Hej

Vi har nu levt med våra nyrenoverade badrum i knappa 3 månader och nu börjar det dyka upp underliga påväxter i fogarna på våra kakelväggars fogar. Jag antar att det är kalk, men efter ett samtal till kommunen säger det att vi har mjukt vatten så det är nog inte kalk.

"Påväxterna" är ljusbrun-vita hårda och ser precis ut som något man skulle kunna hitta i Lummelundagrottorna - stalaktikliknande grejer.

Är det någon annan som råkat ut för sådant här? Jag tycker att det har kommit väldigt snabbt och det ser nästan ut som om det sipprar ut från fogarna mellan kakelplattorna. :(

Kan det vara något annat är vattnet som orsakar detta tro...

Säljaren är en sk*stövel och vill inte berätta något så vi vet inte om det varit så innan...

Tacksam för alla svar jag kan få och tips. Ligger inte riktigt vaken om nätterna och oroar mig, men det har kostat rätt mycket att renovera och det här är inge kul.

Adam

T
Bilder?

Ska fixa det när jag kommer hem från jobbet. Bör hinna lägga in det imorgon bitti.

IMG_4474.JPG

Här kommer en bild på den värsta påväxten... Någon som sett något sådant här?

Ingen som känner igen sådana här saker?

Kalken behöver ju inte komma med vattnet ut ur kranen. Kanske finns det kalk i fogen eller möjligtvis plattan, som lakas ut av vattnet och fälls ut på utsidan.
Kanske kan man jämföra med de kalkutfällningar som normalt kommer ur marksten den första tiden?

Tack för svar. Kakelsättaren säger att han inte vill kännas vid dylika problem, han har aldrig haft några problem med den fog han använder sig av.

Under plattorna sitter väl antagligen våtrumsgips men mellan gipsskivan och kaklet borde väl tätskiktet sitta...? Då borde det ju inte komma något från skivan i alla fall.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.