Hej, för en veckan sedan la vi ett kalkstensgolv (Jura) i badrummet, det sög åt sig vattnet från fixet och blev genast mörkare, Nu efter en vecka så ser det exakt likadant ut som när vi la det, jag provade att slipa en Sten och då försvann fläcken, men dagen efter så kom fläcken tillbaka. Jag har inte vågat impregnera golvet än förräns det är riktigt torrt. Någon som har erfarenheter av kalkstensgolv? Jag förstår att det tar tid att torka, men det är märkligt att det går att slipa bort.

jag lägger upp en bild med jämförelse med provbit.
 
  • Kalkstensgolv med mörka fläckar jämfört med ljusare provbit.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Hej!

Använde ni vanligt standardfix till detta?

Mig veterligen bör man använda specifika sorter av fix för just natursten o. dylikt vilket ert golv bör klassas som.

Saxat från stenbolaget.se

"Att sätta natursten skiljer sig inte nämnvärt mot att sätta kakel eller klinkers men det finns ändå några viktiga skillnader. Eftersom natursten huggs ut ur stora block ur berget måste man alltid räkna med att måtten kan diffa någon millimeter både i tjocklek och i yttermått. Det är därför viktigt att använda en fästmassa som kan bygga lite tjockare, och därmed jämna ut ytorna, och samtidigt inte tar för lång tid på sig att härda. Det är även viktigt att fixet har rätt färg. Anledningen är att det finns en risk för att fixet kan lysa igenom på ljusare stensorter som framförallt kalksten och marmor om man använder ett mörkt fix.

Undvik helt och hållet att använda fix som endast är anpassat för kakel och klinkers då det är en helt annan typ av produkt. Det innebär att det finns en stor risk för genomslag och missfärgningar på naturstensprodukter om man inte använder fix anpassat för natursten."
 
T
Mmm...man ska använda ett vitfix som även är snabbhärdande, typ 3-4 timmar. Just för att kalkstenen inte ska bli missfärgad.
 
Plattsättaren använde vit cementbaserat plastförstarkt Höganäs fb1300 fix, vilket tydligen skulle funka med kalksten.
 
Har arbetat med att slipa och montera natursten den vita ytan som stenen har beror till stor del av att den är just slipad och förändras när den blir tvättad så har det legat en vecka kan du räkna med att det är tillräckligt torrt för att impregnera. Prova att skölj av din provbit och behandla den så att du vet vad du får för yta efter behandling finns många sätt att impregnera natursten och det skiljer så mycket i utseende att man bör prova på en lös bit först mvh Andreas
 
T
S Svinborst skrev:
Plattsättaren använde vit cementbaserat plastförstarkt Höganäs fb1300 fix, vilket tydligen skulle funka med kalksten.
Fast det är inget snabbfix som är det viktigaste när man lägger natursten.
 
Japp det verkar som att fixet är en del i problemet, sedan hörde jag med Sveriges stenförening och dem menade på att det skulle ta minst 3-4veckor för stenen att torka. Mätte precis fukten i golvet med en riktig prob och fukthalten ligger högt. Jag har provat slipa en Sten med stenpapper på excenterslipen och det blir skillnad direkt, frågan är om det håller i sig. Inte gett up än!
 
S Svinborst skrev:
Japp det verkar som att fixet är en del i problemet, sedan hörde jag med Sveriges stenförening och dem menade på att det skulle ta minst 3-4veckor för stenen att torka. Mätte precis fukten i golvet med en riktig prob och fukthalten ligger högt. Jag har provat slipa en Sten med stenpapper på excenterslipen och det blir skillnad direkt, frågan är om det håller i sig. Inte gett up än!
Hur löste det sig för er?
 
Hej,

Det löste sig med att jag slipade av hela golvet, det var precis som det hade bildats en hinna på golvet, sedan kom golvvärmen igång och torka ur stenen ganska snabbt, allt ser bra ut nu!

Har använt steinfix impregnering och den verkar funka bra.

Med vänlig hälsning, Jimmy
 
  • Gilla
Goelette
  • Laddar…
Hej, förlåt för sent svar, jag använde Bosch stenpapper
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.