Hej! Ska ge mig på att kakla mitt kök för första gången. Lade nyligen klinkers på golvet, det gick bra och var väldigt roligt, så nu känner jag mig redo för väggarna. Har en del frågor dock:
1. Hur gör man runt väggskåpet? Jag ska ha helkaklade väggar i större delen av köksvrån, sätter man kaklet dikt an mot köksskåpets sidor, eller lämnar man några millimeter för fog? Detsamma gäller under köksskåpet, hade inte tänkt ha någon trälist, utan sätta plattorna direkt under, ska det vara fog precis under? Ursäkta om dumma frågor.
2. Förstår att man låter eventuella halva kakelplattor vara längst ner mot köksbänken, så man börjar under köksskåpet och kaklar neråt antar jag. Finns det riska att plattorna glider ner innan de brunnit fast? Tänker att man ju ska ha en liten bit kvar längst ner för silikonfog, men hur hindrar man att hålet täpps igen, sätter man dit något? Hörde också om tips att lämna lite mer, typ en centimeter, så att man inte kilar fast bänkskivan, utan gör det möjligt att byta den i framtiden utan att förstöra kaklet.
3. Annat jag ska tänka på? Kaklingen runt vägguttag, vad är enklast där? Använda kakeltång för att nypa bort så att det blir ett hål? Det är nya eldragningar gjorda, hur stort hål ska man lämna för kablarna, så att elektrikern kan sätta dit ett uttag sen?
Tacksam för input såhär vid livets första kakling! (nedan en hyfsad bild över hur köksvrån ska se ut)
1. Hur gör man runt väggskåpet? Jag ska ha helkaklade väggar i större delen av köksvrån, sätter man kaklet dikt an mot köksskåpets sidor, eller lämnar man några millimeter för fog? Detsamma gäller under köksskåpet, hade inte tänkt ha någon trälist, utan sätta plattorna direkt under, ska det vara fog precis under? Ursäkta om dumma frågor.
2. Förstår att man låter eventuella halva kakelplattor vara längst ner mot köksbänken, så man börjar under köksskåpet och kaklar neråt antar jag. Finns det riska att plattorna glider ner innan de brunnit fast? Tänker att man ju ska ha en liten bit kvar längst ner för silikonfog, men hur hindrar man att hålet täpps igen, sätter man dit något? Hörde också om tips att lämna lite mer, typ en centimeter, så att man inte kilar fast bänkskivan, utan gör det möjligt att byta den i framtiden utan att förstöra kaklet.
3. Annat jag ska tänka på? Kaklingen runt vägguttag, vad är enklast där? Använda kakeltång för att nypa bort så att det blir ett hål? Det är nya eldragningar gjorda, hur stort hål ska man lämna för kablarna, så att elektrikern kan sätta dit ett uttag sen?
Tacksam för input såhär vid livets första kakling! (nedan en hyfsad bild över hur köksvrån ska se ut)
Jag är endast en simpel gördetsjälvare men med två kök bakom mig.
2. Börja ca 0.5 cm ovanför bänkskivan och kakla uppåt. Antingen genom att lägga något på bänkskivan eller om den inte är på plats skruva en planka på väggen att utgå ifrån. Du får då en jämn skarv mot skivan du kan lägga siliconfog i.
1. Beroende på plattor och skåp kan man göra olika. Jag såg till att platta och fix var tillräckligt tunt så de precis går in bakom skåpet. På sidorna kan man låta det precis gå in bakom eller dölja med täcksida eller siliconfog.
3. hålen skall vara lika stora som dosorna. Du kan köpa en billig Hålsåg för kakel på jula och svära över fula hål och trasiga plattor. Jag gjorde det, lämnade tillbaka den och köpte diamantborr till vinkelslipen som skär jättefina hål nära kanten.
https://www.bauhaus.se/diamantborr-...MI7ZXbkNPc7gIVk6myCh0EhgDVEAQYAiABEgLuvfD_BwE
2. Börja ca 0.5 cm ovanför bänkskivan och kakla uppåt. Antingen genom att lägga något på bänkskivan eller om den inte är på plats skruva en planka på väggen att utgå ifrån. Du får då en jämn skarv mot skivan du kan lägga siliconfog i.
1. Beroende på plattor och skåp kan man göra olika. Jag såg till att platta och fix var tillräckligt tunt så de precis går in bakom skåpet. På sidorna kan man låta det precis gå in bakom eller dölja med täcksida eller siliconfog.
3. hålen skall vara lika stora som dosorna. Du kan köpa en billig Hålsåg för kakel på jula och svära över fula hål och trasiga plattor. Jag gjorde det, lämnade tillbaka den och köpte diamantborr till vinkelslipen som skär jättefina hål nära kanten.
https://www.bauhaus.se/diamantborr-...MI7ZXbkNPc7gIVk6myCh0EhgDVEAQYAiABEgLuvfD_BwE
Tack snälla för tips!! Ja, då sätter jag på täcksidorna EFTER jag kaklat, så smart! Vinkelslip - har ingen, så kommer nog att svära över hålen. Hur stora är dosorna? Är det standardmått? Har inte ens köpt dosor. Ska inte hålen vara något mindre än dosan för att täcka? Inser att min kunskap om dosor är närmast obefintlig haha.T tgr_se skrev:Jag är endast en simpel gördetsjälvare men med två kök bakom mig.
[länk]
ok, så du började nerifrån bänkskivan? Har fått för mig att det brukliga är att eventuella halva bitar ska vara mot bänkskivan, pga nån estetisk anledning. Men bägge sätt är såklart görbara! Kanske enklare för en amatör att få snygg linje mot bänkskiva om det är hela kakel längst ned? De fula kanterna mot skåpen döljs ju av täcksidorna.
jaha, det sa elektrikern inget om? Dealen var att jag skulle kakla och sedan kommer de och fixar dosorna/uttagen. Kan jag ha missuppfattat? Det jag har gjort, på uppdrag av dem, var att knacka kanaler inför rördragning. Sen kom han och drog rören, varefter jag spacklat igen kanalerna och lämnat kabeln hängandes ut där kontakterna ska vara. Skulle jag ha monterat dosa där också? Mvh nybörjareStefan N skrev:
Har du slangar som kommer ur väggen räcker ju ett litet hål och du får stora utanpåliggande uttag. Dosor går att spacka in i stenvägg men det blir ju mer jobb.
Jag har gipsvägg så där var det enklare.
Sätter du dosor ska hela rigen igenom hålet och sluta i framkant på kakel.
https://www.elbutik.se/product.html/multifix-appartdosa-vp-2-2xo16/20
Jag har gipsvägg så där var det enklare.
Sätter du dosor ska hela rigen igenom hålet och sluta i framkant på kakel.
https://www.elbutik.se/product.html/multifix-appartdosa-vp-2-2xo16/20
aha, då är det så elektrikern tänker! Ett uttag är dolt i spiskåpa, det andra ska till kylskåpet. Bryr mig ej om det blir utanpåliggande. tack för förklaring!T tgr_se skrev:
Vad ska du ha för kakel? Och vad är det för kökstillverkare?
Man har alltid hel platta ner mot köksbänk, har aldrig varit brukligt att ha en kapad platta nere.L Lindane skrev:Tack snälla för tips!! Ja, då sätter jag på täcksidorna EFTER jag kaklat, så smart! Vinkelslip - har ingen, så kommer nog att svära över hålen. Hur stora är dosorna? Är det standardmått? Har inte ens köpt dosor. Ska inte hålen vara något mindre än dosan för att täcka? Inser att min kunskap om dosor är närmast obefintlig haha.
ok, så du började nerifrån bänkskivan? Har fått för mig att det brukliga är att eventuella halva bitar ska vara mot bänkskivan, pga nån estetisk anledning. Men bägge sätt är såklart görbara! Kanske enklare för en amatör att få snygg linje mot bänkskiva om det är hela kakel längst ned? De fula kanterna mot skåpen döljs ju av täcksidorna.
Är du rookie så köp ett kakelsnöre, 3 eller 2mm som du lägger mellan bänk och plattor!
MEN, det förutsätter att bänskivan är 100% i våg, så var ytterst noggrann när du monterar köket, allt ska sitta i både lod och våg.
Beroende på hur du tänkt ha täcksidorna så kanske du bör sätta dom innan kakling för att slippa kapa dom. Täcksidan går kant-i-kant med luckan och täcker glipan mellan stomme och vägg. Sätter du kakel innan täcksidan så behöver du kapa bort motsvarande på täcksidan.L Lindane skrev:
Då är det jag som blandat ihop det, tack! Ja vattenpasset används maniskt.J Jörgen Ö skrev:Man har alltid hel platta ner mot köksbänk, har aldrig varit brukligt att ha en kapad platta nere.
Är du rookie så köp ett kakelsnöre, 3 eller 2mm som du lägger mellan bänk och plattor!
MEN, det förutsätter att bänskivan är 100% i våg, så var ytterst noggrann när du monterar köket, allt ska sitta i både lod och våg.
Tänkte på det med. Ja det kan ju vara svårt att kapa snyggt! Men då återstår min fråga: hur gör jag då med plattan närmast skåpkanten? Ska den tryckas jämnt med eller ska det lämnas utrymme för fog? Jag gissar ej fog utan bara tajt mot, då man ju kan behöva ta ner skåpet nån gång för byte.JA”Snabbe” skrev:
Alltid ett par mm för mjukfog mot skåp.L Lindane skrev: