260 läst · 8 svar
260 läst
8 svar
Kalciumsilikat lim/vidhäftning
Hej, skall montera kalciumsilikatskivor som brandvägg. Finns extrem dåligt med information om hur dessa bäst sätts upp. Många verkar dessutom ha problem med skivans vidhäftning av olika rekommenderande lim.
Dessutom skall mina kalciumsilikatskivor monteras på OSB som dessutom har dålig vidhäftning så antar dess behöver primas med icke brännbar primer. Den skorstensfolket rekommenderar kostar 2000:-/3 liter och behöver typ 0,5l så känns surt. Någon som har några erfarenheter?
Dessutom skall mina kalciumsilikatskivor monteras på OSB som dessutom har dålig vidhäftning så antar dess behöver primas med icke brännbar primer. Den skorstensfolket rekommenderar kostar 2000:-/3 liter och behöver typ 0,5l så känns surt. Någon som har några erfarenheter?
Såhär skriver skorstensfolket:
https://www.skorstensfolket.nu/kalciumsilikatskivor/
Enkel att fästa på vägg
En kalciumsilikatskiva kan monteras direkt på en brännbar vägg. Vi rekommenderar applicering med Midex Brandmurslim, kakelfix eller värmebeständigt silikon. Kalciumsilikatskivan kan även fästas som brandvägg med vanlig träskruv (6 x 90 mm).https://www.skorstensfolket.nu/kalciumsilikatskivor/
Produkter som diskuteras: "träskruv"

Träskruv
Träskruvar är speciellt designade för att användas i trämaterial och har ofta en självborrande effekt som minskar risken för sprickor i träet under infästning. Denna självborrande funktion innebär att skruven skär genom träet när den
Läs mer
Och så här svarade dom 😲R Rejäl skrev:Såhär skriver skorstensfolket:
Enkel att fästa på vägg
En kalciumsilikatskiva kan monteras direkt på en brännbar vägg. Vi rekommenderar applicering med Midex Brandmurslim, kakelfix eller värmebeständigt silikon. Kalciumsilikatskivan kan även fästas som brandvägg med vanlig träskruv (6 x 90 mm).
[länk]
Hej Petrus,
Att skruva I brandskivan är ingen rekommendation då skruven leder värme. Dock vet jag att det finns montörer som skruvar upp brandskivan, men då sätter skrivarna så långt bort från kaminen som möjligt. Detta tycker jag du skall rådfråga sotaren om innan. Om sotaren inte godkänner att du skruvar kan du istället limma upp brandskivan. Nedan har du en länk där du kan beställa lim.
https://www.nordicheating.se/Tillbehor/Brandsskyddsskivor/Lim-till-brandskyddsskivor.htm
Gällande primer så bör du använda en obrännbar primer, typ Promafour Primer 3 eller likvärdigt. Du bör också kolla så att tapetklistret/vävlim samt tapeten tål värme.
Hoppas detta var svar på dina frågor.
Ha en fortsatt fin dag.
Med vänlig hälsning
Skorstensfolket Sverige AB
Ringögatan 6
417 07 Göteborg
031-91 28 00
0703-727052
www.skorstensfolket.nu
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Liknande trådar
-
klimatdeklaration mall
Bygglov -
Förstärka bjälklag med tvärgående limträbalkar
Byggmaterial & Byggteknik -
Tufft 2024 för hustillverkarna - men nu syns ljusglimtar
Artikelkommentarer -
Sviktande parkett, använda injektionslim??
Golv -
Stavlimmad bänkskiva i björk, minst 363 cm lång?
Byggmaterial & Byggteknik