Jag äger ett hus som är byggt -80 där det finns två badrum. I det ena är det kakel och i det andra plastmatta.
Ingenting är gjort i badrummen sedan huset byggdes och jag känner att det är dags att fixa iordning dom. Tanken är att jag ska ha kakel i båda badrumen.
Jag har en kompis som satte in kakel i ett badrum där han hade plastmatta och satte kaklet rätt på mattan. Är detta ok eller ska man riva ut mattan innan, vilket är bäst?
Hur gör jag smidigast i badrummet som är kaklat, och hur mycket jobb drar det med sig?
Har också hört att det är lite andra regler numera för hur man ska göra när det gäller förarbetet.

Är det någon som har gjort detta och på ett ungefär vet hur mycket det kostar??

Mycket har hänt med branchregler för våtrum sedan 1980 så jag tror att du måste räkna med att göra om från underlaget. Våtrumsmatta kräver oftast inte samma regelavstånd som kakel pga kaklets extra tyngd.

Jag har haft två badrum på entreprenad det senaste året. Ett var en vattenskada så de fick även torka litegrand (inte mycket) Det gick på 121.000 SEK exklusive möbler. Då var den el, enligt nya BBV regler mm mm .

Sen byggde vi nyproduktion på övre plan, samma där nya BBV regler (behörigt företag) ochctotalentreprenad. Då kostade det 142.000 SEK inkl toa men exl andra möbler.

Vi tog in massor av offertet och dfick bud alltifrån 100.000 svart/östeuropeer till 250.000 vitt inklusive allt.

Om vi inte blev blåsta av firman så kostade materialet till vårt övre badrum ca 70.000. Då var det nya våtrumsskibvor, all el, spakel, mira tätskikt, fix o fog, primrar och el-gollvvärme, och ett takfönster (Velux för en 5.000 ca). .....

Nu är badrummen med cc30, nya våtrumsskivor och kaklade.

Om du skall anlita en BBV behörig firma, se till att ha ett bra kontrakt och vitesklausul för försening. Båda våra badrum blev pris ovan minus ca 20.000 det ena och -35.000 det andra pga deras förseningar!

Vi bor i närheten av stockholm. priserna varierar nog lite över landet med storstadsregionerna som dyrast.

lycka till!

Redigerat:
  • Gilla
Rolf Tore
  • Laddar…
Hej.
man får inte kakla direkt på plastmattan. finns ngra gamla trådar om ämnet. prova söka så hittar du dem säkert

Nu gällande branchregler finns att ladda hem på www.bkr.se (byggkeramikrådets)

Det är ingen bra idé att kakla på plastmatta. Dels så är det risk att de gamla reglarna inte sitter tillräkligt tätt, dels så är det risk att limmet som mattan sitter i inte orkar med matta+kakel+bruk. Många plastmattor riskerar även att mer eller mindre lösas upp av de kemiska reaktioner som blir.

Skit i vad Byggkeramikrådet säger. Prata med tillverkare och ditt försäkringsbolag istället. Säger försäkringsbolaget att du ska gå helt efter vad Bkr säger så fine, gör det.

Tror att det är ok att kakla på våtrumsmatta, men då ska det vara en ny sådan.
Finns instruktioner om detta på Forbos hemsida, men som tidigare skrivit så är det enklast att bara ringa försäkringsbolaget.

En annan sak som hänt är att brunnar som är så gamla som från 1980 ska bytas ut vid renovering av badrum. Vattenrör ska komma genom väggen mm.

Det finns bara ett sätt att bygga på om man ska göra det fackmässigt, och det är enligt BKR's regler som är branschpraxis för våtrum med keramiska beklädnader.
Då tillåts inte plastmatta som underlag, och en hel del annat behöver också åtgärdas för att följa BBV.

Notera att inte alla försäkringsbolag ger ersättning vid vattenskada, även om du (eller fackman) gjort arbetet fackmässigt och efter BKR's regler. Vill de inte ge ersättning så får man stå där med skägget i brevlådan. Att lipa om att man vart såå duktig och gjort som BKR säger lär inte hjälpa ett halvt skit.

Vad baserar du det på?
Dom får jäkligt svårt att neka ersättning om arbetet i badrummet är fackmässigt utfört och i enlighet med gällande branschregler.

Det är baserat direkt på erfarenheter. Jag säger inte att det är vanligt, men det förekommer mer än vad man tror. Försäkringsbolag har inte svårt över huvud taget att neka ersättning. De lever i sin egna lilla glaskula, med egna regler och lagar. Har de inte direkt godkännt ett våtrumssystem, skriftligt, så säger de bara att systemet inte är godkännt enligt dem. Det verkar dock bara vara undantagsfall, typ allt för kostsamma skador, som de inte vill ersätta.

På våran firma har vi för tillfället två fall där försäkringsbolag nekar ersättning till kunden trots att båda dessa badrum är fackmässigt utförda av auktoriserat yrkesfolk (dock inte folk från vårt företag).

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.