Hej,
Vi har flyttat in i ett hus med nyrenoverat kök. Av någon anledning satte inte förra ägarna upp stänkskydd på väggen, så det vill vi göra nu. Vi har valt ut mosaik-kakel som vi vill sätta upp.

Problemet är att där är en glipa mellan bänkskivan och väggen vilket gör att vi inte fattar hur vi ska kunna sätta kakel där.

Glipan är mellan 8 till 10 mm. Kaklet vi har valt ut är 3,5mm. Om jag bara sätter upp kaklet direkt kommer det ju fortfarande bli en glipa på några millimeter. Dessutom vet jag inte om det behövs stöd under kaklet, för att inte gravitationen orsakar att kaklet glider neråt.

Hur fyller jag igen glipan (om det är det jag ska göra)? Med vilket material?

Tar tacksamt emot alla tips!

Här kommer två bilder på glipan.

Glipa mellan köksbänkskiva och vit vägg med kryddhylla och flaskor i förgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Glipa mellan bänkskiva och vägg i kök med tvålpumpar på hylla ovanför diskho.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Antingen så klyver du till en list som passar mellan bänkskivan och väggen som du limmar fast med lite sättlim, eller så fyller du glipan men latex i omgångar.
Sen sätter man kaklet och drar en mjukfog i silikon så täcks listen / latexen.
De allra flesta fixer för vägg är sk hängfix så plattorna glider inte
 
Mjuk fog löser glipan. Det är det absolut lättaste sättet. Så montera kaklet först, sen fyll igen glipan mot skivan med exempelvis silikonbaserad fog. Om kaklet är vitt, finns det riktigt tacksam fog som inte gulnar.
 
Alternativet är att limma på en 6mm gips innan plattsättning.

Dock hade jag aldrig valt mosaik i ett kök då alla fogar blir så snabbt fula och smutsiga. ;)
 
  • Gilla
BirgitS
  • Laddar…
Ser ut som det är en massiv ekskiva och då kan du lugnt räkna med att den där springan kan bli både större och mindre med luftfuktighetens hjälp då en sådan skiva kan röra sig kraftigt... ;)
Man brukar rekommendera att ha 5mm rörelsefog i bakkanten. :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.