2 810 läst · 13 svar
3k läst
13 svar
Kakla in badkar som sjunker 8mm när det fylls
Hejsan
Jag låter renovera ett badrum med totalentrepenad via en större firma. Tyvärr så uppfattar jag dem osäkra på hur de skall kakla in badkaret.
Det är två sidor av badkaret som skall kaklas in. En sida med en hylla mot vägg och en sida med en kakel-vägg till golvet. Vårt önskemål är att hyllan kaklas mot badkarskanten istället för under den.
Enligt instruktionen för badkaret så skall man innan inkakling provfylla det och mäta hur mycket det rör sig. Det skiljer som mest 8mm mellan tomt och fullt badkar.
Hur hanterar man detta vid inkaklingen?
Kan man "ställa" badkaret på LUX-skivorna eller bygga en innervägg som hindrar badkaret från att sjunka så mycket?
Finns det särskilt silikon som klarar så stora rörelser?
Hur mycket rörelser klara normalt silikon?
Tacksam för alla svar på detta mitt första inlägg.
Verkar för övrigt vara ett fantastiskt forum med enormt mycket kompetens. Stort tack till alla proffs som tar sig tid att svara på frågor.
/ Johan
Jag låter renovera ett badrum med totalentrepenad via en större firma. Tyvärr så uppfattar jag dem osäkra på hur de skall kakla in badkaret.
Det är två sidor av badkaret som skall kaklas in. En sida med en hylla mot vägg och en sida med en kakel-vägg till golvet. Vårt önskemål är att hyllan kaklas mot badkarskanten istället för under den.
Enligt instruktionen för badkaret så skall man innan inkakling provfylla det och mäta hur mycket det rör sig. Det skiljer som mest 8mm mellan tomt och fullt badkar.
Hur hanterar man detta vid inkaklingen?
Kan man "ställa" badkaret på LUX-skivorna eller bygga en innervägg som hindrar badkaret från att sjunka så mycket?
Finns det särskilt silikon som klarar så stora rörelser?
Hur mycket rörelser klara normalt silikon?
Tacksam för alla svar på detta mitt första inlägg.
Verkar för övrigt vara ett fantastiskt forum med enormt mycket kompetens. Stort tack till alla proffs som tar sig tid att svara på frågor.
/ Johan
Medlem
· Västernorrland
· 10 887 inlägg
nej det låter inte som en bra ide att kakla om det beter sig på det viset. Det löser sig nog inte med silicon iallafall........
Det är ett nylagt klinkergolv på betongplatta. All "sjunkning" sker i badkaret och dess ram.Roland112 skrev:
Har precis fått svar från tillverkaren och normalt "sjunk" är 3-5mm.
Kommer att sänka fötterna som sitter i den ändan av karet och se om det förskjuter förändringen.
Medlem
· Västernorrland
· 10 887 inlägg
menar du att det är badkaret som inte tål vikten av vattnet? Det låter ju betryggande..........
Det tillverkaren menar måste ju vara den tillåtna rörelsen på badkaret när det blir tyngre och bjälklaget ev rör sig lite om det är ett trähus tex.
Är det betong så kan man ju utesluta den rörelsen förhoppningsvis.............
Det tillverkaren menar måste ju vara den tillåtna rörelsen på badkaret när det blir tyngre och bjälklaget ev rör sig lite om det är ett trähus tex.
Är det betong så kan man ju utesluta den rörelsen förhoppningsvis.............
Bostik har jag för mig klarar 25% av fogbredden i rörelse. Då skulle du behöva en 3 cm bred fog...
Tycker det låter som en väldigt märklig konstruktion, vårt badrum är också inkaklat, men där står karet löst i en uppbyggnad som i sig är klädd med kakel.
Tycker det låter som en väldigt märklig konstruktion, vårt badrum är också inkaklat, men där står karet löst i en uppbyggnad som i sig är klädd med kakel.
R
Roland112
Bannad
· Västra Götaland
· 2 166 inlägg
Roland112
Bannad
- Västra Götaland
- 2 166 inlägg
aha jag trodde du menade att golvet sjönk när du fyllde karet med vattenjohobe01 skrev:
Se om du kan förstärka konstruktionen på något sätt, annars lär silikonen spricka med tiden.
Eventuellt kan du nog reklamera badkaret eftersom de byggt en alltför klen konstruktion. Att karet sjunker 8mm borde de förstå inte fungerar när de ska byggas in.
Så länge karet med stomme och fötter inte är gjort av en 100% stel konstruktion så kommer det att ändra form eller röra sig när man fyller det med nära 500kg vatten.
Min teori är att stödbenet som sitter närmast där det rör sig mest borde spännas och på sätt förflytta rörelsen till de andra stödbenen. Kunde inte mäta på de andra sidorna av karet när vi fyllde det men jag misstänker att det rörde sig väldigt lite på de andra sidorna.
Min teori är att stödbenet som sitter närmast där det rör sig mest borde spännas och på sätt förflytta rörelsen till de andra stödbenen. Kunde inte mäta på de andra sidorna av karet när vi fyllde det men jag misstänker att det rörde sig väldigt lite på de andra sidorna.
Precis, inget konstigt att det rör sig det gör garanterat alla badkar när de fylls. Frågan är om det är 8um eller 8mm. 8mm låter väldigt, väldigt mycket. Vårt sjunker en knapp mm när det är helt fyllt med vatten. Allt över en eller möjligen 2mm skulle jag betrakta som felkonstruerat.
Väntar på att personal från fabriken ska ringa mig.
Det är ett akryl-kar som jag antar då kan vara lite mjukare än andra kar.
Plattsättaren säger att blir det 3-4mm istället för 8mm så är det inga problem att hantera.
Tack för alla inlägg. Jag blir klokare hela tiden
Det är ett akryl-kar som jag antar då kan vara lite mjukare än andra kar.
Plattsättaren säger att blir det 3-4mm istället för 8mm så är det inga problem att hantera.
Tack för alla inlägg. Jag blir klokare hela tiden
En kort uppdatering.
Jagat tillverkaren av karet i en veckas tid. De lovar alltid att 'någon från fabriken' skall ringa upp.
Går till slut till butiken och vill reklamera karet och någon dag senare ringer 'någon från fabriken'.
Det är ett produktionsfel på badkaret konstaterar vi efter lite samtal och kontroller.
Blev lovad att 'någon från säljavdelningen' ska ringa upp för att boka tid för reparation.
Detta var 5 dagar sen och ingen ringer.
Men alla ni hade rätt i att 8mm var för mycket.
Tack för hjälpen. Nu får jag snart flytta den här tråden från byggahus.se till arn.se
Jagat tillverkaren av karet i en veckas tid. De lovar alltid att 'någon från fabriken' skall ringa upp.
Går till slut till butiken och vill reklamera karet och någon dag senare ringer 'någon från fabriken'.
Det är ett produktionsfel på badkaret konstaterar vi efter lite samtal och kontroller.
Blev lovad att 'någon från säljavdelningen' ska ringa upp för att boka tid för reparation.
Detta var 5 dagar sen och ingen ringer.
Men alla ni hade rätt i att 8mm var för mycket.
Tack för hjälpen. Nu får jag snart flytta den här tråden från byggahus.se till arn.se
Är inte säker på vad du menar?
Om du tänker att det blir värre när man kliver i vattnet så tror jag att skillnaden i densitet mellan vatten och människa är försumbar. Den mängd vatten som måste bort för att jag ska ligga i vattnet väger med andra ord ungefär lika mycket som jag gör. Hade människokroppen haft högre densitet än vatten så hade vi inte flutit i vatten.
Men nu är alltså problemet ett produktionsfel. Det är ett mellanrum mellan karet och den stålram som karet står på. Detta mellanrum skall vara fyllt med stålbrickor/distanser men så blev aldrig gjort vid tillverkningen.
Om du tänker att det blir värre när man kliver i vattnet så tror jag att skillnaden i densitet mellan vatten och människa är försumbar. Den mängd vatten som måste bort för att jag ska ligga i vattnet väger med andra ord ungefär lika mycket som jag gör. Hade människokroppen haft högre densitet än vatten så hade vi inte flutit i vatten.
Men nu är alltså problemet ett produktionsfel. Det är ett mellanrum mellan karet och den stålram som karet står på. Detta mellanrum skall vara fyllt med stålbrickor/distanser men så blev aldrig gjort vid tillverkningen.
M
Marcussjogren
Medlem
· Västra Götaland
· 3 079 inlägg
Marcussjogren
Medlem
- Västra Götaland
- 3 079 inlägg
Ah förlåt, jag måste ha missförstått.johobe01 skrev:Är inte säker på vad du menar?
Jag trodde det fylldes upp till den mängd man har när man badar.