Hej, ska kakla i badrummet hela väggen 210 högt. Hur ska man gå tillväga för att få en så rak (lodrät) kant som möjligt. Har bara kaklat några rader i kök förut och då var det enklare att får en rak lodrät kant. Ska man kakla en rad i taget ända upp till taket eller kör man alla raderna samtidigt, vad blir enklast/bäst??
Mvh/Bosse
 
Jag föreslår att du delar in väggen i två delar med ett horisontellt streck först. Sedan sätter du överdel och underdel för sig. Om du då börjar med överdelen så föreslår jag att du sätter ett par plattor i sidled på samma gång som du går hela vägen upp till tak. Du kan använda vattenpass för direkt att loda in plattraderna med jämna mellanrum, eller så drar du upp stödlinjer ibland så du har något att följa.

Känner du dig osäker så kan du ju rita upp rutnät på kanske 70-100 cm med vattenpasset och kakla varje ruta för sig. Då hinner det aldrig dra iväg utan att du märker det.

Sedan finns det ju helt andra sätt att kakla på, man kan köra nerifrån golvet med fogsnöre och ändå få det helt okej. Se mitt sätt som ett förslag som jag tror fungerar för en nybörjare om man bara tar det lugnt och är metodisk.
 
Jag kanske var djärv när jag började med understa (nåja, näst understa) raden och sedan bara gick rad för rad uppåt. Stack inte iväg några större distanser, kanske diffar en halv millimeter i fogbredd. På ett ställe stack det faktiskt iväg en hel millimeter vilket retar mig något kopiöst då det bara var slav. Det syns i alla fall inte innan jag fogat det, och med tanke på toleranserna i plattorna lär det inte synas sedan heller.
 
Jodå, visst fungerar det att göra så. Men om det börjar dra iväg på grund av konvex eller konkav vägg, eller dåliga toleranser på plattorna och så vidare, så hinner det oftast barka mer åt skogen på hela sträckan från golv till tak. På en svårsatt vägg skulle jag inte köra nerifrån, men på en plan och fin gipsvägg funkar det säkert utmärkt.
 
Mao ungefär de erfarenheter jag skaffade mig =)
 
Rita lodräta streck på väggen, var femte platta till exempel så är det ingen risk att det blir konstigheter längre upp såvida inte väggarna är helt sneda, men det kollar du innan.
 
Jag köpte ett självnivellerande laserpass på stativ på harald nyborg för runt 300:- Fungerar sanslöst bra, förutom i snedtak! Man har hela tiden en röd linje att följa, både lodrätt och vågrätt.
 
Mitt tips om du inte vill hålla på och rita massa på tätskiktet (ojämt och man vill inte kötta runt med en vass penna hur som helst) är att sätta upp svart sytråd med lite tejp. Lyns bra och blir automagiskt rakt =)
 
Sätten att sätta kaklet rakt är nog lika många som det finns kakelsättare. :)
Jag precis som Jon_H föreslår att du ritar ut ett vågrätt streck och eventuellt ett lodrätt. Är du sedan bara nogrann och ser till att du får ett "hängfix" (tål att upprepas; be specifikt om ett fix det går att hänga plattor i) så ror du säkert det i hamn. Lycka till!

ps. Om du vill rita på tätskicktet så testa en kulspetspenna, funkar tokbra och du riskerar inte att sabba guckan ds.
 
Du kan ju göra som Timell gjorde för att få ut första raden vågrät. Han tog en bräda och vägde av den och drog i några spik rakt igenom tätskiktet X)
 
"Kötta runt" med en vass penna är nog ingen bra idé men det går alldeles utmärkt att dra en tunn linje med en byggpenna på tätskiktet, eller använda en tuschpenna. Spika som Timell gjorde är inte heller att rekommendera.

Annars kommer jag att tänka på den tiden när jag jobbade som murare med fasad, puts och kakel. Var precis arton fyllda och gick som lärling och ett tag så skulle jag jobba med en äldre man från Göteborg. Han var väldigt glad i sprit och förmiddagsfikat innebar alltid några snapsar till kaffet och sen var det dags att plocka fram ölen ur kylen framåt eftermiddagen. Han var glad och hjälpsam men ganska lynnig och med några skilsmässor i bagaget, som han gärna berättade om, så gick det ibland överstyr och sleven fick sig en flygtur.

En av de första dagarna vi jobbade ihop så höll vi på att mura fasad och jag fick i uppgift att loda in en hörnstolpe. Jag gjorde det riktigt noggrant och ville vara säker på allt skulle bli helt rätt så jag tog god tid på mig och justerade, kollade med passet, justerade igen osv.

Då kom han springandes från en liten ölpaus bakom teglet.

"Va fan gör du?" skrek han på klingande göteborska, inte ens Albert&Herbert skulle komma i närheten av den dialekten.
Jag blev livrädd att jag gjort något galet och stammade fram att jag bara försökte loda in det så bra jag kunde. Han tog passet från mig och slängde det på marken.

"En sak ska du veta grabben, det finns inget som slår ögat. INGET som slår ögat. Kan du inte använda dina ögon är du körd som murare"

Sen tog han två steg bakåt och kisade mot stolpen med sina något rödsprängda ögon och nickade gillande.

Efter det så tog jag på mig att ordna alla hörnstolpar och lodade in dem så noga jag kunde med passet, men var han i närheten så lade jag undan det och fluktade för att visa att jag hade lyssnat på vad han lärt mig. I ögonvrån kunde jag se hur han nickade gillande.

Sensmoral: Man ska hålla sig nykter och använda de hjälpmedel som finns men det är ögat som ser resultatet och man har inte vattenpass med sig när man går på toaletten.
 
Ja, att dra rätbrädan med spik i väggen låter ju urbota korkat =) Jag använde några gamla vinkelbeslag jag hade liggandes och stöttade brädan med dem mot golvet. Även här är väl sätten många...
 
Tack för alla svar. Funderar på att loda in en bräd och köra efter den, låter bra.
Mvh/Bosse
 
Inte fan behöver man spika fast nån bräda. Jag staplar 3-5 kakelplattor och ställer plankan på dem. Funkar skitbra.
 
Om det nu är det lodräta du är ute efter så varför inte bara ha ett lodsnöre med en lagom tung vikt som du kan tejpa upp på översta plattan i varje rad så sätter du resterande längs snöret? Visst kommer den vara lite ivägen vid sättningen men justeringen bör ju gå att göra efter detta snöre.
Även Laserlod funkar utmärkt
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.