Hej
Jag har fått vit beläggning på vår marksten. Samtidigt ser jag vad som ser ut som kalkutfällning på hussockeln intill.
Någon som vet varför det blir så här och hur man stoppar det?
Jag har fått vit beläggning på vår marksten. Samtidigt ser jag vad som ser ut som kalkutfällning på hussockeln intill.
Någon som vet varför det blir så här och hur man stoppar det?
Hur är det med dräneringen under? Har smältvattnet någonstans att rinna iväg eller har det legat en stor iskaka där som smällt och runnit mot huset? På många platser har det blivit mer vatten än vanligt då det varit tjocka islager på marken efter denna vinter.
Plattorna ligger under tak och har inte utsatts för vatten eller snö någon större utsträckningT TypRätt skrev:
T TypRätt skrev:
T TypRätt skrev:
"Betong är en naturprodukt och kalk är en beståndsdel i be-tongen. Kalkutfällningar kan förekomma och de utgör ett estetiskt problem. Kalkutfällningar är inte reklamations-grundande. De försämrar inte produktens hållbarhet, utan är en naturlig del av betongens härdningsprocess. I regel
slits utfällning bort efter kortare eller längre tid beroende på angreppets styrka och på det slitage ytan utsätts för."
slits utfällning bort efter kortare eller längre tid beroende på angreppets styrka och på det slitage ytan utsätts för."