Vi har murat ihop en enhet med både vedspis och häll och kåpa med inbyggnadsfläkt. För att det ska bli lite lättare att torka av stekflötet tänker vi kakla ett stänkskydd (samma som vid övrig bänkyta).

Problemet är att få hörnen snygga då murstocken står utanför väggen ca 10cm! Tanken är att kakla endast stänkskyddet och måla murstockens gavlar i samma färg som resten av enheten. Men då blir det synliga skärytor på kaklet...

Första tanken är att försöka få dit målarfog och sen måla allt. Andra tanken är att sätta över en list men det vill jag helst slippa! Fler (och bättre) förslag mottages hemskt gärna!

Det finns fina hörnlister i plast om det är ytterhörn vi pratar. Finns i olika färger och storlekar. Välj samma färg som fogen...

Jag hjälpte precis en kompis att kakla hans badrum och då bestämde vi oss för att gera plattorna på ytterhörnen, kräver dock att man har en bra stenkap som går att skära i vinkel med. Resultatet blev dock mycket bra inga fula kanter, vi fick dock dra av kanterna med ett slippapper för att plattorna inte skulle bli för vassa.

/Mathias

Har gjort samma med gerade hörn men med en kakelfil/rasp och det är lite mera arbete men visst blir det snyggt. Arbetet påverkas av plattornas hårdhet.
Det finns också till vissa kakeltyper hörnplattor med en sidan i 45 grader.

Hur gjorde ni med ytterhörnet?
Tänkte inte på hur det såg ut när vi va hos er i fredags. vi hade ju ett liknade dilemma vid hällen eftersom vi hade reglat upp den väggen så den stack ju oxå ut från övriga väggen. vi satte en ytterhörnslist i ek, men vi har ju även en kakellist ovanpå så då går dom ihop och blir som en inramning.
Tror det snyggaste hade varit (om man får till det bra med fogen) å måla över, men en smal och tunnare ytterhörnslist i smide tror jag hade funkat oxå, som bara täcker själva hörnet, då passar det ju in med övriga detaljer vid kåpan och köket.

det där med att såga/kapa/gera plattorna i ytterhörn, verkar vara ett proffsjobb, men att slipa de skarpa hörnen! Åker inte glasyren av då?
Kunde underlätta om någon bifogade en bild.

Inte, om du tänker på mitt slit med kakelfil/rasp. Du lägger din kakel platta med framsidan nedåt, spänner fast den lätt och sedan är det bara att fila på i 45grader till du är precis framme vi glasyren. Men kan också välja att bara gera en sida och låta den platten gå ut till framkant på den andra. Det blir lite inpassning för att få en rätt bredd men som hemmahantverkare har man ju lite mera tid på sig i regel.

Skule nog fungera med vinkelslip och slipskiva, men har inte prövat och att det dammar så att man måste vara utomhus.

Men i trådskaparens fall så är det väl et ytterhörn där kakel möter målad yta om jag förstår rätt..? I så fall är ju knappast vare sig gerning eller ytterhörnslist aktuella.

Jag hade antingen kaklat de små gavelbitarna också så mötet sker i ett innerhörn med en mjukfog, eller spacklat och målat över springan och den kapade ytan på kaklet.

Oj va svar! Tackar så mkt! Läste det där med att gera hörnen, men det överlåter vi till proffsen... Sambon skar plattorna längs med kanten och idag har jag målat spisen och skärytan oxå. Får se hur det blir i dagsljus imån innan 2a målningen. Troligtvis funkar det med lite målarfog.

Plan B är, precis som josefssons tips, att göra ett ytterhörn i smide som går i samma stuk som pinnarna kåpan vilar på.

skirmark skrev:
Läste det där med att gera hörnen, men det överlåter vi till proffsen...
Skirmark, jag fattar inte hur det ens skulle vara ett alterntiv att gera. Det var väl plattor möter målad yta i ytterhörn? Vad skulle man tjäna på att gera plattor som inte möter andra plattor?

Nä det är helt sant, du har så rätt så! Blev så konfunderad över att man ens kunde göra så, tänkte inte på att det inte va ngt alternativ...

MrMagic skrev:
Det finns fina hörnlister i plast om det är ytterhörn vi pratar. Finns i olika färger och storlekar. Välj samma färg som fogen...
Finns också i 2-komp lackad aluminium. Jag skulle välja samma färg som plattorna, inte fogen. Det har jag gjort hittills i alla fall.

Lite off kanske, men det vore skoj att se en bild på din kåpa m omgivn. Har ett liknande projekt på gång som dock inte lämnat pappersstadiet ännu...

Här kommer efterfrågad bild på vårt kök och som synes är det en hel del fix kvar, tak, socklar etc.

Angående spisen är den gjord av siporex och kalkbruk (tror jag det va), målad med matt vattenbaserad väggfärg och mattlackad på dom plana ytorna för avtorkningsmöjlighet.

Hörnen som tråden gäller blev väl ok med målarfog och målad snittyta på kaklet. Iaf inte så iögonfallande iom att det är samma färg på alltihop.

Jag hade varit 100% nöjd om den haft rundare former men blev tyvärr nedröstad av både sambo och murare...

• DSC_2139.JPG
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Aah - mycket inspirerande! Det är tom likadana luckor som vi kommer att ha.

Är konstruktionen godkännd av sotaren? Vi har fortfarande en del oklarheter kvar innan vi kan sätta igång.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.