Hej!

Jag har nyss fått mitt Älvsbyhus levererat och ska nu kakla ovanför diskbänk och spis etc. Jag kommer sätta 6 mm renoveringsgips på spånskivorna innan jag sätter kaklet. Jag har en vanlig golvspis som är inskjuten mot väggen och då står kant i kant med bänkskivorna i framkant men när man har satt gips och kakel så innebär det ju att spisen inte går att skjuta in helt och hållet. Vad jag vet så ska man alltid sätta minst en rad kakel ner bakom spisen vilket då innebär att det blir tjockare så att spisen kommer sticka ut framför bänkskivorna ca 1,5 cm. Hur har ni andra gjort i det här fallet? Man vill ju ha spisen inskjuten helt och hållet men det går ju inte om man ska kakla bakom den...

Har du justerat bänskivan med så den är i rätt avstånd från väggen ? Den skall ju inte ligga kloss.

Sådana mått får man tänka på i planeringsstadiet. men det är väl inte så mycket jobb att dra ut underskåpen/bänkskiva så att dessa linjerar med spisen. lossa skåpen och lägg emellan en spånplattebit eller något dito, så du får rätt mått.
Kanske det räcker med att dra ut bänkskivan som drx menar, med risk för att du får en lång näsa (på skivan) kanske det även finns en diskbänk, och den är svårare att dra ut, om man inte även flyttar skåpet.

Huset är ju nyckelfärdigt vid leverans och det gick inte att påverka hur bänkskivor och skåp skulle monteras. Jag vill inte börja flytta om skåp och skivor i köket så jag får nog antingen leva med att spisen sticker ut en aning eller skippa att sätta kakel ner bakom spisen utan endast ovanför den..

skippa gipsen, finns ingen anledning, som jag ser det att sätta gips mellan skåpen. Tycker också det skulle bygga ut på sidorna (om det finns sådana)
Det går också bra att sätta kakeln i sättlim på spånplatta, det bygger minimalt.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.