kolla hur bisterheten låg till i Skåne i fjol jämfört med den kalkylen som dom presenterat.

Jag länkade till Malmö men välj den ort som ligger närmast

My two cents...
 
Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.